Gå til innhold

ASUS P5A-B

Anbefalte innlegg

Setter opp en spill PC for min yngste datter. Benytter et ASUS P5A-B hovedkort. Hadde ikke tenkt å kjøpe deler, bare benytte slikt som slenger i huset. Siden jeg ikke har PS2 kort/utgang med 18-1 pins kabel, tenkte jeg å bare kople ei gml mus til COM porten. Får imidlertid ingen respons, slik jeg oppfatter manualen skal det være mulig. Noen som har vært borti problemet? Alternativt noen som kan være behjelpelig med overnevnte PS2 utgang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan være at så gamle ting trenger egne drivere eller spesielle innnstillinger, jeg tugla en del med dette problemet selv for noen år sia, men husker ikke hvordan jeg løste det

uansett så får du kjøpt en overgang fra ps2 til com, de koster bare noen få kr

Lenke til kommentar

Hei, jeg har samme hovedkort som deg, og jeg bestillte en slik USB/MIR 18-1 sak

den gangen jeg kjøpte hovedkortet. Nå bruker jeg den maskinen da, så jeg kan desverre ikke "ordne" en slik en for deg.

Men jeg kan ikke skjønne at det ikke skal fungere med Seriell Mus på com porten.

Det skal jo ikke gå an å koble feil på hovedkortet, regner med at du har dobbelt-sjekka det. Regner også med at du har testet musa på en annen maskin, slik at du vet den virker?

Hva med Chipset Features Setup i bios? Er Onboar Serial port 1 og 2 enablet der ?

Dersom alt overnevnt er ok, må det ligge noe i os! Hva slags os er det du kjører på maskinen ?

Endret av tokki
Lenke til kommentar

Hei tokki.

Klok av tidligere tabber når jeg har snøftet foraktelig når noen har spurt om "jeg har satt i kontakten" gikk jeg for å dobbeltskjekke. Alle serielle porter er "enablet" og koplingen på kortet er sjekket og dobbeltsjekket.

Så sier du OS og jeg blir nyskjerrig, i følge BIOS er PNP OS installert uten at jeg kan se noen sammenheng her. Med rette må det imidlertid innrømmes at jeg ikke er den store BIOS kongen.

Lenke til kommentar

Ja, jeg lurte på om jeg skulle skrive det med koblinga, så jeg prøvde å være litt ydmyk der....

Måtte selvsagt prøve på min maskin for å se om seriell mus virka. Og det gjorde det, plugga inn, start på nytt. Alt OK.

OS, altså hvilket operativsystem bruker du på maskinen. Lurte på om det kunne være et eller annet krøll der, men det virker jo litt spesiellt. Selv windows 95 burde finne en seriell mus. Regner med at du kjører windows, og ikke linux el lignende? Har du prøvd å legge til ny hardware i kontrollpanel (dersom windows) ?

Kan jo være IRQ konflikt, så du kan jo se på det i biosen.

Har du mange tilleggskort, PCI, ISA? Kan jo være et kort som knabber IRQen til seriellporten.. Har du prøvd de forskjellige instillingene til seriell porten, endel omstarter, men det må til av og til :yes:

Hvilken BIOS versjon har du? Kan jo være verdt å prøve en flashing av bios til en nyere versjon, bare for å ha prøvd det visst ingenting annet virker..

Det med PNP OS YES betyr at Operativsystemet overstyrer BIOS i forhold til IRQ instillingene til PCI-bussen. Default er NO....

Jaja, lykke til

TCJ

Lenke til kommentar

Kan bare takke for at du har tatt deg tid tokki.

Skjønner faktisk ingenting nå. Tror jeg har prøvd alt, siste forsøk var å sette inn en tom harddisk og installere windows 2000 helt fra grunnen av, fortsatt ingen respons. Derimot funker andre typer hardware på samme com port. Så vidt jeg finner ut hos ASUS er det ikke utgitt nyere BIOS versjoner enn den jeg har.

Igjen, takk, kanskje jeg våkner en natt og roper EUREKA......

Lenke til kommentar

Hei Tor Arne. Alltid hyggelig å hjelpe, men det er jo ikke så mye hjelp du har fått fra meg da, desverre. Veldig kjipt at du ikke får det til å fungere..

Du er ikke den eneste med problemer ser det ut som, her er flere. :hmm:

Håper du våkner med et EUREKA da.

Nei, du må kanskje bite i det sure eple og kjøpe et pci-usb kort og usb mus! Visst du har flere pci plasser ledig da. Det bugner jo ikke akkurat over på HK`et vårt.

TC

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...