brukernavnetmitt Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Hallois! Har et avsluttende prosjekt her på skolen, og har da om spillkonsollens historie. Har prøvd å finne noe info på nettet selv, men jeg finner ikke noe spesifikk info. Så da lurte jeg på om jeg kunne få litt hjelp av dere "proffer" (hehehe!) som holder til her på forumet?! Har da noen spørsmål....! 1) Hvem var smartingen bak den alleraller første spillkonsollen? 2) Hva het denne spillkonsollen? 3) Hvorfor gjorde hanhun det? 4) Når kom gjennombruddet til spillkonsollene? (Sånt gjennombrudd f.eks Playstation gjorde med grafikken sin.) 5) Var spillkonsollen ment for å slå data'n? 6) Var det ment for kommersielt bruksalg? 7) Har noen dødd av spillkonsoller? 8) Rekkefølgen spillkonsollene kom i? (Amiga, Atari og Commandore osvosv...) 9) Gjerne litt informasjon om hver av dem. På forhånd takk for alle mulige svar!! [ Denne Melding var redigert av: brukernavnetmitt på 2002-04-08 11:49 ] Lenke til kommentar
jawisa Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Sjekk siter som classicgaming.com, gamespot.com og gamespy.com. De har artikler om konsoller, historikk, etc. Mulig du må grave litt.... Lenke til kommentar
jawisa Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Den første konsollen, eller videospillet om du vil, het Odyssey og ble laget av Magnavox. ...og en kommentar til #8: Amiga og Commodore 64/128 var datamaskiner ikke konsoller, selv om det fantes tonnevis med spill til dem. Atari hadde også datamaskiner (bl.a. Atari ST), men også konsoller. Konsoller var/er: Pong, Intellivision, Coleco, (Super) Nintendo (64), Sega Megadrive/Master System/Genesis/Dreamcast, Atari 2600, Playstation 1 og 2, XBOX, osv, osv. Lenke til kommentar
brukernavnetmitt Skrevet 8. april 2002 Forfatter Del Skrevet 8. april 2002 Takk for linker +++!!! Lurte også litt på om det finnes noen harbarka specs. om de? Som f.eks Hvor mange MHz (hvis det gikk på MHz da?) RAM, osvosv...? Har noen peil på det? Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Du kan jo ta en titt på http://www.nintendoland.com/ Du kan lese om historien til Nintendo, tekniske spesifikasjoner på de forskjellige produktene++++++ Her er tekniske spesifiaksjoner på Nintendo 8bit CPU type: modified 6502 8-bit (NMOS) CPU speed: 1.79 Mhz RAM memory: 16 Kbit (2 Kbyte) Video RAM: 16 Kbit (2 Kbyte) Picture resolution: 256x240 pixels Colors Available: 52 colors Max colors at once: 24 colors Max sprite size: 8x16 pixels Max sprites: 64 sprites Min/Max Cart Size: 128 Kbit - 4 Mbit Max sprites per Scanline: 8 sprites Sound: PSG sound Lenke til kommentar
sirius Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Den første spillekonsollen en fikk kjøpt i Norge var fra Philips. Det fulgte med 3 spill, tennis, road race og spøkelsesjakt. Det var i 1977-78. Det var svart/hvit, svært enkel spill. I 1979-90 kom Atari. Farger, stort utvalg av spill, med Space Invader som favoritt. Lenke til kommentar
sirius Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Den første spillekonsollen en fikk kjøpt i Norge var fra Philips. Det fulgte med 3 spill, tennis, road race og spøkelsesjakt. Det var i 1977-78. Det var svart/hvit, svært enkel spill. I 1979-90 kom Atari. Farger, stort utvalg av spill, med Space Invader som favoritt. Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Quote: On 2002-04-08 11:47, brukernavnetmitt skrev:7) Har noen dødd av spillkonsoller? JA! Har stått om diverse saker på http://www.itavisen.no Lenke til kommentar
talisar Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Fantes det faktisk noe før Pong? Trodde pong var først:) Ellers er jo klart nes og snes favoritter, bortsett fra Dreamcast:) Nintendo KAN dessuten lage spill, noe mange andre ikke kan. Synd Dreamcast døde så fort, det fortjente den ikke. Gamecube? Jepp:) roxer:) Er kanskje ikke best teknisk, men kose3d'en på denne og spillene er bare uovertreffelige:) Så har vi jo også Saturn, som hadde potensiale, tenk 3d i 95/96 liksom:) Villt:) Men markedet var vel for smalt:( Nintendo hadde også denne ekte 3d med briller konsollen som det heller ikke ble veldig mye av:( Igjen.. trist for den var tøff Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 http://www.itavisen.no/art/1298290.html http://www.itavisen.no/art/1297771.html Her er to i alle fall.. Lenke til kommentar
Zeus Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 har dere helt glemt den forykende atari jaguar ja, det er noen som har dødd av consoler, for ikke så lenge siden var det en som døde av å få en x-box i hodet Lenke til kommentar
formannen Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Commandore 64 bør være med i oppgaven... den er jo den største spillekonsollen ever... Spillene og musikken er jo legendarisk... Lenke til kommentar
gixer Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Først vil jeg bare si at her kan det komme mye spennende utover! Jeg mener at NES og Sega Megadrive 16BIT var kanskje de to største gjennombruddene, men Playstation 1 var jo en stor sensasjon den også. Grunnen til at Sega Saturn ikke ble en hit var fordi Sega hørte rykter om en ny maskin fra Sony (PSX) som var langt kraftigere enn deres Saturn. Dette løste de ved å sette en ekstra(!) prosessor og grafikkbrikke inn i Saturnen slik at det ble dobbelt opp med CPU`er og GPU`er enn det som var planlagt. Sega hadde klart å lage en maskin som var ca like rask (kanskje raskere?) som Sonys PSX, men det var utrolig vanskelig for spillutviklerene å utnytte kraften pga. det kompliserte oppsettet maskinen hadde. Mange spillutviklere vraket derfor Saturn og utviklet heller spill til Sony. Mere gidder jeg ikke å skrive fordi jeg regner med at det er mange som kommer til å skrive masse etter meg:) Lenke til kommentar
msh Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 C-64 og Amiga,Atari hadde mest og beste spill i sin tid. Lenke til kommentar
boza Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 På åttitallet en eller anen gang så hadde en kompis av meg en spillkonsoll som het Spectrum, med blant annet bomberjack...husker vi var helt gira, husker ikke åssen konsollen så ut, men jeg kan huske et svart/blå tastatur med myke å seige gummiknapper. Lenke til kommentar
brukernavnetmitt Skrevet 10. april 2002 Forfatter Del Skrevet 10. april 2002 Heisann igjen! Takk for alle svar! :wink: Skal si dere at det var jaggu meg MAAAAAAANGE konsoller som jeg ikke hadde tenkt meg at hadde eksistert engang! I oppgaven så blir ikke Commandore 64 eller (noen) Atari maskiner tatt med, for de går som datamaskiner, og ikke spillkonsoll eller videospillmaskin... Skal også finne "historien" til XBox, ikke det at den er så himla gammel, men hvis noen har peiling så lurer jeg på hvorfor, altså grunnen til at Microsoft ville inn på spillkonsoll markedet?! (kanskje litt mer info enn bare Gates ville tjene ENDA mer penger ) Takker for ALLE svar!! (Selv om det står "uleste meldinger", så leser jeg alle svar som kommer inn her! Det er bare at jeg har glemt passordet, og kommer da ikke inn på hotmailen min! :sad:) [ Denne Melding var redigert av: brukernavnetmitt på 2002-04-11 01:03 ] Lenke til kommentar
de_icer Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 For kanskje internets beste oversikt over konsollens historie og denslags: http://classicgaming.com forresten: hvis noen har en Atari Jaguar, 3DO, sega saturn, sega cd, turbografx16, phillips cdi eller noe annet morsomt og uvanlig de vil gi slipp på: mail meg på [email protected] Lenke til kommentar
Fro Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 http://www.digitpress.com/archives/arc00102.htm Ikke super bra, men du har litt info i hvert fall! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå