Gå til innhold

PC'n bare piper og piper. For varm CPU?

Torjus

Anbefalte innlegg

Sorry hvis det er dårlig tittel på topic :blush:

Jeg har byttet IDE kabel på cdromene og da jeg startet opp så kom det sånn rar lyd.

Jeg lurer på om det er sånn varm CPU alarm...

I BIOS så står denne på 75 grader.

Jeg har dyttet alle kort og alle kabler godt inn...

Men lyden slutter etter PC'n har stått på etter 1 min... :scared:

Lyden kan forklares slik:

dudodudo...

Hjelp? :cry:

EDIT av moderator : Endret emnetittel til noe mer fornuftig.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme på mitt Abit kort (lyden altså, ikke tempen) - det var alarmen fra BIOS om at vifta ikke gikk (hadde glemt kontakten).

Sjekk det i BIOS om den går, og sjekk i kabinettet at CPU vifta er kobla til. Ellers virker temperaturen din alarmerende høy!

_

johanf

Lenke til kommentar
Det er ihverfall for varmt! Har det alltid vært så varmt? Er det ny cpu?

Tror ikke han mener at cpu er over 75 grader men at alarm innstillinga er på 75 grader :)

Til trådstarter:

Hjelper litt om du tar med åssn system specs du har

Lenke til kommentar

slå av PCen for en stund - senk alarmen for varm CPU til 60 grader og start opp igjen. Hvis alarmen later til å høre fra seg tidligere enn normalt, er det kanskje CPUen som er for varm?

Etterkontroller kjøler og CPU vifte, for sikkerhets skyld.

_

johanf

Lenke til kommentar
slå av PCen for en stund - senk alarmen for varm CPU til 60 grader og start opp igjen. Hvis alarmen later til å høre fra seg tidligere enn normalt, er det kanskje CPUen som er for varm?

Etterkontroller kjøler og CPU vifte, for sikkerhets skyld.

_

johanf

Jeg gikk inn i BIOS, det var vist "CPU shutdown temp"

Så hvis den går over 75 grader så slår den seg av :scared:

Lyden kommer med en gang jeg slår den på...

Lenke til kommentar

okay - står det noe sted i BIOS (samme sted som du ser temperaturene og shut-down temp) at den har alarm på en av viftene? Om den gjør det, finn ut til hvilken kontakt CPU vifta går til og sett BIOS til å overvåke den.

Som jeg sa, jeg hadde samme problemet på min forrige maskin, samme lyden iallfall og da var det vifta.

_

johanf

Lenke til kommentar

Jepp :

CPU shutdown temp: Disabeld

CPU alarm temp: 75C

CPU temp: 40C

Må jeg øke alarm temp?

Hva gjør jeg nå?

finn ut til hvilken kontakt CPU vifta går til og sett BIOS til å overvåke den.

hæ? :dontgetit:

Endret av FuZzY^
Lenke til kommentar

På hovedkortet ditt har du flere kontakter hvor du kan koble til vifter. Samtidig kan du sannsynligvis bestemme hvilken av disse viftepunktene du skal overvåke i BIOS. Når jeg fikk mitt Abit TH7-II for et par år siden, gjorde den det samme som deg - pep med en gang jeg slo på.

Det viste seg at det viftepunktet jeg hadde brukt til CPU vifta, ikke var det samme som var overvåket via BIOS.

Finn ut hvilket punkt du bruker ved å følge strømkabelen fra CPU vifta ned til hovedkortet. Ved siden av den kontakten står det noen små bokstaver med hvit skrift - enten FAN1 (eller FAN2 eller noe lignende) eller CPUFAN eller noe.

Når du vet hvilken viftekontakt du har koblet viften til, så går du tilbake til BIOS og setter den viftekontakten til å være den som skal overvåkes. Det heter kanskje noe med FAN FAILURE eller noe.

Dette kan være én løsning - håper det hjelper.

_

johanf

Lenke til kommentar

Okay...

Jeg hadde den på FAN2 før, men den satt jeg på FAN1 for lenge siden

(fan2 så pep den, som nå....)

Hvor i BIOS stiller jeg på FAN greia?

EDIT:

Bios:

CPU Fan speed: 5580

CPU fan faild shutdown: Disabled

Fan AUX1: 0 RPM

Fan AUX2: 0 RPM

Den står i AUX1, og den sviver som bare det :scared:

Hvorfor står det 0?

Endret av FuZzY^
Lenke til kommentar

Ser du har en CPU kjøler som kan stilles ned til 2000 rpm. Har tidligere vært borti hovedkort som ikke registrerer vifter som har for lavt turtall. Prøv å stille viftehastigheten på max og reboot. (Går ut i fra du har prøvd dette allerede, men må bare foreslå det likevel :p )

Lenke til kommentar

Etter min erfaring kommer den lyden du beskrev (hvis jeg tolket den rett) hvis skjermkortet ikke står skikkelig i, eller hvis du har glemt å sette i strømledningen på grafikkortet (hvis du har grafikkort som krever det).

Hvis det er alarm for vifta kan du også sjekke at strømledningen til vifta står i riktig kontakt. Har du satt den i feil kontakt, så teller den ikke rpm.

Lenke til kommentar
Etter min erfaring kommer den lyden du beskrev (hvis jeg tolket den rett) hvis skjermkortet ikke står skikkelig i, eller hvis du har glemt å sette i strømledningen på grafikkortet (hvis du har grafikkort som krever det).

Hvis det er alarm for vifta kan du også sjekke at strømledningen til vifta står i riktig kontakt. Har du satt den i feil kontakt, så teller den ikke rpm.

Alt står i

BTW: Hvis ikke strømen i graffik-kortet er i, så starter ikke PC'n :D

JIPPI!:

Jeg restartet BIOS og startet opp, wee rett inn i XP, uten en lyd :)

Takk for hjelpe johanf!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...