Gå til innhold

Virker Bluetooth Class1 på mobiler/PoketPC?

adale

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg vet er det bare SE Z1010 som har en bluetooth med rekkevidde 100 m. Men må begge enhetene støtte Class 1 for at de skal kommunisere? Kan en en annen mobiltelefon (f.eks Nokia 6230) kommunisere med en PC som har Bluetooth class 1?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så vidt jeg vet er det bare SE Z1010 som har en bluetooth med rekkevidde 100 m. Men må begge enhetene støtte Class 1 for at de skal kommunisere? Kan en en annen mobiltelefon (f.eks Nokia 6230) kommunisere med en PC som har Bluetooth class 1?

Skulle gjerne jeg også visst.

De to versjonene av Bluetooth er nok kompatible innenfor 10 meter, det tror jeg helt sikkert, men hvorvidt en mobiltelefon med den første versjonen av Bluetooth (f.eks. 6230 eller T630) kan være 100 meter unna en dongle som støtter 100 meter vet jeg ikke... skulle kanskje tro det?

Håper på fasitsvar! :D

Lenke til kommentar

Det har ingenting å si hvilken klasse adapteret og telefonen har, de er uansett basert på den samme Blåtann-standarden. Vi bruker selv 100m adaptere sammen med telefonene vi tester.

Men en enhet som kun har 10m rekkevidde kan selvsagt ikke kommunisere med enheter som er mer enn 10m unna. Skal du opp i 100m avstand må altså begge enhetene være av Klasse I, noe du i dag såvidt jeg vet bare får til med adaptere for PCer eller SE Z1010.

Lenke til kommentar
Det har ingenting å si hvilken klasse adapteret og telefonen har, de er uansett basert på den samme Blåtann-standarden. Vi bruker selv 100m adaptere sammen med telefonene vi tester.

Men en enhet som kun har 10m rekkevidde kan selvsagt ikke kommunisere med enheter som er mer enn 10m unna. Skal du opp i 100m avstand må altså begge enhetene være av Klasse I, noe du i dag såvidt jeg vet bare får til med adaptere for PCer eller SE Z1010.

Hm, okei.. da har man det på det rene. :D

Blir bra når vanlige mobiler også støtter den nye versjonen av Bluetooth da. Da har man jo kind of WiFi på dem i 100 meters omkrets "rundt" en PC. ;) For de som støtter sånt... f.eks. P900. :cool:

Lenke til kommentar

Ja, dette stemmer med det jeg fant ut også ved å søke i newsgroups. Men de skrev også at PCen kan kommunisere med telefonen bare en vei. Man kan altså ikke fått et svar tilbake, og da er det ikke datakommunikasjon...Men jeg leste også om flere som hadde kommunisert med IPAQER som egentlig er Class 2 devicer på 100 m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...