Gå til innhold

Restaurantarbeiderne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem er det som kjemper fram bedre lønnsavtaler om jeg tør spørre.

Hvis mange slutter i fagforeningene får de ikke makt lenger.

Og da vil folk strømme tilbake for å få mer lønn.

Uansett hvem som forhandler frem avtalen osv,

syns du ikke at 2 personer med NØYAKTIG samme kvalifikasjoner, og som gjør NØYAKTIG det samme arbeidet, ikke skal få samme lønn?

Lenke til kommentar

Hvilken trussel. Ditt største ønske er vel å føre verden 100-150 år tilbake i tid, til en tid hvor arbeiderne hadde ingenting å si og ble undertrykt av kapitalistene dag ut og dag inn. Og gjorde arbeiderklassen rettferdig og ikke-voldelig opprør så ble de skutt på og massehenrettet med mitraliøse.

Forresten, om all norsk industri flytter til kina så kommer revolusjonen, og jeg vet om en som IKKE får kake etterpå!

Lenke til kommentar
Hvilken trussel. Ditt største ønske er vel å føre verden 100-150 år tilbake i tid, til en tid hvor arbeiderne hadde ingenting å si og ble undertrykt av kapitalistene dag ut og dag inn. Og gjorde arbeiderklassen rettferdig og ikke-voldelig opprør så ble de skutt på og massehenrettet med mitraliøse.

Forresten, om all norsk industri flytter til kina så kommer revolusjonen, og jeg vet om en som IKKE får kake etterpå!

Nei jasså. Hvem kan så det være :p

Æ e ein kapitalistjævel :green:

Lenke til kommentar
Hvem er det som kjemper fram bedre lønnsavtaler om jeg tør spørre.

Hvis mange slutter i fagforeningene får de ikke makt lenger.

Og da vil folk strømme tilbake for å få mer lønn.

Uansett hvem som forhandler frem avtalen osv,

syns du ikke at 2 personer med NØYAKTIG samme kvalifikasjoner, og som gjør NØYAKTIG det samme arbeidet, ikke skal få samme lønn?

Den ene betaler 2% av lønna si for at den andre skal få rettigheter og høyere lønn.

Jeg vil egentlig si at ett slikt tillegg STYRKER organisasjonsfriheten, da personer som i utgangspunktet ikke har råd til å betale fagforeningsavgiften kan gjøre det om lønna stiger 1|4% når han melder seg inn. Mens de andre ikke vil merke noe annet enn at de andre får utbetalt litt mindre mindre enn de.

Lenke til kommentar

Det er organisasjonen som bestemmer hvor mye de skal ta betalt.

Men bare tenk litt på prinsippet, lik lønn for likt arbeid. Dette blir diskriminering av folk som ikke er med i fagforeninger.

Hva folk vil bruke pengene sine på bryr meg lite, men burde de ikke få lik lønn uavhengig om de gir lønna si til røde kors, unge høyre, blitz eller en fagforening?

Lenke til kommentar
Burde ikke disse godene komme fra tilbud LO gir ellers, som juridisk hjelp og lignende?

De får jo den lønnen de krever normalt, bare at andre får den og...

Så bare fordi man er fagorganisert skal man få mer penger?

LIK LØNN FOR LIKT ARBEID!

Jepp,lik lønn for likt arbeid, men hvor mange årsverk er det brukt fra fagorganiserte opp gjennom tidene for at vi har fått lønningene dit de er i dag , for ikke å snakke om alle andre rettigheter. Dette nyter de uorganiserte også godene av, er det riktig, eller skulle alle gjordt som de, gitt fan og enda stått med lua i hånden og tatt til takke med det diriktøren fant det for godt å gi deg.

Lenke til kommentar

Har sagt det før, og jeg sier det igjen: jeg er veldig delt i denne saken.

På den ene siden sympatiserer jeg med de fagorganiserte, på den andre siden er jeg for full politisk frihet, og da blir det, i mine øyne, feil at man tvinger noen inn i en politisk organisasjon (som til og med har økonomiske bånd til Ap).

Lenke til kommentar

For det første må jeg si at det er lett og se at her er det mange som enda ikke har erfart hva arbeid er for noe , og når det gjelder arbeiderpartiet og LO er dette noe som henger igjen fra gammelt av og du må ikke sympatisere med det partiet for å vere organisert , dessuten er det vel ikke verre at LO får økonomisk støtte fra et politisk parti enn at hele høyresiden støtter arbeidsgiverorganisasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med fast heltdisjobb, men jeg har derimot erfaring med avisjobb og sommerjobber. Dette syns jeg INGEN kan bruke mot meg. Fra min side føler jeg at dette gjør meg litt mer nøytral, fordi utfallet av streiken ikke påvirker meg direkte på en god stund.

Tilbake til saken:

Medlemmer av LO bestemmer selv at de vil være med i LO. Dette er pga organisasjonsfriheten. Ingen skal presses til å være med i en organisasjon, eller forlate den.

Fagforeninger har gjort en god jobb for arbeidstakerne opp igjennom årene, ingen tvil om det.

Når folk nå forlater fagforeningene, så er det en grunn. De ser ikke nytten i å være med. De får jo godene uansett. Dette er sikkert veldig surt for de som betaler kontigenten for det felles beste. Dog er dette et valg de selv har tatt, og de kan melde seg ut når som helst.

Hva går fagforeningskontigenten til?

Føler ikke medleme at de får nok for pengene sine?

Er det bare høyere lønn som burde være et lokkemiddel for fagforeningene?

De sier at andre snylter på dem, noe som forstålig, men er det arbeidsgiveren som burde betale store deler av fagforeningskontigenten? Vil ikke dette "presse" folk inn i fagforeninger?

Har de krav på mer penger enn de andre for samme arbeidet?

Hvis fagforeningene skal overleve må de tilby noe for pengene, nye ideer kanskje? Rette fokus mot andre ting?

Hva hadde dere sagt om de rike sluttet å betale skatt, fordi det kom de svake i samfunnet til gode?

Lenke til kommentar
Medlemmer av LO bestemmer selv at de vil være med i LO. Dette er pga organisasjonsfriheten. Ingen skal presses til å være med i en organisasjon, eller forlate den.

Regner med at "presset" i dette tilfellet er høyere lønn. Men hvem sier at en må melde seg inn bare pga at det er høyere lønn da. Andre frynsegoder er jo i realiteten det samme som høyere lønn. For en får ting billigere. Så hvorfor skulle det være så mye stress at fagorganiserte fikk pengene rett i lomma istedenfor via div avtaler osv.

Når folk nå forlater fagforeningene, så er det en grunn. De ser ikke nytten i å være med. De får jo godene uansett. Dette er sikkert veldig surt for de som betaler kontigenten for det felles beste. Dog er dette et valg de selv har tatt, og de kan melde seg ut når som helst.

Stemme det. Det er ikke noe vits for meg å være med i noen orginasjon fordi frynsegodene ikke appalerer til meg. Men den dagen fagorganiserte får mer lønn melder jeg meg inn med en gang. For da ser jeg at det faktisk har noe for seg å være medlem.

Hva hadde dere sagt om de rike sluttet å betale skatt, fordi det kom de svake i samfunnet til gode?

Da hadde staten med makt tatt fra dem pengene/selskapet deres. Kanskje vi burde ha den samme tvangen når det gjelder fagorganisering? Bare ta fra de som ikke vil betale. Nei tror ikke det skjer.

Lenke til kommentar
Jo mer lønn de får, jo mer ulønnsom blir industrien, og den blir flyttet ut. I restaurantnæringen snakker vi derimot om importering av arbeidskraft.

BaMa Norge har så fett overskudd at du anner ikke.....

Si opp alle sjåførene. Det kan da iekke være så vanskelig å finne andre til å erstatte dem, selv polakker har vel sertifikat.

Det er ikke bare sjåførene som streiker, "alle" på lagrene som pakker, kjører, etc er også organisert

Det er rettferdig det, men er det rettferdig at en gruppe skal arbeide for bedre vilkår(og betaler en avgift for å kunne gjøre slike ting i tillegg) og resten(som ikke betaler avgift) skal kunne nyte godt av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...