Talker Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) En kamerat av meg har en 30GB's hdd som det er problemer med etter at xp måtte reinnstalleres. Etter enda en full reinstall oppdaget vi at hdd'n var oppgitt som 2GB. Jeg formaterte alt og gikk inn på fdisk å oppdaget at partisjonen var oppgitt til 25% av hdd kapasitet (selv om ikke 2GB er 25% av 30GB ). Jeg klarte ikke å lage noen partisjon på over "25%", men klarte å lage enn såkalt extended partisjon på resisterende 75%, men denne fikk aldri noen partisjons boksav og funket aldri. Jeg så også etterhvert at filsystemet var oppgitt som FAT16 og har prøvd mange ganger å slettet og lagt til og formatert uten å få ordnet noe... Noen idé om hva jeg skal gjøre? Sikkert noe programmer annet en fdisk som fikser dette, men her er ikkje jeg så kjent... Endret 11. mai 2004 av Talker Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Du må svare JA til støtte for store disker. Du får spørsmålet når du starter FDISK Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Helt unødvendig å bruke fdisk når du skal installere XP. Alt du trenger finnes i installasjonsprogrammet. Da unngår man slike problemer. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 11. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2004 Dette med store disker har alldri komet opp når jeg starter fdisk, men jeg husker at jeg fikk spørsmålet på en annen pc en gang... Dette er en versjon av xp som ikke har denne aktiveringen: "Corporate Edition" eller va det var, men det har kansje ingen betydning. Det var kammeraten min som innstallerte xp forrige gang, og han sa at han ikke hadde fått opp denne "partisjons menyen" når jeg prøvde å beskrive den, men jeg må nokk bort å sjekke selv nå.. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Når du installerer xp får du opp en meny der du kan opprette / slette partisjoner. Om det er corporate edition eller ei, så burde du fremdeles få den opp. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 hehe, fdisk fra gammel dos-versjon? Winxp støtter ikke gamle partisjoner, type Fat16, BIGDOS-fat16 osv. finnes sikkert en liste et sted. Så lenge du ikke kjører "reparer en tidligere windows-installasjon", så får du den muligheten til å formatere og partisjonere, slik som Hårek sier. Ta kompisen dins ene erfaring med windows-installering med en neve salt Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 hehe, fdisk fra gammel dos-versjon? Winxp støtter ikke gamle partisjoner, type Fat16, BIGDOS-fat16 osv. finnes sikkert en liste et sted. Windows xp støtter : FAT (16), FAT32, NTFS4(NT), NTFS5(2000/xp/2003), CDFS (cd-plater) Tror det var alt.... trenger du bekreftelse på det : http://support.microsoft.com/default.aspx?...winxp%2Fc02.asp Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 OK, beklager. Hadde min info fra artikkel ang. dynamiske disker. Men FAT16... der er jo mange begrensninger/feilikilder ved å bruke det... like greit å glemme at det støttes Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Grei ytelse med FAT 16 på disker under 2 GB (det støtter ikke mer), men hvem bruker vel så små disker nå for tiden... Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 hehe, hvor mye har du igjen etter winxp er installert da 500 mb? tror jeg skal gjøre om disken min til 80 FAT16 partisjoner på 2gb Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 hehe, hvor mye har du igjen etter winxp er installert da 500 mb? tror jeg skal gjøre om disken min til 80 FAT16 partisjoner på 2gb Tenkte i utgangspunktet på harddisker, ikke partisjoner på 2 gig. Kan være greit om man har en maskin kun til testing, evt web server. Windows kan trimmes kanske mye ned (se link i signaturen min), så du får glatt godt over 1 gig ledig med trimming på en 2 gig disk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå