Gå til innhold

Kontroller for IDE raid

Anbefalte innlegg

Trenger et kontroller kort for IDE Raid, skal ha to 250GB harddisker og tenkte jeg skulle kjøre dem i Raid 0 for mest diskplass. Trenger da et kontrollerkort siden hk'et mitt ikke har RAID. Trenger bare to kanaler, men jeg vet ikke mer om kontrollerkort. Noen som kan gi meg et tips eller to, og kanskje velge ut et kort her for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare lurte på en liten ting......hvordan får du mer plass ved å sette dem i RAID 0?

Ellers så kan jeg nevne at Promise sine kontrollerkort er regnet som temmelig bra. Personlig så hadde jeg sannsynligvis kjøpt det billigste som stemte med mine krav.

Lenke til kommentar
Jeg har handlet kontrollerkort hos komplett, To Promise, ett med RAID og et uten. Begge fungerer slik de skal, uten problemer.

Mht plass, mrVilla, kanskje han mente at man får litt mer plass i RAID 0 enn 1, foreksempel? :grin:

Oki....da er jeg med :)

XenZor Skrevet 13/05/2004 : 13:02

Dersom disse diskene bare skal brukes til lagring, ville jeg ikke satt dem i RAID-0!

Da er det bedre å la dem stå hver for seg. Da mister du mindre data om en disk skulle konke, eller raidoppsettet konker. 

Er enig. Ved lagring så er det stabilitet som gjelder. Ettersom jeg ikke er speisielt rik så har jeg mine disker satt opp som vanlige logiske disker. Hadde jeg derimot hatt litt penger til overs så ville jeg satt opp RAID 1 eller lignende raid oppsett som gir redundancy.

Lenke til kommentar

Tja... :hmm: Som en eller annen her påpeker så var grunnen til RAID 0 siden jeg mister 0%, men spm noen andre her påpeker er den en risiko og det er uøkonomisk. Så, hvis vi dropper det at det skal være RAID, og tar en IDE kontroller for 2. Skal jeg investere i Promise sine?

Lenke til kommentar

eiriksen- skjønte ikke helt den der, men sånn i tilfelle du har misforstått setter jeg opp et lite eksempel:

Tenker meg at vi bruker to disker på 160 GB.

Raid 0:

Du får 320 GB lagringsplass, og diskene ser ut som "en disk" i windows. Ryker den ene disken, mister du alle dataene dine.

Raid 1:

Du får 160 GB lagringsplass, og diskene dine ser ut som "en disk" i windows. Ryker den ene disken, så kan du plukke den ut, og alle dataene dine ligger trygt på den andre disken.

Edit- Hei dimX, som vanlig er du tregere enn meg. Hehe.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

kjøpt promise 371 hos komplett

du trenger ikke 2 utganger hvis du bare skal ha 2 disker, og du trenger ikke raid hvis du bare skal lagre.

RAID0 er for å optimere lese/skrive hastigheten, RAID1 er for å ha den ene disken som en nøyaktig backup av den andre.

du skal bare ha to disker med filmer/musikk/whatever, da ser jeg ingen grunn til å kjøre RAID i det hele tatt. (nå vet jeg jo ikke om du skal bruke dem til det jeg sier her, men jeg tipper)

EDIT:

oi, ser at CastorFiber har postet over meg. morn!

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar
kjøpt promise 371 hos komplett

du trenger ikke 2 utganger hvis du bare skal ha 2 disker, og du trenger ikke raid hvis du bare skal lagre.

RAID0 er for å optimere lese/skrive hastigheten, RAID1 er for å ha den ene disken som en nøyaktig backup av den andre.

du skal bare ha to disker med filmer/musikk/whatever, da ser jeg ingen grunn til å kjøre RAID i det hele tatt. (nå vet jeg jo ikke om du skal bruke dem til det jeg sier her, men jeg tipper)

EDIT:

oi, ser at CastorFiber har postet over meg. morn!

Jeg ville ha kjøpt et med 2 utganger :thumbup:

Da kan du kjøpe fler disker seinere. Samtidig kan du ha en disk på hver kanal så lenge. Blir vel raskere overføring mellom diskene om de er på hver sin kanal.

Lenke til kommentar
eiriksen- skjønte ikke helt den der, men sånn i tilfelle du har misforstått setter jeg opp et lite eksempel:

Ka? Forklarte jeg meg krøkkete? Beklager det, men jeg mente RAID 0 og skulle ha 2x250GB til å bli 500GB.

To harddisker nå, to nye en gang i fremtiden. Blir så dumt å fylle opp alle PCI-spora så kjapt.

Til trådstarters bruk ville jeg i så fall kjøpt en RAID-kontroller til å kjøre RAID 1, for å ha backup av film, musikk. Jeg ville aldri ha kjørt RAID 0 på lagringsdisker ment for filmer, musikk osv

Er nok enig i det nå som jeg har tenkt litt over det. Så da investerer jeg i et tokanaler IDE kontroller kort fra Promise?

Lenke til kommentar
Skaff 4.stk sata disker .

Og et sata raid kontroller kort som f.eks dette:

http://www.lsilogic.com/products/serial_at...rs/1504064.html

Så kjører du raid 0+1 .

Ett stripe sett er da mirror av det første .

For totalkrasj da må en disk i stripe sett en ryke + en i mirrored stripe sett samtidig.

Eller raid 10 .

mirror sett + striped sett .

Joa, det er det sikreste, men det er et spm. om filma dine er verdt så mye penger?

Alternativt kan du som syar2003 sier, kjøpe deg SATA-kontroller.

Men jeg ville fortsatt ikke satt dem i raid, men kjøpt to disker nå og to disker seinere. SATA-disker vil du kunne ta med deg videre til din neste maskin.

Lenke til kommentar

Det mest fremtidrettede vedrørende disker akkurat nå i dag er iverfall

å anskaffe slike som seagate barracuda 7200 sata disker og et sata kontroller kort.

Disse seagatene støtter native command queing og slår 10000rpm raptor 74GB disk i ytelse (u/ncq) med kontroller som støtter ncq .

Slik sett har man disker man kan leve med en god stund fremover .

Sata pci kontroller for to porter får man for 500,- .

F.eks LSI MegaRAID SATA 150-2, 2 port .

Man må ikke kjøre raid selv om kontrolleren støtter det .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...