Gå til innhold

Diverse spørsmål

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konge... Takker! :D

Nå virker forresten scrollehjulet på musen min. :D Tror kanskje det var at jeg forandret det til protokoll IMPS/2.

En ting til... Jeg har litt problemer med lydkortet. Hvordan sjekker jeg om drivere er installert, og eventuelt hvilke devices som ikke har installerte drivere?

Lenke til kommentar
En ting til... Jeg har litt problemer med lydkortet. Hvordan sjekker jeg om drivere er installert, og eventuelt hvilke devices som ikke har installerte drivere?

'lsmod' viser ihvertfall loadede moduler

'lspci' lister opp devices, og er kjekt hvis man ikke vet helt hva som sitter i maskinen

Lenke til kommentar

vet spørsmålet er bakvendt - men tar lspci ISA-kort? Har et AWE 64 ISA kort som ble flott detected av fedora (så fort jeg deaktiverte ESS-kortet i bios (som hadde samme IRQ etc. - i motsetning til windows krasjet dette ikke pc'n - men ting begynnte å virke. Nå har desverre ikke Linux drivere til det **** kortet uansett da...) (har en pc til med samme kort + 7 på skolen...)

Lenke til kommentar

Tallet i parentes indikerer hvilken man-section man skal lete i:

1 Executable programs or shell commands

2 System calls (functions provided by the kernel)

3 Library calls (functions within system libraries)

4 Special files (usually found in /dev)

5 File formats and conventions eg /etc/passwd

6 Games

7 Macro packages and conventions eg man(7), groff(7).

8 System administration commands (usually only for root)

9 Kernel routines [Non standard]

Normalt trenger man bare å skrive "man foobar" uten noe nummer, men enkelte oppslagsord kan finnes i flere seksjoner, og man kan da spesifisere hvilken man vil slå opp på, f.eks:

man 3 foobar

Lenke til kommentar

Langbein: Takker! :D

Kyrsjo: Ja, jeg har lyst å sette opp et domene her hjemme hos meg. Har aldri gjort det før annet enn med Windows 2000 adv server og 2003, så det blir et spennende prosjekt.

Jeg vil bare se om jeg får til å lage en løsning som kunne ha fungert i et vanlig nettverk for en minibedrift. Hvordan er det med såkalt "roaming user profiles"? Alle personlige innstillinger ligges vel i /home/user/.ettellerannet, så det blir vel plankekjøring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...