Gå til innhold

Kryptering av mapper/filer?

Anbefalte innlegg

Har noen filer og dokumentasjon jeg ikke ønsker uvedkommende å få tilgang til. Å sette opp en bruker Windows er uaktuelt. Dokumentene må krypteres, med mulighet for å få tilgang til de med passord.

Finnes det noen program for dette? Evn er det noen innebygget funksjon i XP Pro?

Gjør ingenting om det koster penger, jobben skal betale dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes veldig mange program som gjør en slik jobb. Anbefaler deg å ta et søk i google og finne det programmet som passer best for deg og jobben. Personlig benytter jeg "folder lock" men ettersom dette er i jobbsammenheng så ville jeg satset på noe mer profft.

Lenke til kommentar

Mulig at det er nevnt her, men folder lock er et bra slik program!

Du finner det på Download.com

Dette programmet låser en hel mappe på HDDen din så når du starter opp FL igjen og skriver inn passordet ditt vil du komme rett inn på mappen igjen på 0,1 sekund og så kan du bare kopiere og lime inn i mappen som om det var en vanlig mappe!

Det eneste som er domt med det er at det koster en liten slant etter 30 dager eller så...

Lenke til kommentar

hmm.. jaok? synes ikke dette var sååå påtlige sider da men.. kanskje det.. men skulle tro bin laden og mafiaen var smartere og brukte ett kryperings system som ikke ligger ute for markedet da. at de har en egen idiotsikkert system slik at purken og de fbi svina ikke skal finne de..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Ta ett søk etter PGP (Pretty Good Privacy). Mafiaen i Chicgago bruker dette  ;)

Og Bin Laden ++

jau veldig kriminellt dette.. hvor har du hørt det fra?? gi meg link o.l som beviser ditt utsagn!!

Jaha. Ok.

Jeg hevder IKKE at det kriminelt, men indikerer at dersom disse personene bruker det, gir det adekvat nivå av sikkerhet.

Bevis? Les høringene, og Phil Zimmerman sine utsagn på PGP sine sider om tiden etter den 11. september, og hvilken betydning det fikk for Phil Zimmermann da han fikk vite at hans program var brukt i en slik sammenheng.

Jeez, trodde ikke det var mulig å missforstå noe så enkelt. :blush:

PGP er sikrere enn det meste, dersom du bruker secret key på transportabelt medium, RAM disk og laaaaaang passphrase. FBI har enda ikke klart å få tilgang til filer kryptert med dette, ingen annen organisasjon heller for den saks skyld. Brute force angrep på denne type crypto tar uvettig lang tid.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

hmm.. jaok? synes ikke dette var sååå påtlige sider da men.. kanskje det.. men skulle tro bin laden og mafiaen var smartere og brukte ett kryperings system som ikke ligger ute for markedet da. at de har en egen idiotsikkert system slik at purken og de fbi svina ikke skal finne de..

Nå har det seg jo sånn at PGP ikke er utviklet av de amerikanske myndighetene eller lignende, men en vanlig privatperson. Og programmet benytter en kode som er mer enn bra nok, det er vel ikke uten grunn at myndighetene i USA forbød bruken av dette programmet til å begynne med... nettopp fordi det var ekstremt vanskelig å knekke det.

Lenke til kommentar

Nå har det seg jo sånn at PGP ikke er utviklet av de amerikanske myndighetene eller lignende, men en vanlig privatperson. Og programmet benytter en kode som er mer enn bra nok, det er vel ikke uten grunn at myndighetene i USA forbød bruken av dette programmet til å begynne med... nettopp fordi det var ekstremt vanskelig å knekke det.

ja men det er nok derfor de har nå tillatt det pga de har knukket det da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Nei, de har fortsatt ikke datakraften til det. Men "privacy" utveier det behovet. I tillegg var eksport, og er fortsatt, til enkelte land forbudt. Deriblant Irak.

Men når man kan downloade det hvorsomhelst hjelper ikke det stort.

Men det finnes ingen bakdør, og de har ikke knekt det enda.

Og det er derfor Phil Zimmermann har gjort kildekoden tilgjengelig, slik at den som vil kan gå igjennom, og se at det ikke er lagt inn noen "bakdør" eller annet snusk.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Nei, de har fortsatt ikke datakraften til det. Men "privacy" utveier det behovet. I tillegg var eksport, og er fortsatt, til enkelte land forbudt. Deriblant Irak.

Men når man kan downloade det hvorsomhelst hjelper ikke det stort.

Det er derfor Phil Zimmermann har gjort kildekoden tilgjengelig, slik at den som vil kan gå igjennom, og se at det ikke er lagt inn noen "bakdør" eller annet snusk.

sant nok.. :ermm:

men lurer på en ting ser du.. Hvordan kan man vite at INGEN klarer å knekke den koden siden kildekoden er lagt ut? Jeg tror dermed at NOEN klarer å knekke de evt. meld osv.

Endret av Dazem
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Les manualen bak PGP, eller litt om krypto, og konseptet bak synkron/asynkron kryptografi, så ser du fort at PGP er meget sikkert.

Kodenøkkelen, som jo er det svakeste ledd da den er et produkt av en matematisk formel, konstrueres på en noe spesiell måte i PGP.

Det finnes mye bra info om krypto på nettet, så søk litt rundt :)

Les litt om P. Gutmann også, pro paranoia de luxe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Har du kraftig nok superdatamaskin, klarer du nok å knekke den type kryptering etter ett par år..... (husker ikke eksakt, lenge siden jeg sist holdt på med den slags ting)

Siste estimat var over 500 millioner år. Og da er jeg død og begravet for lenge siden. Men det kommer jo stadig raskere maskiner, men da blir kryptoen stadig bedre også.

Så lenge tiden er mer enn 2-3 "levealdre" er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Har du kraftig nok superdatamaskin, klarer du nok å knekke den type kryptering etter ett par år..... (husker ikke eksakt, lenge siden jeg sist holdt på med den slags ting)

Siste estimat var over 500 millioner år. Og da er jeg død og begravet for lenge siden. Men det kommer jo stadig raskere maskiner, men da blir kryptoen stadig bedre også.

Så lenge tiden er mer enn 2-3 "levealdre" er jeg fornøyd.

ehm.. kan dere forklare meg hvorfor det tar slik tid å gjøre slikt?? hva er det som er så **** tidskrevende at ingen gidder liksom?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Det er det som er en av hensiktene med krypto; at det skal være så ressurskrevende og så tidkrevende at ingen kan/gidder å forsøke og knekke det du har kryptert.

Når de som snapper opp beskjeden ikke har et lite vink om hvordan nøkkelen ser ut, må de prøve alle mulige kombinasjoner, og se om det gir resultater. Og slikt tar _tid_, når en nøkkel er på 1024 bits eller mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...