loddebolten Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 heisann....driver og setter opp en eldre IBM Aptiva maskin med Win98sec.......den er på 350mz pentium2 med 8 giga hd og to ganger 64 mb ram..(har kjørt kun med ene brikken men Windows viser kun 16 mb ram uansett ....hva gjør jeg....? mvh.Loddis Lenke til kommentar
LoS Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Er hovedkortet av typen BX(?) så må du kjøpe spesiell ram til den. Finner nok litt info med sisoft sandra eller aida32 som har byttet navn til noe jeg ikke husker Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 aner ikke om det er bx....hvis det ikke er bx da.....? maskina virker veldig treg selv om den er nyformatert.... Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Er det ikke en instilling i BIOS som kan gi de symptomene? At BIOS resverer alt over 16MB til etter eller annet dilldall. Husker ikke hv denne funskjonen het, men i de fleste BIOS'er jeg har vært innom har den stått nederst eller nesten nederst på siden. Mener å huske at navnet var ganske selvforklarende, men det er sikkert en lur sjel her som husker hva det het. Lenke til kommentar
Tor Arne Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Er dette en maskin med EDO ram? Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 det er sd ram..... Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Det som er mest sannsynlig er at ditt hovedkort ikke støtter mer RAM enn det den viser. F.eks hadde jeg et P3 hovedkort som bare støtter 192MB RAM. Jeg tipper at hvis du tar ut en av brikkene, og putter inn en brikke som har 128 RAM, vil du ikke få mer enn 16MB uansett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 (endret) Merkelige saker. De 64 MB brikkene er sikkert ganske gamle og da skal det ikke være noe i veien med kompatibiliteten. Jeg kan nesten garantere at hovedkortet dit har i440BX chipsett siden PentiumII 350 måtte ha 100MHz FSB og det var kun det chipsettet som taklet 100MHz FSB på den tiden. BX er egentlig det mest kompatible chipsettet fra den tiden med tanke på ram. (FX, LX, Via og SIS chipsett hadde enda større begrensninger i max størrelse på ram.) Alle støttet SDram så det er nok denne ram-typen du har. (Det er skjelden PC'er på over 200MHz har EDO-ram eller SIMM-ram, da dette var utdatert minneteknologi på den tiden) Du kan kanskje oppgradere biosen til nyeste versjon (hvis du finner den) siden det kan løse enkelte kompatibiltetsproblemer? Trolig skyldes feilen noe helt annet. Er du helt sikker på at du ikke ser meldingen om "16 MB ram" i oppstarten der mengden videominne rapporteres på skjermen? 16MB videominne var ganske hott på den tiden da PentiumII 350MHz ble lansert. Mulig hele PC'n var high-end den gangen (PentiumII 350MHz, BX-chipsett og 2x64MB ram kan tyde på det). Dvs. at jeg tipper det er dedikert video-ram som rapporteres. Muligens et Nvidia TNT-kort? Vel, nå ble det mye gjetting her, men kanskje det stemmer? Prøv å sjekk mengden ram på andre måter enn den som viste 16 MB. Kanskje det er 128MB likevel ?? Endret 13. mai 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå