askt Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Jeg kjører Debian testing på en Duron 1.2 Ghz 768MB som har litt forskjellige oppgaver; fil- og printserver for LAN, webserver, mailserver for et par domener + statistikk-generering og annen moro. Den er jo forholdsvis oppegående til server å være, og jeg har kjørt den som desktop m/linux tidligere. Det jeg da lurer på, er hvordan muligheten er for å kjøre X på denne serveren fra en Windows-maskin. Altså, bruke en X-server for Windows (X-Win32 f.eks) og koble meg til serveren med denne. Hvordan går jeg fram for å sette opp dette? Lenke til kommentar
bkak Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Sjekk etc/ssh/sshd_config #X11Forwarding no <- uncomment, sett til 'yes'. (dette gjør du på serveren) Så haker du av for X11-forwarding i putty, setter opp cygwin (x.cygwin.com) og logger inn. Så starter du XWin.exe lokalt, taster inn startx på serveren, og voilá! Jeg foretrekker dog å sette opp ting slik at jeg får vinduene fra serveren sammen med de jeg har lokalt på windows. Smak og behag egentlig Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 eller du kan bare bruke vnc. logg deg på serven med eks putty, og vncserver. dersom det er første gang du bruker programmet må du skrive passordet 2 ganger og etter på er det bare å koble seg til den ved å bruke en vnc klient.. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 søk på google etter XDMCP det er protokollen for terminalinlogging via X Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 tror det finnes rene winows-x servere. tror det var noe som het hummingbird Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 voldsomt så avansert/tungvindt du skulle gjøre det da moyner En mulighet er å bruke xdm. Da må du åpne for tilkoblinger til xdm i config fila: /etc/X11/xdm/xdm-config: ! SECURITY: do not listen for XDMCP or Chooser requests ! Comment out this line if you want to manage X terminals with xdm ! DisplayManager.requestPort: 0 Og stille inn hvem som skal få lov å koble til i /etc/X11/xdm/Xaccess Etter å ha startet xdm kan du da koble til med Xwin-32 Lenke til kommentar
askt Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 Det fungerte brillefint, Harkonnen! Akkurat det jeg var ute etter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå