pgdx Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) Opprettet denne tråden for å få svar på DHCP, men jeg oppdaget at jeg trenger mer hjelp, så hvis det er greit for moderator, blir denne tråden oppdatert fortløpende, og er ikke en chat-tråd Har akkurat installert Slackware, og er ganske lite belært når det gjelder Linux. Hvordan setter man opp for å motta IP automatisk? Jeg har prøvd å lese meg til det i man dhclient, men er litt usikker. eth0 er ihvertfall oppe, men jeg har ikke noen IP-adresse. dhcpd er for DHCP-server, er det ikke? Endret 12. mai 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
sim Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) rediger /etc/rc.d/rc.inet1 # To use DHCP instead of a static IP, set this value to "yes": DHCP="yes" # Use DHCP ("yes" or "no") Dette er for å aktivere DHCP ved boot. For å motta IP-adresse når den er bootet opp, kan du kjøre kommandoen dhcpcd eth0 Håper det hjalp. Endret 12. mai 2004 av sim Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 gjør det sim sier, eller bruk: netconfig (istedet for å redigere rc.inet1) etterpå kjører du /etc/rc.d/rc.inet1 eller restater.. Lenke til kommentar
sim Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 gjør det sim sier, eller bruk: netconfig (istedet for å redigere rc.inet1) etterpå kjører du /etc/rc.d/rc.inet1 eller restater.. Ahh, jeg tenkte på netconfig, men fanden, glemte det vel på en måte ut. Den er absolutt veldig mye enklere enn min metode . Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) Det fungerte fett, det! Tusen takk for hjelpen. Brukte netconfig, men maa proeve den andre maaten ogsaa... Naa merker jeg at jeg maa faa til riktig tastatur... Edit: Det var vel rc.inet1.conf jeg maatte redigere Endret 12. mai 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
sim Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Hos meg heter den bare rc.inet1, men dette er slack 8.0 eller 8.1. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) Hmm... Her er det ihvertfall annerledes. Slackware 9.1 Nytt spørsmål Hvordan konfigurerer man keyboard layout og mus med rullehjul? Endret 12. mai 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
huf Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Stiller vel inn det meste i /etc/X11/XF86Config. (manuelt) Prøv å skrive XF86Config som root. Der tror jeg du skal få en slags step by step guide. (evt XF86CONFIG..bruk tab..) For rullehjul: (i kategorien pointer eller mouse eller noe..) Option "ZAxisMapping" "4 5" Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Fant dessverre ikke verken XF86config eller XFree86config Er det ikke en fil ett eller annet sted? Lenke til kommentar
huf Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Eksisterer ikke /etc/X11/XF86Config ? Lenke til kommentar
sim Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Du har kanskje ikke installert pakkene for X ? SuSE Live CD er genial til å lage XF86Config-filer . Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) Fant dessverre ikke verken XF86config Er det ikke en fil ett eller annet sted? Prøv følgende som root. # pico /etc/X11/XF86Config pico er en teksteditor btw. Her er et utdrag fra min XF86Config Section "InputDevice" # Identifier and driver Identifier "Mouse1" Driver "mouse" Option "Protocol" "ExplorerPS/2" Option "Device" "/dev/mouse" Option "Buttons" "7" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Dett er for en Logitech MX500. Du må nesten bare prøve deg fram med forskjellig oppsett. Endret 12. mai 2004 av Orjanp Lenke til kommentar
huf Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Eller emacs som jeg foretrekker Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Jeg fant filen. Jeg fikk redigert til det som ble skrevet over, men det hjalp dessverre ikke... Har prøvd litt forskjellige verdier, men... Lenke til kommentar
sim Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Hjalp ikke på hva ? Mus eller tastatur ? Section "InputDevice" Driver "Keyboard" Identifier "Keyboard[0]" Option "MapName" "Standard Keyboard [ pc104 ]" Option "Protocol" "Standard" Option "XkbLayout" "no" Option "XkbModel" "pc104" Option "XkbRules" "xfree86" EndSection Section "InputDevice" Driver "mouse" Identifier "Mouse[1]" Option "ButtonNumber" "5" Option "Device" "/dev/mouse" Option "Name" "Autodetection" Option "Protocol" "imps/2" Option "Vendor" "Sysp" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Slik ser min ut. For mus og tastatur. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Keyboardet fungerer helt fint, det... Det er bare scolleren som ikke virker. Men i mozilla, når jeg trykker ned midtre knapp, åpner den startsiden, noe som må bety at den registrerer knappen... Lenke til kommentar
dvj Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) den registrerer vel bare at det er tre-knappe-mus, ikke scrollemus Endret 12. mai 2004 av dvj Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Nytt spørsmål, da... Hvordan velger jeg bort KDE for Fluxbox eller GNOME? Lenke til kommentar
sim Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Det du kan gjøre, er å installere GDM eller lignende "login-manager". På den måten får du grafisk innlogging samtidig som du kan velge hvilken window manager du vil kjøre. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Option "Device" "/dev/mouse" /dev/mouse er vel ofte bare en symlink? Min /dev/mouse er linket til /dev/input/mice (har den koblet til USB). Tror symlinken forandrer seg om jeg velger andre musemodeller (PS/2, uten scroll osv) i YaST. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå