Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WLAN: Aksesspunkt / Basestasjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

et aksesspunkt kan sees på som en switch som bridger fastnett og trådløst nett

en basestasjon inneholder gjerne litt mer funksjonalitet, vil ofte matche det man har i en NAT router.

så har du en NAT router fra før, trenger du bare et aksesspunkt.

Lenke til kommentar

Takk Torbjørn, omtrent som en vanlig switch VS en switch med firewall/gateway funksjonalitet?

Hvordan er det da med rekkevidde, like langt på begge ( avhengig av modell seff )?

Og hvis det er snakk om f.eks. 200m, kan jeg sette 2x AP som linker kobler seg til hverandre, og oppnå kontakt? Har en teori om at det kan bli vanskelig, men jeg spør de som faktisk kan det :)

Lenke til kommentar

å lenge du setter opp hver enhet på hver sin kanal (tror det går litt automagikk i det) så går det greit å koble sammen.

hvert punkt må imidlertid kobles opp med tp kabel som må inn et eller annet sted.

rekkevidden kan jeg lite om, men det er ikke noe som funksjonelt tilsier at en basestasjon har høyere rekkevidde. men her har jeg desverre lite erfaring å støtte meg på.

min egen CNet aksesspunkt sendte signal til ca 5-6 m utenfor husveggen (mur) etter å ha gått gjennom 4 interne vegger totalt ca 15 m fra husveggen jeg sto utenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...