Gå til innhold

Hvor mye strøm trekker en data?


Anbefalte innlegg

Her er linken til vidundersaken forresten  :yes:

Drives med 2 stk batterier :laugh:

 

hvorfor i alle dager lager man en sak til å sette i stikk-kontakten som går på batterier???

For å kunne måle nøyaktig uten at måleinstrumentet selv påvirker strømmen som blir brukt?

seriøst.. da kunne de bare latt være måle det som blir trukket av strøm av måleren, hvis det er kostnaden på strøm en tenker på så tror jeg den bruker mer penger om den går på batterier enn om den hadde tatt fra strømnettet, tviler på at den trekker nevneverdig med strøm. synes det er merkelig å lage den sånn, men bortsett fra det er det jo topp med et slikt produkt til en slik sum :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er linken til vidundersaken forresten  :yes:

Drives med 2 stk batterier :laugh:

 

hvorfor i alle dager lager man en sak til å sette i stikk-kontakten som går på batterier???

For å kunne måle nøyaktig uten at måleinstrumentet selv påvirker strømmen som blir brukt?

seriøst.. da kunne de bare latt være måle det som blir trukket av strøm av måleren, hvis det er kostnaden på strøm en tenker på så tror jeg den bruker mer penger om den går på batterier enn om den hadde tatt fra strømnettet, tviler på at den trekker nevneverdig med strøm. synes det er merkelig å lage den sånn, men bortsett fra det er det jo topp med et slikt produkt til en slik sum :)

Dessuten kunne man koblet strøm til drift av apparatet på ledninger som ligger foran måleutstyret, slik at måleresultatet ikke blir påvirket.

 

Under enhver omstendighet trekker et slikt apparat så lite strøm at det ikke vil koste en krone engang over et helt år.

 

Nixon

Lenke til kommentar

En vanlig PC bruker vel sjelden mer enn rundt 150-200 watt, selv om strømforsyninga KAN levere mer om det trengs. En 360-watts strømforsyning leverer MAX 360 watt, men den kan godt levere mindre - det kommer an på komponentene som er i maskina.

 

Prosessoren er den komponenten ved siden av skjermkortet som trekker mest strøm, effektforbruket ligger på ca 50-100 watt avhengig av hvilken prosessor man har. Det har også litt å si om prosessoren kjører for fullt eller er "idle".

 

Skjermkortet kan bruke fra kanskje 5-10 watt for de "minste" kortene og opp til i overkant av 100 watt (full load på det nyeste nVidia-kortet) Så på en webside at det nyeste ATI-kortet brukte 38 watt idle og 68 watt under full load.

 

Harddisker bruker typisk max 5-10 watt, CD/DVD-ROM'er bruker endel mer, 10-20 watt under bruk, men mye mindre når de ikke er i bruk.

 

Skjermer: LCD-skjermer bruker typisk 30-40 watt, CRT-skjermer ca. det dobbelte.

 

Så, en gjennomsnitts-PC havner som sagt på rundt 150-200 watt totalt inkl skjerm, men det øker selvsagt under load, spesielt om man har det raskeste som fins av CPU og skjermkort.

 

Edit:

Sjekk ut disse linkene:

http://www20.tomshardware.com/graphic/2004...ce_6800-19.html

http://www20.tomshardware.com/graphic/2004...ce_6800-20.html

Sistnevnte viser totalt forbruk for hele PC'en (3.2 GHz P4, 120 GB disk, DVD-rom) både ved idle samt ved 3D gaming / full load.

 

Forbruket spenner fra 111 watt (idle, med Radeon 9600 XT) og opp til 288 watt (3D gaming, med GeForce 6800 Ultra).

 

Dette er reellt forbruk, altså inkludert evt. effekttap i strømforsyningen.

 

 

- Jørn

Endret av jornt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Jeg har en P4 3.0GHz, ATI Radeon 9800 Pro, 2 Raptor-harddisker, DVD-brenner og 2GB RAM. Den maskinen trekker 187W når jeg spiller, målt på UPS`en den står på, inkludert en 17-tommer LCD-skjerm.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Jeg har en P4 3.0GHz, ATI Radeon 9800 Pro, 2 Raptor-harddisker, DVD-brenner og 2GB RAM. Den maskinen trekker 187W når jeg spiller, målt på UPS`en den står på, inkludert en 17-tommer LCD-skjerm.

Bruker den mye idle? Enn uten skjerm?

Når den idler trekker den rundt 160W med skjerm. Jeg har ikke testet uten skjerm.

Lenke til kommentar
Mener jeg har hørt at det å ha en pc oppe å gå 24/7 koster 0,- kr , fordi varmen som kommer fra PC'en nuller ut utgiftene på oppvarming eller no.

Det stemmer delvis. Dvs. All elektrisk energi som kommer inn i PC'n blir til varme i PC'n. 100W "strøm" inn gir 100W varme ut. Hvis du i vinterhalvåret fyrer med strøm og har termostatstyrt varme så vil PC'ns 100W varme erstatte 100W varme fra en varmeovn. I praksis er varmeovner på rundt 300-1000W, men de slåes oftere av (tilsvarende 100W konstant) dersom PC'n står på.

 

Regnestykket gjelder desverre kun for sommerhalvåret. Grunnen er at om sommeren så er ovnen helt slått av hele tiden og de vil man bare varme opp leiligheta mer enn nødvendig og måtte lufte mer. Strømmen kommer altså ikke til bruk i form av nyttig oppvarming om sommeren.

 

Forøvrig så har jeg målt PC'n min og skjermen min. Det er et ganske vanlig oppsett med 1 stk gammel 17" CRT skjerm, overklokket AthlonXP 2500+, Geforce4 Ti4200, 300W billig PSU, 3 harddisker, DVD/CDRW, osv. Selve PC'n har jeg målt til å trekke ca 120W fra 230V-siden og skjermen trekker rundt 75W. Oppsettet mitt bruker altså rundt 200W til sammen fra 230V-siden. Grunnen til at man trenger kraftigere PSU enn 120W til oppsettet mitt er at PSU'en må takle topper også. F.eks når skjermkortet jobber max samtidig som begge diskene spinner opp og CD-rom'en spinner opp, og CPU'en jobber 100%. Spenningene vil også være my mer stabile om man bare trekker 100W fra PSU'en enn om man trekker 300W. Dette gjør at man unngår ustabiliteter.

 

I vinterhalvåret lar jeg PC'n få jobbe med SETI@Home blandt annet fordi det gjør at den produserer mer varme og sjekker at PC'n er 100% stabil. Dette gjør jeg ikke i sommerhalvåret siden jeg ikke trenger varmen og dermed ikke gidder å betale for den ekstra strømmen som SETI@Home bruker.

Lenke til kommentar
OG - en annen ting... Watt er ikke Watt hvis spenningen endres. Watt er nemlig Volt x Ampere --> W=VxA

 

Men Ampere er Ampere uansett spenning: A=W/V

 

Dersom en lyspære er på 100 W ved vanlig nettspenning (230Volt) så finner man Ampere ved flg regnestykke: 100W / 230V = 0,43A.

 

100 Watt ved 12 Volt gir imidlertid en helt annen Ampere: 100W / 12V = 8,3A

 

8,3 Ampere vil ved 220 Volt tilsvare en varmeovn som står på over 1900 Watt hvilket gir temmelig mye varme.

 

Ser man på tallene skulle man tro at Wattstyrken som oppgis om strømforsyning i PCer dreier seg om Watt fra strømnettet (230V) og ikke Watt som leveres til komponentene med mye lavere voltstyrke (12V/5V).

 

Da jeg har mistet oversikten over hva jeg nettopp har skrevet over former jeg ingen øvrig konklusjon...

 

Nixon :hmm:

Watt er alltid Watt. 1W ved 12V er akkurat like stor effekt som 1W ved 10.000.000V.

 

Men det er selvfølgelig en sammenheng mellom W, A og V ... nemlig W = A x V. Hvis spenninga synker, må nødvendigvis strømmen økes for at effekten skal være den samme.

 

En 350W PSU faktisk leverer 350W eller trekker er to vidt forskjellige ting. For en ideel PSU, ville de to tingene vært det samme, men desverre komme vår kjære venn Fysikken og ødelegger. En normal PSU har idag ca 70% virkningsgrad, noe som vil si at de 350W'ene som du tror PSUen trekker fra strømnettet, i virkeligheten bare er 70% av den den trekker.

 

Får finne hva den EGENTLIG trekker(ved maks load);

350W / 70 * 100 = 500W

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Her er linken til vidundersaken forresten  :yes:

Har et spørsmål; Jeg skal kjøpe meg ny strømforskyning. Kan jeg bruke denne måleren til å finne ut hvor mye watt den nye strømforskyninga minimum kan ha?

 

Si at jeg vil a en 200W strømforskyning. Vil den da fungere greit hvis denne måleren aldri viser over 200W (ved gaming og stresstesting e.l) ?

 

EDIT: klossete formulering

Endret av torsk
Lenke til kommentar
Her er linken til vidundersaken forresten  :yes:

Har et spørsmål; Jeg skal kjøpe meg ny strømforskyning. Kan jeg bruke denne måleren til å finne ut hvor mye watt den nye strømforskyninga minimum kan ha?

 

Si at jeg vil a en 200W strømforskyning. Vil den da fungere greit hvis denne måleren aldri viser over 200W (ved gaming og stresstesting e.l) ?

 

EDIT: klossete formulering

Jepp, men ikkje ta ein på 200W dersom maskina ofte ligger rundt 180-199. Da er det bedre med 250W

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle hive meg på her jeg åsså. Du kan åsså studere PSU litt nøyere, på den finner du en liten lapp som sier hvor mage ampere den kan levere i de forskjellige voltklassene. F.Eks kan Q-tec levere så billige strømforsyninger fordi di "jukser" litt her. De gir f.eks bare 18A i 12Volt (=216W), og fyller på med ampere i 5V og 3,5V som er lettere å drive frem.

Mens strømforsyninger av bedre merker leverer mer ampere i 12Volt.

 

Men alt burde stå i en liten tabell utenpå strømforsyninga ;-)

Lenke til kommentar
Her er linken til vidundersaken forresten  :yes:

Har et spørsmål; Jeg skal kjøpe meg ny strømforskyning. Kan jeg bruke denne måleren til å finne ut hvor mye watt den nye strømforskyninga minimum kan ha?

 

Si at jeg vil a en 200W strømforskyning. Vil den da fungere greit hvis denne måleren aldri viser over 200W (ved gaming og stresstesting e.l) ?

 

EDIT: klossete formulering

Jepp, men ikkje ta ein på 200W dersom maskina ofte ligger rundt 180-199. Da er det bedre med 250W

Jeg er uenig!

 

Det er ikke hvor mange watt som er viktig for PC'n, men stabiliteten av spenningene. Hvis f.eks 12V varierer mellom 11,8 og 12,2V så er alt helt i orden, men jo ber du belaster PSU'en. (f.eks nær opp til de 200W som er max) så vil variasjonen bli større. Kanskje 11,0-12,5V og da begynner vi å snakke om variasjoner som kan ha noe å si for stabiliteten. Hvis du f.eks prøver å trekke 250W fra en 200W PSU så vil variasjonene meget sansynlig bli så store at PC'n kræsjer. Det er nettopp denne variasjonen som er forskjellen på PSU'er med forskjellig effekt og kvalitet.

 

F.eks kan det tenkes at Q-tek kjøper inn 250W-PSU'er fra Forton Source og selger dem som 400W. PSU'ene klarer sikekrt å levere 400W, men da mye mindre stabilt enn om man kun trekker 250W. (Det må forsåvidt understrekes at eksemplet mitt kun er illustrativt og ikke har noe rot i virkeligheten siden Q-tek bygger sine egne PSU'er')

Lenke til kommentar

Beklager at dette er litt off-topic, men jeg vil gjerne ha en vurdering. Jeg gikk til innkjøp av den måleren på clas ohlson. Etter å ha brukt pcen i noen timer har jeg notert følgende målinger:

watt.gif

*Surfing, filkopiering, DVD, mp3 osv.

 

Måleren har med andre ord ikke målt høyere enn 132W. Nå brukte jeg en gammel IDE disk istedet for min Samsung S-ATA disk, men dette gjør vel ikke store forskjellen? Er det da forsvarlig med en 200W strømforskyning?

 

EDIT: skrivefeil

Endret av torsk
Lenke til kommentar

For å se om en PSU er stabil nok er det spenningene på ledningene som går mellom PSU og annen hardware som er viktig. Det finnes software for å overvåke disse. Dersom spenningene endres mer enn 5% ettersom du belaster maskina mye eller lite, er PSU i svakeste laget. Hvor mye den trekker fra strømnettet har ingenting med dette å gjøre.

Simen1 har noen gode poenger.

Lenke til kommentar
Beklager at dette er litt off-topic, men jeg vil gjerne ha en vurdering. Jeg gikk til innkjøp av den måleren på clas ohlson. Etter å ha brukt pcen i noen timer har jeg notert følgende målinger:

watt.gif

*Surfing, filkopiering, DVD, mp3 osv.

 

Måleren har med andre ord ikke målt høyere enn 132W. Nå brukte jeg en gammel IDE disk istedet for min Samsung S-ATA disk, men dette gjør vel ikke store forskjellen? Er det da forsvarlig med en 200W strømforskyning?

Det ser ut til at 200W kan holde bra. (kravet er selvfølgelig at spenningene er stabile og det er de meget sansynlig siden belastningen er såpass lav.)

 

Jeg har selv målt 100-120W på min PC, og rundt 70W på 17" CRT-skjermen.

 

ahpadt har målt 0,7A som vil si ca 160W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...