DJViking Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Hvilken passer best for spilling av divx(med AC3) og xvid, mplayer eller xine ? Og da tenker jeg på hvilket program bruker minst CPU for å spille av filmer. Er disse to de eneste alternativene for linux. Er i alle fall de eneste jeg klarte å finne noe om Hvor finner jeg kodeks for linux ? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) Trolig bruker MPlayer mindre CPU kraft enn Xine, fordi Xine har et GUI. Jeg foretrekker Xine, da den har et bra GUI, og faktisk spiller av noen flere filtyper her enn MPlayer. Synes også Xine funker bedre på streaming fra web. Kodeks i Linux er det enkleste som finst. Dersom du skal ha kodeks til MPlayer, laster du ned kodekpakken før du kompilerer MPlayer. MPlayer finner da alle kodene og aktiverer dem. Les: http://www.mplayerhq.hu/DOCS/HTML/en/install.html#id2835115 Til Xine bruker jeg RPM til install. Da bare laster jeg ned en win32-codecs-bla-bla.rpm pakke og alt er i boks. Bruker denne siden når jeg skal ha nye oppdaterte RPM's for Xine: http://cambuca.ldhs.cetuc.puc-rio.br/xine/ Endret 11. mai 2004 av objorkum Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 11. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2004 Lerste litt om xine nå nettopp. Slik jeg forstår det er ikke xine selve spilleren, men ved å nedlaste et gui frontend til xine kan man spille av i KDE/GNOME. Hvilket frontend er best? Er det snakk om ulike finesser og funksjoner, eller er det bare snakk om smak og behag for valg av gui frontend ? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) Gå inn på RPM siden jeg skrev over. Pakken xine-ui er standard user interfacet til Xine. Det er veldig bra, for når du har lagt det inn kan du laste ned aktivere mange skins direkte fra Xine. Følg instruksjonene på den siden for å legge inn Xine! Lett! OBS! Kan være du ikke trenger CURL! Kan godt være du har en nyere CURL fra før. Sjekk rpm -qa | grep curl Endret 11. mai 2004 av objorkum Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Xine bruker minst CPU (vil jeg tro). Den har klart å spille *.mpg-filer på min Pentium 187! Det er nok ikke stor forskjell dog, i og med at de to baserer seg på det samme biblioteket (rett meg hvis jeg tar feil) Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Tror Xine er ganske basert på MPlayer sånn utenom GUIet ja. Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 mpayer eller xine, etter min mening blir et egentlig ett smaks spørrsmål, begge er bra men hvem som er best? det er opp til fanatikerene å krangle om Lenke til kommentar
meastp Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Du må ikke glemme VideoLAN Client (VLC)... Den har alle kodeker innebygd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå