Gå til innhold

Pentium M Dothan

VeXx

Anbefalte innlegg

De første testene som jeg posta bilde av er jo ikke nedklokket. Alle CPUene går på sin opprinnelige hastighet, bortsett fra Pentium M'en som er klokka fra 2.0 til 2.4.

Sammenligne overklokkede prosessorer med standard klokkede prosessorer blir også helt meningsløst etter min mening.

Sant nok, håper vi får se en høyere orginal klokket dothan da.

Hvis den lå på 30 grader på 2.4Ghz så er ikke det ille, da har jo intel masse å gå på.

Selv om underklokking av cpu'er faktisk tar kaka i forhold til å overklokke den.

Som å sammenligne P3 1Ghz med P4 3Ghz ved å klokke ned til samme hastighet blir for dumt.

tvert imot, gir det ett meget interessant bilde av hvordan de forskjellige kjernene oppfører yter pr. mhz. Det er kanskje ikke like interessant for alle, men jeg synes iallefall at det var det :)

Å klokke dem alle ned til samme frekvens gir ett MEGET godt bilde av hvor god arkitektur Dothan er bygget på...jeg savner dog en direkte sammenlikning med banias...

Vel, kan jo ikke akkurat si at din mening er feil ;)

Problemet her er at dothan kommer ut som enehersker pga at alle blir klokket ned.

Mange syns selvfølgelig at det er veldig intresant, noen ikke.

Jeg ser bare ikke helt poenget da jeg bryr meg mer om ytelse ved klokkehastigheten den er satt på.

rlz: spread the word, jeg gidder ikke mase ihvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
snorreh:

Denne dothan cpu'en er for bæbare pc'er og har bare en fsb på 400 mhz. og singel 333 mhz ram og likevell slår den amd 64 i en del tester. og du kan ikke nekte på at det er bra at en cpu beregnet for bærbare pc'er slår topp modellen til amd?

når den kommer med 533 fsb eller høyre og dual 400 mhz ram og med høyre hastigheter vil den nok blir en god del bedre, og vil nok kunne slå amd 64 lett.

men igjen, totalt unyttig sammenlikning, ettersom AMD også vi ha en ny cpu å sammenligne med når dette skjer.

LoS: seff.

Lenke til kommentar

Ace's Hardware sitt forum har en interessant tråd om Dothan:

Dothan - terribly unexciting core

It appears that Dothan got almost nothing new compared to Banias - just bigger cache, and few other barely noticable things.

Any guesses what Banias cpu designers are doing these days? They surely can't have a whole team just sit around do nothing ...

Sit back, drink coffee, and talk about the good old days :)
I have no idea, but there are plenty of things they ought to be doing to Dothan:

- Add iAMD64

- Add NX

- Add SSE3

- Prepare multicore

- Improve FP performance

- Improve clockability (ie create more desktop oriented version)

- Increase FSB

Sounds enough to me to keep 'm busy for a while...

- what new idea ?

- Add on-die memory controller (DDR2 or 3 of course)

- Add PCI-Express chipset interface (PCI Express can pass cache coherancy data, can't it?)

- Increase performance without needing a big cache. 2mb cache is a lot of die space, and that makes these puppies not very cost effective for a flagship (volume) chip. Having a high bandwidth, low latency memory bus will reduce it's reliance on cache for performance, as the 512k/1024k A64 versions have shown.

-Wait, the chip we want Dothan to become already exists, only it's made by AMD.

Snakker om å gå over bekken for å hente vann :p

Minner samtidig om at Athlon 64 vil få følgende fremtidige forbedringer ifølge VR-Zone:

Future Hammer Architecture Improvements

• Power reductions
  • Speed improvement
  • Lower power in Halt stopclock states
  • SSE3 (PNI)
  • Enhanced data prefetch
  • Ondie thermal throttling
  • Additional write combining buffers
  • Convert LEA → ADD
  • DRAM Controller improvement
  • DDR400 managing open pages 2T

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg skal love deg at alle som leser denne tråden driter full fart i hva AMD skal lage!

Denne tråden handler om Intel's Dothan! Ikke om hva AMD skal legge til på sine prosessorer!

Hold deg til topic!

Lenke til kommentar

LoS: Denne tråden startet faktisk med en ytelsessammenligning mot AMDs Athlon 64-prosessorer, så dette er høyst relevant etter min mening. Jeg foreslår at du prøver å ta av skylappene en liten stund, så det ikke blir altfor varmt rundt ørene dine ;)

Kan forøvrig legge til at Low-Power Mobile Athlon 64 som offisielt ble lansert i forrige uke har en maks TDP på 35 watt, så det hadde kanskje vært mer relevant å lage en ytelsessammenligning av Pentium-M "Dothan" mot den...?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
LoS: Denne tråden startet faktisk med en ytelsessammenligning mot AMDs Athlon 64-prosessorer, så dette er høyst relevant etter min mening. Jeg foreslår at du prøver å ta av skylappene en liten stund, så det ikke blir altfor varmt rundt ørene dine ;)

:lol:

Den kom virkelig fra rett person. :thumbup:

Uansett, jeg skriver ikke innlegg i denne tråden fordi jeg ønsker å diskutere amd's nye arkitekturer. Her er det Intel som har kommet med en ny arkitektur.

Seriøst, hadde du sagt noe ang. Intels nye arkitekturer(untatt de negative som du alltid pleier å ta med) i en test av Athlon64 ?

Og jeg har ikke skylapper, les dine egne innlegg med en trillebår salt så ser du hvem som har ;)

Lenke til kommentar

Jepp, jeg synes at du hver tråd du er innom får den til å omhandle AMD. Hvorfor kan du ikke bare diskutere Dothan? Det finnes haugevis av tråder om A64, hvorfor må du "forsøple" hver Intel-tråd med dette? Og hvorfor kommer denne informasjonen fra deg om Newcastle? Hvorfor blande en desktop A64 inn i en tråd om en bærbar Intel-CPU?

Lenke til kommentar

Vel, for å svare deg som sa, amd har ikke vært i nærheten av å lage noe lignende.......

Host host, jeg mener å huske noe om en XP-M 2400+ som kan klokkes til minst 2,4GHz noe som gir en pr.rating på ca. 4000+..............

Men, Dothan blir absolutt en spennende cpu, men den er jo dog ennå utilgjengelig for massene, dessuten vil den koste en formue.......og da blir det jo et spørsmål om den er verdt det?

Intel P4EE er jo overlegen alle de andre p4ene, men er den virkelig verdt 4k mer?

I don't think so.......

Btw. jeg har selv P4, så ikke kall meg en AMD fanboy :p

Lenke til kommentar
Jepp, jeg synes at du hver tråd du er innom får den til å omhandle AMD. Hvorfor kan du ikke bare diskutere Dothan? Det finnes haugevis av tråder om A64, hvorfor må du "forsøple" hver Intel-tråd med dette? Og hvorfor kommer denne informasjonen fra deg om Newcastle? Hvorfor blande en desktop A64 inn i en tråd om en bærbar Intel-CPU?

På den andre siden, så er det ikke mye givende å sitte i ring og lovprise/disse Dothan uten å se den i forhold til konkurrerende produkter. Alle for og imot Dothan må nødvendigvis sees i forhold til Banias, P4 og A64. Det er jo ikke slik at Dothan er all-there-will-be...

Greit at Dothan og Banias er bra design, men HVOR bra de er, kan man jo ikke få vite uten A64 og P4o osv.

Lenke til kommentar

Du har helt rett ufo, men poenget var heller at denne tråden ikke handler om "newcastle" fra AMD, den handler om Dothan og hvor god den er i forhold til andre cpu'er som finnes i dag, om AMD kommer med en ny cpu om ett halvt år har da ingen relevans med denne tråden i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...