Dr3as Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Vi har altid hatt muligheten til å skru av maskiner "remote" med symantec ghost. Men etter at vi startet med et skolelinux prosjekt har vi ikke tenkt noe på dette før nå. maskiner bruker jo strøm og f.eks mellom 18.00/06.00 er det ingen på de maskinene.. heller ikke i helgen. Har prøvd å forhørt meg rundt kom kring, men ikke kommet frem til noen løsning, vil helst kunne ssh'e til server skrive f.eks shutdownclients og muligens kunne gi den noen parametere for hvilke maskiner jeg vil skru av(Grupper??) Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Du kunne vel bare laget en cronjob som slår av klientene f eks 18.10 Lenke til kommentar
dvj Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Du kunne vel bare laget en cronjob som slår av klientene f eks 18.10 bare å huske å ha klokkene riktig innstilte da, ellers ender du opp med sure elever Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Egil.B, greit det, men vil gjerne ha mulighet til å gjøre det når jeg vil også, og da er spm, noen kommandoer jeg kan kjøre fra tynnklient servern som igjen kjører kommandoene på tynnklientene? et script skal jeg nok klare å fixe selv Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 noen kommandoer jeg kan kjøre fra tynnklient servern som igjen kjører kommandoene på tynnklientene? ssh -l root <ip til klient> shutdown -h now Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 nå har ikke clientene i et skolelinuxnettverkt oppe for ssh eller telnet da.. så da er jeg vel like langt?? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) Du kan ha en tekstfil/database tilgjengelig på serveren som inneholder om og når de ulike klientene skal skru seg av. Så har du cronjobber på klientene som sjekker fila/spør databasen og slår seg av/lar være deretter. ED: 'jsd', en del av http://www.garbled.net/clusterit.html hørtes ikke dumt ut. Endret 12. mai 2004 av Egil.B Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Skal ta å lese litt om det der i morgen.. nå er jeg hjemme å prøver å slappe av men om flere har ideer er det bare å spytte ut Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 hvorfor ikke åpne for ssh? evt åpne for ssh fra en maskin Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 telnet er som standard installert på LTSP,men ikke ssh. Skal ikke være noe problem å installere "ekstra" programmer på de tynne klientene, du installerer dem ganske enkelt inn i /opt/ltsp/i386. Veit endel av skolelinux-folka la inn samba på en tynnklient.... ser på min egen SL-server nå, og ser ut til at du må få kjørt halt på en eller annen måte. Du kan starte telnet, eller installere cron/ssh...... Burde være mulig. Ta evt. kontakt med [email protected], og spør om noen har gjort det, evt. dokumenter hvordan du gjør det selv så andre også får muligheten til å dra glede av det.... Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Tar å sender en mail til lista i morgen, samtidig som jeg prøver meg med telnet Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Hmmm? Sist jeg skjekket, stod det på LTSP sine sider at det bare var å kutte strømmen - de har jo ikke noe disk etc. og lagrer ingen ting... Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Å kutte strømmen er jo mye arbeid! Å ha en hovedbryter blir vel kluss med sikringer osv. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 14. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2004 disse maskinene står plassert rimelig mange steder rundt om kring.. så det der blir uaktuelt.. men får se om vi får ordne noe på en annen måte :| rart at det ikke har blitt tenkt på noe sånt. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 18. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2004 er ikke helt inn i det med tynne klienter ennå, hvordan kan jeg aktivere telnet på de? Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 18. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2004 en annen ting jeg kom på var mulighet til å bruker wake on lan, er det mulig å gjøre denne motsatt, altså sende en "magic packet" for å skru maskinen a? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Hadde vært interessant på broadcast tviler sterkt, i så fall må du nok mekke noe selv Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 magic packet for å skru av maskinen hørtes direkte hårreisende ut =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå