Gå til innhold

Sigma EX 70-200 f/2.8 eller Canon L 70-200 f/4?

Anbefalte innlegg

Litt lang tittel men..

Står i en liten klemme her nå: Sigma EX 70-200 APO HSM f/2.8 eller Canon 70-200 L f/4? Førstnevnte kommer med stativfeste inkludert mens Canon har dette som ekstraustyr til en drøy tusing. Sistnevnte har dårligere lysstyrke, men er jo Canon L linse da, noe som burde gi god kvalitet. Fikk også grei kritikk i test på Akamera.dk. Leste en brukererfaring her på Sigmaen og der fikk den mye skryt..

Tips før jeg bestemmer meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Sigma EX 70-200mm F 2.8 og er meeeget fornøyd.Er deilig å ha F2.8 når mørket kryper på. :cool: Skal forøvrig selge det,er du intressert så send meg en PM.Det er som nytt i org innpakning,solblender,stativ feste og bæreveske. :thumbup: Har ikke råd til å ha det... desverre! :thumbdown::angry:

Endret av -Pondus-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Går god for Sigma'en. Den er stor/tung og bygget som en tanks. Den er også litt soft på 2.8, men det er utrolig kjekt å ha når man må. Det følger også med stativ-feste på Sigma'en, og skal du kjøpe det festet til Canon-linsa, så har du raskt jevna ut prisfordelen den har over Sigma sin. Jeg anbefaler Sigma'n med mindre du har råd til 70-200L 2.8, så sant du tror du kan få bruk for 2.8 en gang iblant. Sigma'en bruker også "standard" filterdiameter på 77mm, Canon 70-200 f/4 gjør det ikke. Den bruker en mindre diameter som passer med færre linser. Og filtre i disse størrelsene er dyrt, så at du kan bruke ett filter på fler linser er en fordel. F.eks koster ett 77mm Polarisjasjonsfilter fra Hoya over 900,- og det kan da brukes på de fleste "L" linsene til Canon untatt de virkelig lange telelinsene, samt 70-200 f/4L

EDIT

Disse bildene tok jeg på Gardermoen Spring Nats for to uker siden. Alle er tatt med den nevnte Sigma-linsa:

http://127001.org/albums/0001/images.html

Endret av vvizard
Lenke til kommentar
Går god for Sigma'en. Den er stor/tung og bygget som en tanks. Den er også litt soft på 2.8, men det er utrolig kjekt å ha når man må. Det følger også med stativ-feste på Sigma'en, og skal du kjøpe det festet til Canon-linsa, så har du raskt jevna ut prisfordelen den har over Sigma sin. Jeg anbefaler Sigma'n med mindre du har råd til 70-200L 2.8, så sant du tror du kan få bruk for 2.8 en gang iblant. Sigma'en bruker også "standard" filterdiameter på 77mm, Canon 70-200 f/4 gjør det ikke. Den bruker en mindre diameter som passer med færre linser. Og filtre i disse størrelsene er dyrt, så at du kan bruke ett filter på fler linser er en fordel. F.eks koster ett 77mm Polarisjasjonsfilter fra Hoya over 900,- og det kan da brukes på de fleste "L" linsene til Canon untatt de virkelig lange telelinsene, samt 70-200 f/4L

EDIT

Disse bildene tok jeg på Gardermoen Spring Nats for to uker siden. Alle er tatt med den nevnte Sigma-linsa:

http://127001.org/albums/0001/images.html

Hvilket kamera bruker du linsen på? :thumbup:

Lenke til kommentar

10D. Har ikke noen av teleconverterene til den linsa desverre, men de skal visst gi super kvalitet, spess 1.4x'en, så den/de står høyt på ønskelista mi. En sigma 70-200 f/2.8 + 2x TC vill gi en meget billig 200-400mm f/5.6. Kvaliteten der blir nok ikke helt på høyde med Canons 100-400mm f/4.5-5.6L, men for 10.000,- mindre (forutsatt at man alt eier Sigma'en), så skal visstnok resultatet bli mer enn tilfredstillende ;)

Ellers, som sagt, 1.4x converteren skal visstnok være i super kvalitet, og gi meget lite tap i kvalitet. Men du mister en f-stop med lys da.. Men på en 10D (eller tilsvarende), vil en 70-200 f/2.8 + 1.4x TC, gi en 156 - 448mm ( 200 * 1.4 * 1.6)konstant f/4 linse i høy kvalitet.

Hehe, når jeg faktisk tar tiden til å skrive det ned og gjøre utregningen, så er det telekonverteren plutselig enda høyere på prioriterings-lista mi =D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...