Jooakim Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Er det kolonier i Afrika enda? Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Er Australia en koloni egentlig???? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Frankrike har en liten koloni i LatinAmerika viss eg ikke tar feil... og det er sikkert masse komersiell kolonisering i afrika... Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 I leksikonnet mitt står det at det er mange land i Afrika som er i Spansk besittelse, og fransk besittelse..... Hva betyr det? Er det andre steder enn TLZ nevnte som er koloni? Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Frankrike har en liten koloni i LatinAmerika viss eg ikke tar feil... og det er sikkert masse komersiell kolonisering i afrika... Guadaloupe er vel en fransk koloni??? Og Papua Ny-Guinea er vel en koloni..... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Under britisk KONGEDØMME tilhører bla. Australia og Canada Under USA ligger Puerto Rico. Men dette er altså IKKE "kolonier" på samme måte som en koloni før 1900. Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 British Commonwealth er stikkordet. Landene har selvstyre, men de er under den britiske kronen, såvidt jeg vet. Det er også mulig for innbyggere i Commonwealth å bosette seg i andre commonwealth-land, derav den store innvandringen til f.eks. Storbrittania. Landene i Commonwealth inkluderer bl.a. Australia, New Zealand, Tanzania m.fl. Rett på meg hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 British Commonwealth er stikkordet. Landene har selvstyre, men de er under den britiske kronen, såvidt jeg vet. Det er også mulig for innbyggere i Commonwealth å bosette seg i andre commonwealth-land, derav den store innvandringen til f.eks. Storbrittania. Landene i Commonwealth inkluderer bl.a. Australia, New Zealand, Tanzania m.fl. Rett på meg hvis jeg tar feil. Du har nok rett Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Under britisk KONGEDØMME tilhører bla. Australia og Canada Under USA ligger Puerto Rico. Men dette er altså IKKE "kolonier" på samme måte som en koloni før 1900. Som en koloni før 1900? Koloniveldet holdt jo på ganske mye lengre enn dette og de fleste afrikanske land fikk ikke selvstyre for etter 2. verdenskrig. Sør-Afrika fikk selvstyre på 20-tallet hvis ikke jeg tar feil, men alle vet jo hvordan dette gikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå