highlander Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) Før folk begynner å se filmen håper jeg dere har lest og tenkt igjennom hva denne hendelsen egentlig betyr. Og jeg foreslår at de som ikke tåler stygge scener holder seg unna filmen. Filmen er *fjernet* I går la en militant islamittisk gruppe med nære bånd til al-Qaida ut en video på Internett som viser den grusomme henrettelsen av den sivile amerikaneren. På videoen sier de maskerte bødlene at drapet er en hevn for irakere som er blitt fratatt æren av amerikanske fangevoktere i Abu Ghraib-fengselet. - Mitt navn er Nick Berg, min fars navn er Michael, min mors navn er Susan. Jeg har en bror og en søster, David og Sarah. Jeg bor i Philadelphia. Stor kniv Slik åpner den blodige videoen som nyhetsbyrået AP har sett. Etter at kidnapperne har latt 26-åringen snakke, leser de opp en kunngjøring foran kameraet. Deretter kan man se at Berg blir dratt til siden og at noen legger en stor kniv mot halsen hans. Sekundet etter høres et skrik mens kniven skiller hodet fra kroppen, skriver AP. - Allahu Akbar! - Gud er stor! roper de fem mennene mens de holder opp hodet foran kameraet. På videofilmen ligger teksten «Abu Musab al-Zarqawi slakter en amerikaner». Al-Zarqawi er mannen som amerikanerne mener står bak mange av terroraksjonene og motstandskampene i Irak, spesielt i Falluja. Al-Zarqawi er nært knyttet til Osama bin Laden. - Så vi sier til dere at æren til muslimske menn og kvinner i Abu Ghraib og andre ikke vil bli byttet med noe annet enn blod og kropper. Dere vil ikke få noe annet fra oss enn kister og kister - slaktet på denne måten, leser en av bødlene foran videokameraet. - For mødre og hustruer av amerikanske soldater, vi sier til dere at vi tilbød den amerikanske administrasjonen å bytte dette gisselet med noen av fangene i Abu Ghraib, men de nektet, leser mannen. Nick Berg ble vist fram på videoen med skjegg og oransje fangedrakt, lik den muslimske terrormistenkte i fangeleiren Guantanamo Bay på Cuba må bære. I en sekvens før drapet poserer de fem mennene stående, med amerikaneren sittende foran seg. Det var i går kveld ingen offisiell bekreftelse fra amerikanske myndigheter at mannen på videoen virkelig er Nick Berg, men familien til den sivile mekanikeren ble informert om hans død mandag. Berg ble funnet langs veien utenfor Bagdad lørdag, og ifølge rapportene skal liket hans bære preg av å ha vært mishandlet. Sent i går kveld bekreftet mannens far at sønnen var blitt henrettet. - Jeg vet han ble halshugget. Det er bedre enn en lang og pinefull død, sa den nedbrutte faren til AP. Ble arrestert Nick Berg dro første gang til Irak 21. desember på jakt etter jobb. Han har tidligere jobbet med vedlikehold av radiotårn, skriver den lokale avisen Daily Local i byen der Nick Berg er fra, West Whiteland i Pennsylvania. 26-åringen skulle jobbe for et irakisk selskap, og kom hjem til USA 1. februar. 14. mars var han tilbake, men han ble arrestert av irakisk politi kort tid etter og puttet i fengsel angivelig fordi han ikke kunne gjøre rede for hva han gjorde i landet. 5. april ble han sluppet fri av amerikanerne. Da hadde de voldsomme motstandskampene brutt ut. - Da han slapp ut, hadde hele området eksplodert i vold, forteller pappa Michael til lokalavisen. Forsvant Fire dager etter mistet familien kontakten med Nicholas. Før han forsvant hadde han sagt at han ville forsøke å komme seg ut av landet, enten via Jordan, Tyrkia eller Kuwait. Han er trolig blitt kidnappet på landeveien, på vei ut av Irak. Det hvite hus var raskt ute med kondolanser i går. - Vi ber og tenker på familien, sa Bush-talsmann Scott McClellan. i USA (VG 12.05.04 kl. 06:40) Kilde: VG nett Endret 12. mai 2004 av Mr.Ueland Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Finnes en tråd om dette i P&R allerede. Og hvem faen er Daniel Pearl? Lenke til kommentar
GSM Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Ville fjernet den linken hvis jeg var deg. Den har allerede blitt moderert vekk i den andre tråden om denne hendelsen. Det er ikke en film noen vil se. Man fikk sett MER enn nok av den på TV2 i går kveld. Lenke til kommentar
Lars :) Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Ville fjernet den linken hvis jeg var deg. Enig Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 jævla idioter. De kan bare brenne så jævli de kukksugende irakerne. Idioter Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 jævla idioter. De kan bare brenne så jævli de kukksugende irakerne. Idioter Det er så mye hat i verden Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 jævla idioter. De kan bare brenne så jævli de kukksugende irakerne. Idioter I dag er det de infantiles dag. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 er dette søppel....nei er dette Politikk, religion og samfunn.....ja FEILPOST Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 1) feilostet, hører til under politikk.. 2) filmen ønsker vi ikke linking til her, ref den andre tråden for mer innfo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg