Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppgradering av nettverk

Anbefalte innlegg

Per idag har jeg seks PCer koblet sammen gjennom en 8-ports SMC BArricade bredbåndsruter uten UPnP, som igjen er koblet opp mot ADSL-modemet fra telenor.

Nå skal jeg ekspandere nettverket med et WLAN. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva jeg trenger å legge til, evt. bytte ut av router/aksesspunkter/switcher o.l.

Jeg ønsker å oppnå dette:

- UPnP i fireweallen

- En stasjon med 802.11G kapasitet og god rekkevidde.

For å få til dette har jeg kommet frem til to metoder (men det fins sikkert fler):

1. Bytte ut den gamle Barricaden med en ny Barricade type SMC 7004ABR V.2 EU. For å få nok porter må jeg koble den til en SMC EZ Switch 10/100 Mbps 8P Auto MDI-X.

Deretter må jeg koble den (eller routeren?) til et aksesspunkt, for eksempel 3Com OC Wireless 11g Access Point 802.11g 54 Mbps, WPA.

2. Et annet alternativ er å kjøpe en trådløs router som støtter UpnP (fant ingen på komplett) og bruke denne som router og firewall. Da disabler jeg DHCP og kobler den gamle Barricaden til den trådløse routeren slik at barricaden kun fungerer som en switch.

Jeg har en følelse av at alternativ 1 er det beste. Men trenger jeg egentlig UPnP? Det bare virker som om det gjør ting mye enklere, for jeg har hatt litt trøbbel med div. programmer og åpne porter.

Ellers så lurer jeg på om SMC sine produkter er de beste, og om det finnes bedre WLAN produkter enn de komplett selger.

Hadde vært strålende om jeg kunne få hjelp til å sette opp dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant dette på Toms Networking:

"Recommendations? I have two.

Don't make a router or other networking equipment purchase decision based on whether or not UPnP is supported. The technology needs time to mature, doesn't provide a lot of value added due to the relatively few applications that support NAT Traversal, doesn't provide enough user feedback and control of holes it opens in a IGD's firewall, and implementations are buggy. It also seems that manufacturers are not knocking each over in a race to make their routers UPnP-enabled, so it looks like UPnP feature improvements will be slow in coming.

If you must have a UPnP enabled router that properly handles NAT Traversal, your only choice is still the D-Link DI-804."

Ser litt ut som at UPnP ikke er et like stort poeng som jeg trodde...

Eller er det feil å tro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...