Gå til innhold

Min Vei til en Lydløs maskin. (Laang post)

Anbefalte innlegg

Jeg beundrer dem som virkelig orker og gidder og lese hele dette ferdig:

Jeg driver og ripper mange VHS filmer om til divX og derfor så skjer det mange ganger av datamaskinen står på over natta.

Derfor trengte jeg en maskin som ikke bråkte og derfor var jeg i gang med og få en stille maskin:

Det første jeg gjorde var og Finne noe og støyisolere skapet datamaskine stod i , jeg tok det flrste og beste , noe som var noen liggeunderlag som jeg har sett på når jeg kommer hjem fra skolen i det siste.

Jeg tok med meg 3 stk (1*3m hver) og fant ut at jeg trengte ca. halvparten av det til skapet.

jeg brukte Kraft Universal til og feste Liggeunderlaget til Skapet , grunnen til akkurat dette var at kraftuniversal kan du fjerne hvis du stikker en kniv bak underlaget og vipper det ut.

Siden jeg hadde ca.halvparten igjen fra skapet så brukte jeg derfor resten på maskina.

Jeg la noe rundt om i hele kabinettet. For og legge bak hovedkortet så måtte jeg lage hull til skruene.

Etter endt arbeid fant jeg ut at liggeunderlag økte kabinett tempraturen med 23C. Fra 32C til 55C. Noe som er faretrunde høyt for HK.

Jeg lagde plass til 2X 120mm Papst 4412fgl som skulle blåse ut den varme luften. Jeg tenkte heller ikke på at det ville bli et enormt undertrykk som gjorde at viftene bråkte og ikke var særlig efektive.

Jeg putte en Potmeter på PSU vifta og snudde den til og blåse inn i maskina.

Når jeg hadde gjort det og holdt på og lodde så tok jeg Noen Potmetere og satte de på Papst 4412fgl viftene.

Siden det ikke var plass til noen 120mm vifter nede måtte jeg ta noen 80mm vifter som jeg hadde liggende og lage plass til dem.

Valget av vifter falt på 2X "sunon KDE 1208PTB2-6" Dette var vifter som jeg hadde fått for 50stk og jeg kan si at de blåse ca. like mye som "Papst 37bd 73m3" (Husker ikke navnet men dere finner den på mplex.)

Jeg Hadde også en SlotHO som jeg monterte feil vei sånn at den blåse luft inn i maskina.(Den blåser ca.9.42cfm IKKE 42cfm SOM PRODUSENTE SIER!! , leste det på bad products på http://www.overclockers.com)

Etter alt dette og litt enkelt hoderegning fant jeg ut at det var litt undertrykk ,men jeg hadde rett og slett ikke plass til flere vifter bak så bestemte jeg og kjøre spenninga ned til 10V på 4412fgl viftene.

Hvis luftstrømmen synker linært med Spenningsfallet så skulle det nå være et lite overtrykk. Noe som jeg har LEST skal forhindre at det kommer så mye støv i datamaskinen , noen som jeg ikke har merket noe av enda siden det ikke er lenge siden jeg var ferdig med alt dette.

Jeg fant ut at jeg ikke trengte CDrommene så ofte så jeg la rett og slett en bit av ligeunderlaget foran CDrommene for og gjøre sånn at all Luftstrømmen og og bråket ville være på baksiden av maskina og ikke hørbart når skapet og maskina var støyisolerte.

(Jeg bruker Daemon Tools til og Emulere Cd-rommer (Du bruker Image filer fra Hardisken om Emulerer en CDrom)

Derfor bytter jeg en Cd maks en gang om dagen.

Jeg har Ikke en cpu vifte som de fleste andre ,men en Vapo som driver og durer og skaper vibrasjonen er kabinettet.

For og løse dette s¨tok jeg og puttet til liggeunderlag på begge sider.

Når maskina går nå så har jeg problemer med og høre at maskinen er i gang ,men jeg bor ved siden av en riksvei og derfor er jeg blirr vant til støy ,men den bråker MYE mindre en en Papst 19db som en av naboene har og ca. like mye som en papst 12db.

Så resultatet hitill er at maskinene holder et syøynivå på ca.12db noe som er stillhet for meg. (Og de fleste andre regner jeg med)

Det er forsatt endel ting som må gjøres og det kan dere se nedenfor:

Jeg har utolig lyst på en Digital DOC 5, og det ville gjort det mye

enklere en og måtte skru på potmerterne , så hvis noen som har giddet og lese så langt har en sånn så er jeg inntresert i og kjøpe den.

PLANER OM OG FÅ FERDIG STØYDEMPINGEN:

Jeg har ikke kommet lenger en dette , men siden skapet er så og si isolert så må jeg åpne det engang i timen for og sleppe ut den varme luften , dette er ikke særlig populært og holdbart så jeg tenker på og ribbe en gammel bil og Radiatorvifta si og kjøpe en Airduct(Luft kanal) som du får på clasohlson.

Jeg lager en fanduct som kan gjøre sånn at radiatorvifta blåser kaldluft inn til baksiden av maskina.

Må nok kjøre den radiator vifta på 5V eller 7V siden jeg har hørt rykter om at en sånn skal bråke endel ,men den er ialfall stor nok til og dytte endel luft selv på 5v (Forutsatt at den går rundt da)

Jeg setter vifta bortikroken (Bak en seksjon sånn at jeg ikke skal høre all støyen fra den)

Så tar jeg bare en Luftkanal til maskina.

Grunnen til at jeg har tatt meg tid til og skrive ned alt jeg har gjort med støydempinga er at jeg sitter kl.23.50 på en søndag og det ikke går noe spenndene på TV.

Og IKKE kommenter skrive feil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke ferdig da.

Jeg har også bare et webcam av verste sorten ,men jeg skal forsøke og skaffe bilder så kjapt som mulig.

Sirthehage:

Jeg Tror du har brukt MYE mer tid en meg på og lage det vannkjølingssystemet ditt.

Faktisk så ble alt untatt de 2 hullene til 120mm vifter laget i løpet av en dag. 5-6timer.

Er nok enig om jeg kunne ha gjort det mer nøyaktig ,men når jeg er i gang med noe vil jeg bli ferdig raskest mulig.

Noen som vil kjøpe en:

Silent Systems "Q Technology" quiet 300W ATX (AMD&P4 OK) For 350kr+portoKoster jo 550kr+porto ny og det følger med garanti og alt.

Den er bare brukt i ca.2uker.

[ Denne Melding var redigert av: CFD på 2002-04-08 15:46 ]

[ Denne Melding var redigert av: cfd på 2002-04-09 23:39 ]

[ endret av CFD den 2002-04-10 15:11 ]

Lenke til kommentar

Kom på noe mer og gjøre , men sånn er det vell hele tiden.

Det siste som er lagt til en en skinne som gjør at jeg kan dytte opp og ned de80m viftene nede.

Hvis jeg ikke ville hatt det så måtte jeg fjerne de for og bytte PCI kort.

Jeg holder på og laste opp bildene nå.

Skal ut og jobbe i morra og det er proøve på skolen på mandag så jeg får se når jeg får tid.

Er ikke greit og være student..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...