CrackaBoi Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Jeg skal hjelpe min far med å sette opp et opplegg som gjør at han kan få tilgang til sin hjemme PC uansett hvor han befinner seg. Dette har jeg tenkt å gjøre ved å gjøre hans hjemme PC som en server som står på 24/7 tilkoblet Telenor 1024/256 ADSL. Jeg trenger hjelp til å vurdere hvilken metode som er best til dette formålet. Såvidt jeg har skjønt er det fire aktuelle alternativer: - VNC, eller tight VNC - WinXP Remote Desktop Admin - Symantec pcAnywhere - Symantec Procomm Min far kommer hovedsakelig til å bruke dette for å få tilgang til filene på serveren, ikke så mye å bruke programmer som er på serveren. Sikkerhet er høyt prioritert, og det er også viktig at det er så brukervennlig og enkelt som mulig. Pris og kostnader er lite relevant. Serveren er forresten bak en SMC router med Firewall. Jeg hadde satt stor pris på om dere kunne komme med fordeler og ulemper ved de forskjellige løsningene, basert på behovet og prioriteringene jeg har nevnt. Takk for all hjelp Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Jeg skal hjelpe min far med å sette opp et opplegg som gjør at han kan få tilgang til sin hjemme PC uansett hvor han befinner seg. Dette har jeg tenkt å gjøre ved å gjøre hans hjemme PC som en server som står på 24/7 tilkoblet Telenor 1024/256 ADSL. Jeg trenger hjelp til å vurdere hvilken metode som er best til dette formålet. Såvidt jeg har skjønt er det fire aktuelle alternativer: - VNC, eller tight VNC - WinXP Remote Desktop Admin - Symantec pcAnywhere - Symantec Procomm Min far kommer hovedsakelig til å bruke dette for å få tilgang til filene på serveren, ikke så mye å bruke programmer som er på serveren. Sikkerhet er høyt prioritert, og det er også viktig at det er så brukervennlig og enkelt som mulig. Pris og kostnader er lite relevant. Serveren er forresten bak en SMC router med Firewall. Jeg hadde satt stor pris på om dere kunne komme med fordeler og ulemper ved de forskjellige løsningene, basert på behovet og prioriteringene jeg har nevnt. Takk for all hjelp Hvis han _bare_ skal ha filer, så kan han jo sette opp en FTP-server. Har brukt VNC bittelitt selv, og det fungerte helt greit via f.eks. Internet explorer. Sikkerheten tør jeg ikke svare på. Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Bruker selv remotedesktop, bare å åpne port 3389 i firwallen og forwarede den til far din sin pc`s ip adresse. Da får du tilgang både til filer og programmer, men med den linja vil det lagge litt på programmene. Går jo selvfølgelig ant å slå av lyder,bakgrunn i windows og lignende for bedre ytelse. Sikkerheten tør jeg ikke svare på siden det er ms, sørg iallefall for å ha et invikla passord. Og om han lett skal huske ip adressen, så registrerer han seg på no-ip.com, da kan han få feks. fardin.no-ip.com, lettere å huske en masse tall som kan bytte om linjen går ned en liten stund og man får ny ip. Laster du ned et lite program fra samme siden som kan kjøres som service sørger det for å oppdatere ip adressen mot no-ip.com, med jevne mellomrom. Og ja det er gratis. Lenke til kommentar
soundwall Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 problemet er at om han skal nå pc'en uansett hvor han er, må du åpne denne porten i brannmur for alle ip adresser. dette er serdeles uheldig. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 problemet er at om han skal nå pc'en uansett hvor han er, må du åpne denne porten i brannmur for alle ip adresser.dette er serdeles uheldig. Dette skal jo ikke være noe problem om sikkerheten i programmet som blir brukt er bra og at det er brukt gode passord som gjerne blir byttet med jevne mellomrom. Tror nok remote desktop er den beste løsningen. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 radmin + no-ip.com.. eneste du trenger.. skammelig enkelt å sette opp. Lenke til kommentar
CrackaBoi Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Takk for tips ang. no-ip.com, det hørtes smart ut. Og onanias, hvilken PC refererer du til der du sier jeg må forwarde den til fatterns pcs (hvilken? server eller klient) IP-adresse? Lenke til kommentar
Mosess Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) Hva med VPN og litt kryptering inn i bildet..? ingenting er som kryptering vettu.. edit: si det etter meg ip-sec med trippel-DES, duda duda.. ip-sec med trippel-DES, all-di-duda-dei! Endret 12. mai 2004 av Mosess Lenke til kommentar
z00l Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Registrer et gratis domene på www.no-ip.com. Så laster du ned en prøveversjon av Remotely Anywhere. Da kan du veldig enkelt få testet nettopp dette. Det er nok mange bra programmer, men personlig foretrekker jeg Remotely Anywhere. Her kan du sette det opp slik at du kan taste inn det gratise domene som du registerer på no-ip.com , og få access til hjemme maskinen uansett hvor i verden du enn befinner deg. -z00l- Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 trender du bare tilgang til filer sparker du ut smc routeren og setter opp OpenBSD på serveren din, et viola, sikker sftp og mye "bedre" router - ehm, og ja, et snev av sikkerhet også.. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 ville nok anbefalt radmin prøvd vnc windows remote desktop og pc anywhere og har konkludert med at radmin er det beste hitil skaff deg ett gratis domene på no-ip.com gratis optil 5 domener og du slipper fast ip Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 spørs hvor mye sikkerhet du skal ha her.. WinXP Remote Desktop Admin funker jo greit samme med VNC. Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Takk for tips ang. no-ip.com, det hørtes smart ut. Og onanias, hvilken PC refererer du til der du sier jeg må forwarde den til fatterns pcs (hvilken? server eller klient) IP-adresse? No-ip er genialt ja, du må inn i firewallen i rutern din og få denne til å sende alle forespørsler på gjeldene port 3389(om du bruker remote desktop) til den interne ip adressen til pcen som skal remotes på hjemme netteverket deres. Feks om du har ipen 23.** på internett og 192.**.99 internt bak firewallen så åpner du porten og velger å sende alle forespørsler på denne porten til denne192**.99 ipen. Kan være greit og velge å låse ipen på denne pc i rutern til en fast adresse. Så ikke dhcp serveren forandrer den hver gang pcen restartes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå