Gå til innhold

Prosjekt NB kjøler.

Anbefalte innlegg

OKI, da mangler jeg kun å kutte ned på lengden på skruene, og å teste blokken. Kommer til å kjøre den et døgn eller to utenfor maskinen først for å sjekke at alle sammenføyninger holder...

Ble ganske fornøyd med looken... Malearbeidet er kanskje ikke tip top.. men det funker :)

blokk4.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet blokken med vann i dag.. :thumbdown:

Den legger som en sil i bunnplaten.. Så jeg må lime den på nytt.. må ha kommet en luftlomme inn i sammenføyningene.. :blush:

Liten setback.. skal ha den klar i morra.. må på jobb i dag så jeg rekker ikke så mye..

Lenke til kommentar

Prøv med papirpakning. Formet som en feit O.

Du må klippe/skjære den til selv. Og ha litt

pakningslim på begge sider.

Tror bilrekvisitabutikker kan skaffe slikt.

Eller hvis du kjenner noen som jobber i en

eller annen mekanisk industribedrift.

Lenke til kommentar
Skal prøve et mykere lim.. noe som ikke blir fullt så hardt når det er herdet men som klistrer som fy....

Hvis noen har noe forlsag til et bra lim så si gjerne ifra :)

Sicaflex...

Silikonpakning som limer som bare f...!

Brukte dette til å tette flenser med når jeg jobbet på fabrikk. Vi testet en gang, og limte sammen to restykker med Sicaflex. Når vi dro dem fra hverandre igjen, så var det treverket som slapp, og ikke limet.

Men husk likevel:

Husk å pusse flatene litt før du limer, så limet får noe å ta tak i.

Edit: Sicaflex er forøvrig noe griseri å jobbe med. Gummihansker anbefales!

Endret av Zoot
Lenke til kommentar

Takker for tipset om lim..

<løper til butikken og kjøper Sikaflex>

Hadde vært kult med en transparang finnish.. og kanskje en led montert inni, ala Mist..

Men det setter krav om at finnishen er perfekt.. :blush:

Dessuten har det vært gjort en million ganger før :)

Hadde pusset begge flater.. men tror jeg brukte for fint sandpapir.. ser at det var plexi siden som slapp førts, og den var pusset med noe veldig fint papir..

Oki.. ut for å kjøpe sikaflex ..

Lenke til kommentar

Brukte "Marin og Teknikk" til å lime sammen blokka mi (plexi/alu). Observerte at AveMorphine hadde fått problemer med sin blokk når han brukte samme limet, så jeg har testet blokka LENGE nå (les: 48timer stående med kun frostvæske i seg, og ~14 dager stående med vann pumpet gjennom). Den er fortsatt tett, så jeg velger å tro at hans problemer skyldes manglene nedmatting av flatene.

Lenke til kommentar

Fant ikke Sikaplex.. Valget falt på Casco sit "Superset"... "Limfogen blir fyllande och elastisk.... God tålighet mot vatten, vãrme, kyla och vanlige hushållskemikalier." Brukte rikelig lim rundt skruhullene og ytterkanten.. Masse kliss!! Akkurat ssik det skal være.. Slipte også begge flater medslipepapir 40.. skulle hjelpe litt..

Hvis ikke dette funker går blokken ut gjennom vinduet!! :laugh:

Tenkte igjennom hvordan jeg kunne forbedre blokken hvis jeg skulle lage den på nytt... Hvis jeg byttet ut den nederste plexiplaten, og aluplaten i kobberplater av samme dimmensjoner, og loddet disse sammen(som "Loddeguiden, lodding av vannblokker" gir en god gjennomgang av..) og så skrudd dette sammen med en plexitopp og en god oring/gummipakning......

Må bare finne et sted i Bergen sentrum jeg kan skaffe slike materialer... Noen forslag? Har ikke sett noen åpenbare steder å skaffe slikt i Bergen..

Lenke til kommentar
Tenkte igjennom hvordan jeg kunne forbedre blokken hvis jeg skulle lage den på nytt... Hvis jeg byttet ut den nederste plexiplaten, og aluplaten i kobberplater av samme dimmensjoner, og loddet disse sammen(som "Loddeguiden, lodding av vannblokker" gir en god gjennomgang av..) og så skrudd dette sammen med en plexitopp og en god oring/gummipakning......

Høres ut some en svært god idé, og da får du også muligheten til å gjøre det litt penere hvis du har verktøy for å kutte plexien pent. En annen mulighet er ganske enkelt å sandblåse plexi-delen og borre hull til et par LEDs slik mange gjør og som en foreslo lengre opp i tråden. Kan bli fint det ja! Se også om du har muligheten til å lage noe turbulens der vannet kommer i kontakt med bunnplata. Det trenger i bunn og grunn ikke, men hva gjør en vel ikke for å kunne kjøle alt mest mulig? ;)

Lenke til kommentar

Da var blokken montert inn i maskinen, og testet... Har ingen temperaturer å vise til, men maskinen funker! Og det var vel hele målsettingen med prosjektet mitt.. Er egentlig ganske fornøyd med resultatet tatt i betraktning at det var min første vannblok, og at den ble laget på soveromsgulvet :)

Neste gang skal den lages i kobber.. Må bare la min trofaste Dremmel hvile litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...