Gå til innhold

Innendørs sportsbilder med Canon eos300d

Anbefalte innlegg

Hei

Har noen av dere erfaringer med å ta sportsbilder i innendørshaller?? Jeg spiller på et volleyballag, og tar noen bilder til eget bruk.

Har prøvd litt med mitt Canon A80, men blir så som så med resultatet. Selv med 400ISO kan jeg ikke bruke raskere lukkertid enn 1/100. Dette fører jo til en del "bevegelse" i bildet og dessuten blir det jo en del støy på bildet pga høy iso-verdi.

Har noen tatt sportsbilder med eos300d?? Hvilken lukkertid og ISO bør man bruke for å få et godt resultat? Tar helst bilder uten blits da dette kan forstyrre spillets gang.... :)

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta bilder innendørs trenger du først og fremst kjappe objektiver.

Som vanlig er det lommeboka som er problemet.

En 70-200 f2.8/L (IS) USM er nok ideelt til formålet, men koster fort 13 tusen eller deromkring. Uten bildestabilisering, som ikke er så nyttig til sportsbilder, er det mye billigere, men du får ikke fordelen dette gir ved annet bruk. (som å håndholde 200mm med 1/15s ;) )

Ved volleyball kan du kanskje komme såpass nær at det holder med 85mm? 85mm f/1.2L er jo et sinnsykt lyssterkt objektiv. Autofokusen er beregnet på portrettbilder og ubrukelig til sport.

- grå -

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ingen problemer.

Sett programhjulet på "sport". Dette gir deg automatisk ServoAI.

Blenderåpning og lukkertid stiller seg selv automatisk. Sett på en speedlite

420 og du har det du trenger. Lysmåleren tar seg av resten.

Du klarer deg fint med standardobjektivet, men hvis du har råd så kost gjerne på en bedre linse, men det er ingen grunn til å overdrive her.

Jeg går utifra at du står på sidelinjen når du fotograferer. Da vil en 70-200 være ubrukelig. Jeg ville heller anbefalt en Tamron SP AF28-75mm Di.

Prisen for denne ligger på ca 4000 og den har et meget bredt bruksområde.

Ta bildene med høyest mulig oppløsning og ta utsnitt i etterkant hvis det dukker opp behov for det.

Benytt deg av sportsinnstillingen i første omgang. Deretter benytter du deg av Zoom Browser som følger med kameraet og studerer de forskjellige innstillingene kameraet har satt på de forskjellige bildene. Det er her du kan høste kunnskap. Deretter kan du leke med prioritert blenderåpning og lukkertid basert på setup-kunnskapen du har høstet via auto-programmene. Neste steg: manuell lukker og blender.

PS. Det kan være SVÆRT effektfullt med blurry sportsbilder. Så lek deg med prioritert lukkertid (f.eks 1/15) og kamera tar seg av blender. Kjør ned Iso-verdien.

Have fun!! :w00t:

Det er forøvrig ingenting som heter "kjappe objektiver"... Et lyssterkt objektiv derimot er jo å foretrekke både innendørs og utendørs, men det er her kronene begynner å rulle..

Lenke til kommentar

Uansett hva man skal definere som "politisk korrekt/ukorrekt" så er det helt vanlig å betegne objektiver med store blenderåpninger som kjappe objektiver. "Fast lens vs slow lens, etc, etc".. Det brukes overalt, uansett om du liker det eller ikke ;)

Lenke til kommentar

TAkker for svar

Men som sagt, bildene er bare ment til internt bruk, som en intern webside for klubben, derfor vet jeg ikke helt om jeg gidder å betale 10000 kr for blits og objektiv.... :no:

Har jo fått helt ok resultater med mitt canon a80 med Iso 400 og ca 1/80 lukkertid. Litt iso-støy og bevegelse i bildet overlever jeg. Med tanke på at 300D går opp til 1600 Iso, vil jeg jo iallefall klare å halvere lukkertiden, og få enda bedre "fryste" bilder. Litt Iso-støy overlever jeg!!

Er ikke glad i å bruke blits egentlig, både fordi det kan være et forstyrrende element i spillets gang, og fordi den innebygde blitsen som oftes ikke er så mye å skryte høyt av....

Når det gjelder linse har jeg en 28-90MM linse til mitt analoge 300 som sikkert er dugenes til dette formålet.

Det er jo bare å teste litt når sesongen begynner igjen til høsten, og når jeg da forhåpentligvis har et digitalt speilrefleks i henda (Om det blir 300D eller D70 får tiden vise)

Mvh Anders :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...