Gå til innhold

Flytte systempartisjon fra en disk til en annen

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på hvordan man kan flytte system-partisjonen/sektoren(?) fra en disk til en annen?

Jeg har følgende oppsett og vil overføre systempartisjonen fra c: til e:, samt fjerne disk1 fra maskina.

Disk1, c: (merket som system i diskbehandling, aktiv/primary), d: (div filer, logical).

Disk2, e: (tom, aktiv/primary), f: (win xp - merket som oppstart i diskbeh., logical), f: (div filer, logical)

Jeg har forsøkt å boote xp-cden og fiklet litt med fixboot, bootcfg, fixmbr men det funket dårlig... Når jeg booter uten disk1 kommer det bare opp "Invalid partition table".

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt over så er det mange mulige løsninger. Selv bruker jeg Ghost. Men selv om det er en enkel løsning når forutsetningene er riktige så er det fullt mulig å få store problemer. Og det ser ut som du allerede har laget problemer for deg selv med partisjoneringen, så det er meget tenkelig at problemene vil fortsette hvis du ikke får orden på hvordan du partisjonerer (men jeg vet ikke hva man må gjøre galt for å få det slik du beskriver med boot og system på hver sin disk).

Ghost kan brukes på flere måter, f.eks kan du velge å kopiere hele disken eller partisjoner. Hvis du tar hele disken så følger partisjoneringsproblemene med, så du må velge å kopiere en partisjon (som er det vanlige). Dermed må du lage partisjonen først, og der vet jeg av erfaring at det er mulig å gjøre dette helt feil.

Du bør begynne med å kun ha en disk installert. Boot XP installasjonsprogram fra CD og fjern gamle partisjoner, og lag nye. Så kan du avbryte. Nå kan du koble til den andre disken og bruke Ghost til å kopiere inn et image til din nye C: partisjon.

Du kan gjerne bruke andre verktøy enn Ghost, det som er viktig er hvordan du lager partisjoner.

Lenke til kommentar

Her har du en glimrende anledning til å lære deg hemmelighetene bak boot.ini, og så anbefaler alle deg å jukse ved hjelp av Partition Magic??

1. Bruk Windows' innebygde "ntbackup" til å sikkerhetskopiere hele disken til et eller annet sted. (Eks. 7 CD-R plater... :D ).

2. Restore backupen til den disken og partisjonen du vil ha Windows på. (Den første primærpartisjonen..)

3. Lag en "emergency boot disk"

a) Sett inn en floppy, og formater den (selv om den ble kjøpt ferdigformatert...)

b) Gå inn i DOS-vindu (kjør: CMD) og bruk ATTRIB-kommandoen til å fjerne hidden, system og read-only status for følgende filer: boot.ini, ntdetect.com og ntldr. . (viktig at du får med punktumet etter ntldr)

attrib boot.ini -s -r -h

Det samme med de to andre.

[/b] Kopier disse filene til den nyformaterte disketten din. Åpne BOOT.INI i f.eks. EDIT.

Her vil du se

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)

...forutsatt at du hadde windows på E-partisjonen.

Endre partition(3) til partition(1).

Slå av pc, og koble så den disken du hadde kjørt Restore til som primary master.

Boot fra disketten du har laget. Funker det nå, kan du kopiere systemfilene fra disketten til "C", og boote fra den...

Enkelt, ikke sant? :D

Lenke til kommentar

Jeg har ikke planer om å installere xp på nytt, det ligger jo på den rette disken(!)

C:\ inneholder ikke annet enn det som ligger i rota, dvs. boot.ini, ntldr, ntdetect, etc. Pluss sannsyneligvis denne partisjonstabellen som ikke blir funnet når jeg fjerner disken...? XP er installert på disk2, F:\.

Jeg prøvde å kopiere over filene fra C:\ til E:\, men det hjalp ikke.

Får vel prøve å kopiere hele partisjonen med Ghost og håpe på at "usynelige" ting som partisjonstabeller følger med. Ghost kopierer vel sektor for sektor og ikke fil for fil?

Lenke til kommentar
Du har vel E: som extended partisjon og da .

Extended er ikke bootbar.

Nei, både C:\ og E:\ er primary og aktiv.

Såfall er systemet ditt slik at det booter fra C:

og boot.ini redirecter til windows på E:

Jepp.

Endret av diskvask
Lenke til kommentar

Test hilram's opplegg og se om du får bootet fra diskett

med systemdisken frakoplet og kun disken med "E:" på

tilkoplet .

Boot.ini kan også rettes på både rdisk og partisjon ,samt

legge inn boot valg.

Før å gjøre det enkelt har jeg pleid å legge inn flere entrys.

Man kan ha fire primær partisjoner for en disk så

en boot.ini slik som dette vil gi deg valg til å boote fra

hvilken harddisk disk og partisjon du vil:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="XP 0-1" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="XP 0-2" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="XP 0-3" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="XP 0-4" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="XP 1-1" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="XP 1-2" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(3)\WINDOWS="XP 1-3" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(4)\WINDOWS="XP 1-4" /fastdetect

Husk å rette \WINDOWS til \WINNT hvis winnt er katalognavn

for windows directory.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

I såtilfelle kan du lage en sånn diskett jeg referer til, flytte alt innholdet fra E til C, og så redigere boot.ini-fila på disketten slik jeg beskrev.

Deretter kopierer du boot.ini fra disketten til C:\ . (og overskriver den gamle...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...