Kalle_^ Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Jeg skal sette opp en server til ftp, lagre filer, boter til irc osv. av en gammel dell pc. Hvordan OS burde jeg ta til den. Har ME på den no skal droppe det så trenger et brukbart gratis, Linux verson eller lignende. Første gang jeg skal bruke annet en microsoft OS bra hvis det ikke er for inviklet. Så trenger forslag til hvordan OS jeg burde bruke til den og hvor jeg kan laste det ned. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Hmm....tricky! Hvis du tenker på linux versjoner, så er jo Mandrake eller lindows best. Men spørs hva mere du vil bruke den til? Vil du ha en lokal server med domene, fil og printer deling, dhcp server etc...kansje du skal tenke på winnt 40 server istedenfor. De er avleggs i bedrifts markedet, og man kan lett få en lovlig lisens for dem. Men for de gratis versjonene så er det problemet med at for å sette det opp riktig så må du kunne litt om konfigurering av Linux arter (det kan ikke jeg!). Win2k eller win2003 server er kostbare greier, og for krevende for en slik liten pingle maskin. Men en NT40 server vil funke bra. Får du tips og råd fra en linux mann, så er jo Mandrake Red Hat eller Lindows de versjonene du bør sikte etter..... Linux blir brukt i firewall servere av den grunn at OS'et er lisens fritt...dvs at de sparer noen tusen kroner i grunn pakken...og ut ifra der er allt konfigurering. Men da må man vite hva man gjør for å tette hull osv. Og så må man ta i betraktning at det er ikke drivere til alle enheter i Linux. Kansje noen andre har bedre input enn meg - men det er ut if fra det jeg kan og vil kunne anbelfale. Til og med en nt40 ws eller win2k ws vil kunne gå. Lenke til kommentar
Kalle_^ Skrevet 11. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2004 Hmm... tengte litt på linux ja, har også litt lyst til å lære meg med det. men skal oxo se om jeg får tak i winnt server. Glemte å si at pcen kommer til å lige bak en ruter, har det noe å si på sikkerheten? Bra hvis det er flere som har meninger om dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå