Gå til innhold

Innstalasjon av xp!

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg og en kamerat har bygget han en ny pc og skal nå innstaler windows xp home edit. men ingen av oss har gjort det før, kan noen si oss bare litt grovt hva vi må passe på og være beredt på? og hva vi må gjøre for den saks skyld? ;)

takker for alle innspill! :thumbup:

Endret av LgitechDInovo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Pass på at partisjonene blir store nok, anbefaler rundt 20 GB til en xp installasjon. Resten av partisjoneringen ordner du når du er ferdig med installasjonen.

2. Resten er vel egentlig grei skuring, du må svare på en del spørsmål underveis, vet du ikke hva du skal svare, bruk det som står som standard.

Pass på å skriv inn cd - keyen nøyaktig...

Burde vel gå greit, men jeg har gjort det så mange ganger at jeg "går på autopilot" under installasjon ;)

Lenke til kommentar

INNSTALLERE WINDOWS XP PÅ NY MASKIN:

Hvis dere har en ny maskin med en tom og uformatert harddisk, så er vel det lureste å starte opp maskinen fra den bootbare xp-cd'n. Pass på at bios er satt til å boote fra cd-rom først. Hvis harddisk er c:, diskett er a: og cd-rom er d:. Så setter dere bios til å boote i rekkefølgen a: - d: - c:.

Nå kan dere bare sette i plata og starte maskinen (husk å trykke en tast for å boote fra cd, når maskinen spør etter dette). Først vil cd'n undersøke maskinens hardware-konfigurasjon, og hvis den finner dette i orden vil den begynne å laste inn drivere.

Når det er gjort får dere opp et skjermbilde hvor dere må velge hvordan disken skal partisjoneres. Jeg for min del bruker å sette av ca 7 gb til WindowsXP og programfiler på en partisjon - så bruker jeg resten av disken til en partisjon nr. 2 -hvor jeg har Mine dokumenter

Når dette er overstått begynner innstallasjonsprogrammet og laste inn filer først, så starter selve innstallasjonen etter det. Neste gang dere må gjøre noe, er når dere må skrive inn cd-key/navn, osv. Så fortsetter innstallasjonen. Etter en liten stund til må dere svare på et spørsmål om nettverk. Når det er gjort går resten av seg selv - og etter ca en halvtime starter maskinen opp av seg selv - med en fresh WindowsXP innstallert

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...