Gå til innhold

12V "neon"lys til bil via PSU

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ikke så mye peiling på strøm generellt, så gjerne forklar litt nøye!

Saken er den at jeg har kjøpt meg et sett med lys (staver med flere LED koblet sammen) som skal bli montert under en bil, når jeg får meg bil.

I mellomtiden tenkte jeg at jeg kunne bruke disse til noe annet morsomt/harry. Tenkte jeg skal montere de under senga :laugh:

Disse går jo på 12V og slik som jeg har fått det med meg så leverer en PSU blandt annet 12V strøm. Mitt spørsmål er som følger:

Vil jeg kunne ta min gamle PSU (AOpen 350W), mekke en bryter for å jumpstarte PSU'en og ha denne som en av og på knapp?

Vil jeg kunne koble lysene til PSUen? Hvilke kabler er det som gir 12V + og -?

På forhånd takk! Lover å poste bilder når det er ferdig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk ok2k.

Leste akkurat den andre tråden her om hvordan lage en bryter, så det skal jeg klare. Vet også hvilke kabler jeg må kortslutte for å jumpstarte PSU'en, så da gjenstår bare spørsmålet om det vil gå bra å koble det slik: fra lyssettet så er det en rød og en svart kabel. Rød -> gul kabel på drevkontakten fra PSU'en. Svart -> svart kabel fra drevkontakten (spiller det noen roller hvilken av de svarte jeg velger?

Siden 12V er jo 12V, ikke sant? Det har vel ikke noe med vekselstrøm og likestrøm?

Lenke til kommentar

Det har noe med vekselstrøm og likestrøm ja! Men siden både batteri og Pc-strømforsyninger leverer likestrøm gjør ikke det noe i denne sammenhengen...

Det er Gul (+) og svart (-) som gir ut 12v på vanlige strømforsyninger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...