Gå til innhold

Prosjekt NB kjøler.

Anbefalte innlegg

Etter mye tenking fram og tilbake har jeg omsider besluttet at løsningen på mitt alt for varme hovedkort er å mekke min egen kjøleblokk for NB. Jeg er alt for gniten til å kjøpe en på Microplex for 400 kronasjer!!

Satt og lekte litt med Sketchup og kom fram til denne modellen:

chipsetblokk.jpg

Den består kort og godt av en 2mm tykk aluplate i bunnen med 2x8mm plexiglass oppå. Det hele skal holdes sammen av rikelige mengder lim og 8 skruer. Skruene blir mest for pynt da det er meget begrenset hvor hardt jeg kan trekke til i aluplata.

Alle materialene er kjøpt på Clas Ohlson. Materiale for 150 kr rekker til 3 blokker, så hvis jeg gjør noen tabber underveis kan jeg altids begynne på nytt..

Har nå fått borret opp alle skruhullene med min brors søyleborremaskin. Gikk stort sett greit untatt en liten glipp.. men gadd ikke å begynne på nytt.. Glippen førte til rent estetiske skader.. Tror jeg kommer til å slipe ned hele greia etterpå og lakke blokken alikevel..

blokk1.jpg

I morgen skal jeg utvide vannkanalen i midten.. var ikke helt fornøyd med utformingen.. Skal også få laget hull til nipplene(som skal festes med store mengder lim!)

Hvis jeg er riktig i siget så rekker jeg å skru alt sammen til en ferdig blokk før jeg skal på jobb..

Natta :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kobber hadde vært bedre.. men den eneste kobberplaten på clasern kostet over det dobbelte for en plate som kun var 1mm tykk.

Hvis jeg skal lage en til, eller lage den på nytt, så kanskje jeg kan spore opp en billig kobberplate som er brukendes..

Har foresten limt sammen og tilpasset hullene.. Skal lage nipplene og feste bunnen i morra etter jobben, og da burde den være klar til testing..

Skal legge ut noen flere bilder i morra.. har kun et labert webkamera i kveld...

Lenke til kommentar

Som et lite plaster på såret for feilpostinga legger jeg ut et bilde til av blokken... Bildet er crappy da jeg brukte et webcam til å ta det.. Blir bedre bilder i morra..(hvis jeg får tid) Fordelen med dårlige bilder er jo at de skjuler diverse småfeil :p

Mangler nå kun å sage til den utvendige formen på blokken, og å feste bunnen og nippler.. Hvis jeg får tid skulle det meste være gjort unna i morra..

blokk2.jpg

Endret av Daron
Lenke til kommentar

Oki.. Har fått satt sammen blokken nå.. Gjenstår bare litt pussing av kanter og lakkering.. Må også kutte til skruene på lengden..

Kommer til å lakke blokken svart. Det passer bra i lag med de blanke metalldelene. Håper å få testet blokken i morra kveld.. har programmet fullt denne helgen, får se hva jeg får tid til..

blokk3.jpg

Lenke til kommentar

Skruene som stikker ut under skal vekk.. Hadde ikke sruer som var akkurat lange nokk, så jeg må sage av litt på de jeg har.. De er bare satt på midlertidig mens limet tørker...

Delene er limt sammen med Epoxy lim. Skulle i teorien holde uten skruer, men vet ikke helt om jeg stoler på det.. Til tross for reklamens lovnader om at jeg kan løfte en bil etter 15 minutter med limet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...