Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Feil i ruter eller switch?


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en switch for å gjøre meg klar til IP-telefoni, men har problem med at linken mellom router og switch detter ned med jevne mellomrom.

 

All annen trafikk som går via swithcen går uten problemer.

 

Jeg hadde samme problem mellom router og PC da jeg fikk ADSL, men det forsvant når jeg byttet nettverkskort i PC'en min.

 

Så jeg lurer på om det er routeren min som ikke liker å være koblet opp mot hva som helst, eller om swithcen som ikke er helt tipptopp...

 

Router: Netopia 3352, Switch: Belkin 8 port

 

Terje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen kjennskap til hverken den routeren eller switchen.

Når du sier "detter ned med jevne mellomrom" høres det ut som den stort sett er oppegående. Hvis det stemmer er det mange mulige feilkilder. Kjør traceroute mot en eller annen ekstern ipadresse (f.x. aftenposten) og sammenlign resultatene når nettet virker og ikke virker. Prøv så å pinge den ipadressen det stopper på. Får du noen pakker igjennom kan det være dålig kabel, feil konfigurering eller jordingsfeil. Det kan også være problemer med modemet. Prøv med en firmware oppgradering av dette.

 

Hvis nettet stortsett er nede, men har noen gode øyeblikk har jeg denne erfaringen med tilsvarende utstyr:

 

Min gamle Kingstone HUB vil ikke stå i nettverk med noen av switchene/routerene som har auto MDII/MDX (slik at man skal slippe å tenke på om man skal ha krysset eller rett kabel.)

 

 

Om det faktisk er auto MDII/MDX som lager problemene, vet jeg ikke, men HUBen (som ikke har auto) har fungert bra med alt utstyr som ikke har auto, og feilet med alt som har auto, så jeg har ingen bedre forklaring på problemet.

 

Testet utstyr med auto MDII/MDX: Dlink DWL624, Dlink DWL614, Dlink DWL604, Netgear R804, Trendnet TE100-SE

Testet utstyr uten auto MDII/MDX: Sonicwall SOHO2, D-link DFE 916DX, Intel X410T, Diverse netverkskort fra 3com, accton, smc, intel, DE, realtek.

 

Alt utstyret snakke med hverandre, men ikke altså ikke med huben.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har prøvd med flere kabler, uten at det hjelper. Linken mellom switch og PC er ok, men ikke mellom Router og Switch. Kobler jeg router direkte til PC så har jeg heller ingen problemer.

 

Jeg hadde tidligere samme problem når jeg koblet PC direkte til Router, men da hjalp det å bytte nettverkskort i PC'en.

 

All annen trafikk over swithcen går uten problemer.

 

Link mellom switch og Router ramler ned i ca 1 sekund med ujevne mellomrom

(ca 10 sekund om det er endel uttrafikk, lengre ved lite trafikk) Temmelig plagsomt ved vanlig surfing, og det blir uutholdelig når jeg skal bruke NGT-linja mi til IP-telefoni..

 

Terje

Lenke til kommentar

Har du management på switchen? Det akn være at router og switch ikke blir enige (autonegotiation) om hastighet og duplex på forbindelsen. Dette er et velkjent problem med utstyr fra forskjellige fabrikanter.

 

Du kan prøve å "låse" begge sider til f.eks. 100 mbit/s Full Duplex - hvis mulig - og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Switchen er unmanaged.

 

Regner med at det er feil i routeren, har lastet ned siste firmware til den, uten at det hjalp.

 

Jeg hadde samme problemet når jeg koblet den direkte mot VoIP-adapteret, og mot et netverkskort jeg hadde tidligere, så regner med at routeren for kresen med hva den er koblet til, har sent mail til NGT, så får jeg sjekket servicen hos dem også :)

 

Terje

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...