Wild Berries Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Noen som har prøvd å montere en Intercooler på en sugemotor ? For å kjøle ned intake luften ? Vet Dere om noen har gjort forsøk med det, og eventuelt er det noen hensikt ? Bortsett fra at kald luft fyller bedre ? Og eventuelt, hva kan en hente på noe slikt noe ? Bare spør jeg MvH WB Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 Innsprøytning i mitt tilfelle. Men, spørsmålet er om at det egentlig duger, side kald luft har større fyllingsgrad en "normal" luft. Så jeg lurte bare på om at det var noen som hadde en link til test av dette, eller at noen hadde testet dette selv. Og eventuelt, med hvilket resultat. MvH WB Lenke til kommentar
trra Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Vil vel bli en del motstand når motoren skal suge luft gjennom en ic og det blir lang vei å suge. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Noen som har prøvd å montere en Intercooler på en sugemotor ? For å kjøle ned intake luften ? Vet Dere om noen har gjort forsøk med det, og eventuelt er det noen hensikt ? Bortsett fra at kald luft fyller bedre ? Og eventuelt, hva kan en hente på noe slikt noe ? Bare spør jeg MvH WB Intercooler på en sugemotor???? Hva skal det hjelpe for??? Innsugningslufta er jo ikke varm i en sugemotor, den har lufttemperaturen, veldig sjelden over 22grader i norge. En intercooler er ikke noe kjøleaggregat så den vil ikke kunne gi deg noe særlig kaldere luft.. Det er i turbomata motorer at du har bruk for en intercooler, for her går lufta gjennom en turbo som gjerne har en 2-3 hundre+ grader om jeg ikke tar helt feil.. For å være ærlig så er intercooler på sugemotor noe av det sprøeste jeg har hørt.. Man behøver ikke å kjøle noe som ikke er varmt. Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 Takk for artig svar...var ikke det litt selvmotsigende ? Luften er fra Turbo er x-antall grader, og blir nedkjølt ?! Fartsvinden i seg selv er (om du kjører over 50 Km/t) nok til å kjøle ned vanlig store biler (kjølevannet), og der er vannet allerede oppimot 90-95 Grader Celcsius. Hva med vanlig luft ?, som kommer inn går gjennom intercooleren, som forøvrig virker som en varmeveksler........... Så spørsmålet var enkelt, noen som vet om noen har prøvd ? MvH WB Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Poenget med en intercooler er jo som sagt å kjøle ned luften, men har liten effekt hvis det ikke er montert turbo. Dette er fordi en turbo som jobber på optimalt grunnlag (jo mere turtall, jo mere kompresjon) vil varme opp lufta pga at den blir kompressert. En intercooler vil da motheve denne effekten pga at den kjøler ned den kompresserte lufta før den blir presset inn i forbrenningskamrene. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Fartsvinden i seg selv er (om du kjører over 50 Km/t) nok til å kjøle ned vanlig store biler (kjølevannet), og der er vannet allerede oppimot 90-95 Grader Celcsius. Ja? Dette har med hvor effektiv radiatoren er. Hvis vannet hadde hatt samme temperatur som luften, ville vannet holdt nøyaktig samme temperaturen selv om det gikk gjennom radiatoren. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Takk for artig svar...var ikke det litt selvmotsigende ? Luften er fra Turbo er x-antall grader, og blir nedkjølt ?! Ja, den oppvarma lufta fra turboen vil avgi varme til en intercooler, for den sprer varmen til den lufta som strømmer igjennom den.. det blir en del varme når lufta er varm fra før.. Men fra en sugemotor så har lufta vanlig utetemperatur, og vil derfor ikke avgi noe varme til intercooler. skjønner? så det er ikke noe selvmotsigende svar jeg ga deg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå