Gå til innhold

Hvor mye ram?

Goophy

Anbefalte innlegg

Har lest noen steder at det anbefales med 2*256MB ram istedet for 2*512MB når man skal overklokke veldig mye.

Synes dette høres litt teit ut, og lurte på om dere har noen synspunkter om det?

Angående båndbredde, timings, frekvens osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lest noen steder at det anbefales med 2*256MB ram istedet for 2*512MB når man skal overklokke veldig mye.

Synes dette høres litt teit ut, og lurte på om dere har noen synspunkter om det?

Angående båndbredde, timings, frekvens osv.

Grunnen til at 2*256 anbefales, er at pga. de fleste nForce2-baserte kort kjører med CPC (Command Per Clock) på, noe som blir for agressive innstillinger for 512-brikker (Flere chip'er = større mulighet for feil). Dette gjelder også enkelte doublesided 256-brikker. Singlesided derimot, har ikke dette problemet (finnes singlesided 512 også, men de er sjeldne). Hvis du har planer om å kjøre stramme timings på over 200MHz, er 256mb å anbefale.

Har selv 2xKHX3000/512 (BH-5) som klarer 230MHz med 2-2-2-11 timings - dette pga av at hovedkortet (DFI Lanparty) har mulighet for å slå av CPC med beta-BIOS. Å slå av CPC fører til et ytelsestap som tilsvarer ca. 15-20MHz lavere FSB med CPC på. Mine brikker liker seg ikke spesielt godt med CPC på over 200MHz, så det er derfor verdt "tapet".

Dersom 512Mb holder til ditt bruk, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å lete etter 2*256 med BH-5/6, da disse garantert når høyere enn 512 med stramme timings. De er vanskelig å få tak i, men slettes ikke umulig :)

Lenke til kommentar

Har fått tak i et par 256MB Corsair XMS 3200LL v1.1, de er BH-5.

Det holder lenge til mitt bruk, men jeg leste noe på en side og lurte bare på hva det var om, så takk for svar :thumbup:

Nå vet jeg det også!

Edit: Leif

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...