Gå til innhold

Restaurantarbeiderne

Anbefalte innlegg

Ja så enkelt kan det gjøres, innfri kravene.

Resultatet blir at det blir enda dyrere å spise på resturang og sove på hotell, og vi får enda mindre turisme. Hands up baby!

Er det en naturregel? Det er uansett ikke arbeiderne sin feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja så enkelt kan det gjøres, innfri kravene.

Resultatet blir at det blir enda dyrere å spise på resturang og sove på hotell, og vi får enda mindre turisme. Hands up baby!

feil. det du snakker om er åssen kapital eierene velger å kompensere for økningen. Hvis de velger å pumpe mindre penger opp i sitt eget r***høl, eller inn i unga sine (*kremt*jokke*host*), så trenger det ikke bli dyrerer å gå på restaurant eller sove på hotell :)

Dette sier vel mer om den generelle 13-år gamle kommunist, enn det gjør om hotellnæringen.

Lenke til kommentar

alexf: du insinuerer at jeg er en 13 år gammel kommunist, javel jeg driter i det, men essesen av innlegget mitt er at enten kan ledelsen lage et budsjett med mindre overskudd til kapitalen, eller et budsjete med samme overskudd til kapitalen og høyerer priser for kundene. Hvilken av interressentene er viktigst kundene eller eierene?

Endret av SilverKhan
Lenke til kommentar
Hadde resuturant og hotellbransjen vært en bransje der eierne tjener store penger hadde:

1) Arbeiderne der hatt for lav lønn eller

2) De tar overpris på middager/hotellrom (noe som ville indikere prissamarbeid da markedet ikke fungerer)

Nå er det slik at resturant og hotellbransjen går dårlig, både pga lavt innenlands forbruk og høy kronekurs = få turister. Man må ta forholdene i næringen i betrakting, og ikke hva naboen fikk i lønnsøkning.

Ettersom disse kravene ble infridd såpass for regner jeg med at det ikke var noen risiko for at dette skulle gå hardt ut over lønnsomheten.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt var kravetat restaurant og hotell ansatte skulle fåp samme treprosentsøkningen som noen andre arbeidsgrupper hadde fått, og at dissa kravene skulle resultere i lavere turisme er jo helt fjernt. Dessuten er det selvmotsigende å hevde at ingen tjener på å drive restaurant, at det er et lavlønnet arbeide og at prisene er for høye. Dessuten regnet jeg med at folk tok den lille overdrivelsen, som egentlig gjalt streiken generellt....

Faktum er at hotell i Norge er ulønnsomt. At du ber eieren stappe pengene opp bak kvalifiserer min insinuasjon. Den var ikke alvorlig ment

ei heller var mitt bilde

Lenke til kommentar
Ja, da skal disse også streike... Nå rett foran 17. mai....

Skjønner ikke disse arbeiderne og fagforeningene at de bare ødelegger for seg selv? :S

Stakkars patetiske lille mann..........

By the way.......jeg er ute i lockout pga. streiken, ikke noe å bli rik på, men jeg støtter da fortsatt fagforeningen min.

Nei til gratispassasjerer!

Lenke til kommentar
Åffer kan ikke arbeidsgiver legge inn årene da?

Da faller skatteinngangen i Norge til kr 0. Ingen offentlige bedrifter/prosjekter har noen gang vært lønnsomme. På skolen er vi indoktrinert at Norge har tjent mye på stålverk på vestlandet. Fakta er at disse aldri har vært lønnsomme og forsvart utgiftene, de har vært ledd i en sosial kampanje i regi av Arbeiderpartiet. F.eks har jernverket på Mo aldri vært så lønnsomt at det har forsvart investeringene som ble gjort der på 50-tallet. Uten det private næringslivet har Norge bare inntekter fra oljen, og det holder ikke lenge.

Lenke til kommentar

Åffer kan ikke arbeidsgiver legge på kravene for de tre neste årene også, når vi først er så snill og grei?

Da slipper man vel nye oppgjør i 3 år også da?

Eller?

Lenke til kommentar

Da faller skatteinngangen i Norge til kr 0. Ingen offentlige bedrifter/prosjekter har noen gang vært lønnsomme. På skolen er vi indoktrinert at Norge har tjent mye på stålverk på vestlandet. Fakta er at disse aldri har vært lønnsomme og forsvart utgiftene, de har vært ledd i en sosial kampanje i regi av Arbeiderpartiet. F.eks har jernverket på Mo aldri vært så lønnsomt at det har forsvart investeringene som ble gjort der på 50-tallet. Uten det private næringslivet har Norge bare inntekter fra oljen, og det holder ikke lenge.

Jeg tenkte på at arbeidsgiverne kunne gi seg, altså inngå kravene, ikke at de skulle kaste seg utfor ett stup.

Lenke til kommentar
Ingen offentlige bedrifter/prosjekter har noen gang vært lønnsomme. På skolen er vi indoktrinert at Norge har tjent mye på stålverk på vestlandet. Fakta er at disse aldri har vært lønnsomme og forsvart utgiftene, de har vært ledd i en sosial kampanje i regi av Arbeiderpartiet. F.eks har jernverket på Mo aldri vært så lønnsomt at det har forsvart investeringene som ble gjort der på 50-tallet. Uten det private næringslivet har Norge bare inntekter fra oljen, og det holder ikke lenge.

Har aldri hørt noe om at Norge har tjent mye på noe stålverk.

Vel, de har ikke vært lønnsomme, men har de hatt en funksjon? Har de produsert det de skal? Det viktigste er da tross alt at folk får dekt sine behov, ikke hvor mye penger som kommer inn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...