Gå til innhold

Innsjekking av bagasje på fly - tips?

Anbefalte innlegg

Reiser på 4 ukers ferie til Filippinene førstkommende søndag, og har av flyselskapet (Malaysian Airlines) blitt tildelt en øvre grense på 20kg for innsjekket bagasje. Idag har jeg brukt hele kvelden på å prøve å balansere dette opp mot det jeg trenger å ha med, og jeg endte opp med 22kg (+/- 1kg, målt med personvekt). Jeg har dessuten også prakket så mye jeg klarer i håndbagasjen (liten ryggsekk på 50x30x15cm, 7kg). Håndhever skrankepersonalet ved bagasjeinnsjekkingen 20kg-grensen strengt i praksis? Og er kvinnelig personale virkelig strengere enn mannlig personale, som "alle" sier?

Kom med deres erfaringer + tips...

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min er faring er at de overholder det strengt, var på ferie på gran canaria, når vi sjekket inn på vei ned var det ikke noe pes, men tilbake var de dødsstrenge, og straffe gebyret var såpass høyt at hvis man hadde over 5 kg (eller noe) lønnet det seg å sende evervekten med posten hjem :p og det er ikke kødd!

Lenke til kommentar

Mange flyselskaper er ganske strenge på det med overvekt, ja....Men et par kg for mye, koster vel ikke all verden. Men et tips er vel å ta med seg mindre. Du har helt sikkert pakket med en hel masse klær. Dropp heller noe av dette, og kjøp blilligere klær der du kommer.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Jeg har reist til og fra Hong Kong noen ganger, og det har aldri vært noe problem å ha 22-23 kg i innsjekket bagasje. Jeg hadde overvekt en gang, og dama i skranken sa hun kunne tillate opp til 28 kg, uten at jeg måtte betale noe ekstra for det. Dette var med Cathay Pacific, så jeg vet ikke om det gjelder Malaysian også, men jeg tipper de har omtrent samme regler. Cathay tar i hvert fall ca. 300 kr pr ekstra kilo :scared:

Men håndbagasjen min har aldri blitt sjekket, og den har ofte vært 10-12 kg+laptop. Det går greit selv om grensen offisielt er 5 kg.

Er forøvrig enig med Pantera, ta med mindre klær! Du kommer neppe til å bruke alt sammen likevel, og klær er sikkert billig der hvis du trenger noe.

Lenke til kommentar

Har ofte reist med fly i det siste til Gran Canaria, og har aldri hatt noe problemer selv om jeg har mesteparten av gangene hatt overvekt. Sist hadde jeg med 25 kg i koffert + bass-gitar i kasse (10-15 kg? noe sånt kanskje), sa ingenting. Dette var riktignok fra Norge da, mulig de er hyggeligere den veien. Det kan hende jeg har vært heldig da, men jeg kan umulig forestille meg at 22 kg vil bli noe problem.

EDIT: Kan legge til at kameraten min dro nylig fra Gran Canaria med nesten 50 kg totalt. Han slapp unna med å betale 800 kr...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Hvis man sjekker inn samlet ser man det gjerne under ett - hvis 5 stk reiser kan godt en ene ha 50 kg og de andre ha 10, liksom :)

Forøvrig, gjør som folk sier - klær er vel ikke så dyrt der nede. Trenger du virkelig å ta med så mye?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...