Gå til innhold

Pcen fryser i 2-3 sek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har hatt inntil igår samme problemet. det var en S-ATA Seagate 80Gb disk som av en eller annen grunn frøys maskinen i 3-4 sekunder.

Da jeg tok den ut var den OK.

Det var noe om at ..."data gikk tapt fordi...".

Funket den da du satt den tilbake eller?

Edit: Problemet har hittil kun oppstått hvis jeg er på internett med Explorer eller Opera... Vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre.

Endret av ComputerBoy
Lenke til kommentar
Jeg har hatt inntil igår samme problemet. det var en S-ATA Seagate 80Gb disk som av en eller annen grunn frøys maskinen i 3-4 sekunder.

Da jeg tok den ut var den OK.

Det var noe om at ..."data gikk tapt fordi...".

Funket den da du satt den tilbake eller?

Edit: Problemet har hittil kun oppstått hvis jeg er på internett med Explorer eller Opera... Vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre.

Jeg har ikke satt den tilbake, jeg har brukt den som lagringsdisk. Prøvde den på to forskjellige SATA channel på HK. Jeg gadd ikke bry meg så mye med disken da den har føkka sånn til i de to siste ukene, har formatert ol., så jeg var bare glad når den forsvant ut av maskinen og alt ble OK.

Men det var noe om at "....data ikke ble skrevet til G(disken) og data ble tapt...."(feilmeldingen)

Men har satt disken i en annen maskin for å prøve den der.

edit. maskinen frøs kun når jeg klikka meg inn på "my computer" og videre inn i G-disken

Endret av mantra17
Lenke til kommentar
Hm... Dumt at jeg ikke finner kvitteringen. Ser ikke ut som om den har så lenge igjen å leve :roll:

Altså...Jeg har aldri brukt kvitteringer for å få ting på garantien, da de fleste webshop'er har sånne kontosider som jeg har referert til.

(komplett.no, mpx.no, psdata.no osv)

Det har gått greit det.

Endret av mantra17
Lenke til kommentar
Eg må bare få spørre...

Har du sjekka for IRQ Problemer?

Når IRQ Problemet oppstår vil maskinen fryse.

lurer du på noe her så søk på forumet først. har vært igjennom en lang tråd om IRQ problemer tidligere.

Hvordan sjekker jeg det?

Men jeg kjørte disk-chek på begge harddisker, og fant ingen feil. Ville ikke det dukket opp noen feil om disken er fucket?

Lenke til kommentar

ville regnet med det ja. Derav tror eg du muligens har en IRQ feil.

Du skulle søkt på forumet ass.. så mykje å skriva *sukk*

here it goes.

Startmeny-kontrollpanel-system-maskinvare-enhetsbehandling

Velg "vis" i menyen og velg "ressurser etter type"

trykk så på "avbruddsordrelinje (IRQ)

her ser du om du har maskinvare som deler samme IRQ som en annen.

eks.

(PCI) 14 NVIDIA nForce 2 ATA Controller

(PCI) 14 RADEON 9800 Pro

I dette tilfelle ville eg hatt en IRQ kollisjon mellom min IDE (harddisk) controller og skjermkortet.

mao. disse 2 enhetene ville ha krangla om IRQ nr. 14 hvor eg kunne ha opplevd enten frys eller veldig hakkete spilling e.l.

Lenke til kommentar
ville regnet med det ja. Derav tror eg du muligens har en IRQ feil.

Du skulle søkt på forumet ass.. så mykje å skriva *sukk*

here it goes.

Startmeny-kontrollpanel-system-maskinvare-enhetsbehandling

Velg "vis" i menyen og velg "ressurser etter type"

trykk så på "avbruddsordrelinje (IRQ)

her ser du om du har maskinvare som deler samme IRQ som en annen.

eks.

(PCI) 14  NVIDIA nForce 2 ATA Controller

(PCI) 14  RADEON 9800 Pro

I dette tilfelle ville eg hatt en IRQ kollisjon mellom min IDE (harddisk) controller og skjermkortet.

mao. disse 2 enhetene ville ha krangla om IRQ nr. 14 hvor eg kunne ha opplevd enten frys eller veldig hakkete spilling e.l.

Det er flere småting som har samme IRQ.

Men skjermkortet har samme IRQ som USB kontroller.

Og det er flere enheter som har samme IRQ. Men tror det er vanlig for småenheter.

Men fikk ikke til å bytte IRQ på skjermkortet, hvordan gjør jeg det?

Har screenshot hvis noen trenger å se det, men da må noen andre legge det ut for meg :roll:

Edit: La det ut på FTPen. Fikk det ikke skikkelig til... Men men...

ftp://altundag.homeftp.org/

Bruker/passord - hw/hw

Endret av ComputerBoy
Lenke til kommentar

du har ihvertfall en kollisjon mellom AGP og USB etter mitt syn.

Kjører du WinXP med Servicepac 1 ?

du har en USB kontroller som ikke er installert hvor denne ofte kommer av at SP1 ikke er installert (USB 2.0)

Da har du funnet et problem ihvertfall...

-Du kan prøve å disable COM portene dine som stjeler IRQ dersom du ikke bruker dem

-du kan prøve å gå inn i BIOS å disable litt USB og se hva som skjer.

-Dersom du har et PCI lydkort kan du ta det ut en gang og se hva som skjer. (dersom dette løste konflikten kan du prøve å sette PCI-kortet i en annen slot)

-Bruker du PCI kort kan du gjøre det samme med disse som nevnt over her

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har funnet problemet... Hehe... Underveis fant jeg ut en hel del småting som gjør pcen ustabil til tiden, men ingenting av dette var årsaken til frysingen.

Tror det eller ei, men det var faktisk min Symantec Firewall Pro 5.1 sin skyld :p Etter å ha tatt av noe greier i innstillingene, så virker alt som det skal :thumbup:

Og takk for hjelpen alle sammen, jeg har i hvertfall blitt mye klokere med tanke på evt. fremtidige problemer :)

Endret av ComputerBoy
Lenke til kommentar

du burde gjerne være litt obs på AGP og USBen din i fremtiden alikevel ettersom disse deler IRQ.

Når det er sagt kan eg sei at i forige uke installerte eg WLAN kort på PCen.

etter 5 minutter på nett begynte kortet å slå seg av og på konstant kor eg sleid med å få avbrutt denne handlingen.

Her viste det seg at eg hadde ein delt IRQ på WLAN-kortet og ATA kontrolleren.

Ettersom dette var en PCI slot det var konflikt med var det i mitt tilfelle bare til å skifte PCI slot så varte dette problemet fikst. :yes:

Men pigede.. Symantecken ass.. fysjom

eg så syns det e så kult å ha rett.. tok meg der :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...