TDK Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 de har gort testen så lik som mulig ved og klokke alle prosessorene til 2 ghz. Dermed mister de vanelige intel prosessorene veldig mye ytelse. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 edit2: så det nå, har de klokka ned P4 EE da eller? selvsagt Mest idiotiske påfunnet jeg har sett tror jeg. Lenke til kommentar
rlz Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Jepp, det er teit å klokke ned P4. Forstår ikke helt vitsen med å klokke alle til 2GHz.... Men bottom line er at Dothan, uansett hvordan man vrir og vender på det, er en meget bra CPU som i tiden fremover kan bli enda bedre, og ikke minst i 2005(?) når Jonah tar over med sine to kjerner. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 ' date='11/05/2004 : 18:20'] Så Intel har altså løst varmeproblemene her. Mens Prescott enda er en varmeovn. Hvorfor? Er Dothans arkitektur så mye lettere å holde kald enn Netburst som Pentium 4 er basert på? Prescott er designet for en ting; ekstrem frekvens. Dette fører til at man må bruke litt andre teknikker mtp. transistorer og slikt, enn med Dothan som er optimalisert for en annen ting; strømforbruk. Prescotts design duger rett og slett ikke lenger. Lenke til kommentar
rlz Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Prescotts design duger rett og slett ikke lenger. Word. Netburst har møtt veggen. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Prescotts design duger rett og slett ikke lenger. Word. Netburst har møtt veggen. Vel er ikke helt enig. HVis Intel bruker SSOI i steden for SOI så vil varmetapet gå ned ca 20%. Og det er jo mye fler transistorer på Prescott. Tror jeg venter til socket T kommer før å si noe konkret. Det er jo den sockelen den er laget for. Varmeproblemene kan jo løses. Og en 4Ghz P4E er ikke dårlig, men bare varm. Dothan ser ut til å være en konge CPU, den har sikkert satt en god klump i halsen til AMD. AMD har ikke vært i nærheten til å lage noe lignende. Ser ut til at Intel forsatt kommer til å være den største i klassen. Og den rikeste. Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 De første testene som jeg posta bilde av er jo ikke nedklokket. Alle CPUene går på sin opprinnelige hastighet, bortsett fra Pentium M'en som er klokka fra 2.0 til 2.4. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 De første testene som jeg posta bilde av er jo ikke nedklokket. Alle CPUene går på sin opprinnelige hastighet, bortsett fra Pentium M'en som er klokka fra 2.0 til 2.4. Det er sant, bra det da Men er ikke Dothan en cpu for bærbare? isåfall burde vel desktop versjonen blir mye bedre Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) De første testene som jeg posta bilde av er jo ikke nedklokket. Alle CPUene går på sin opprinnelige hastighet, bortsett fra Pentium M'en som er klokka fra 2.0 til 2.4. Sammenligne overklokkede prosessorer med standard klokkede prosessorer blir også helt meningsløst etter min mening. En tilsvarende klokket Athlon 64 bruker 32 sekunder på SuperPi 1M-testen, så ClawHammer yter fortsatt bedre enn Dothan (34 sekunder) selv med bare halvparten så mye L2 cache. Og prøv å gjette hvilken av disse prosessorene som er suverent rimeligst? Endret 12. mai 2004 av snorreh Lenke til kommentar
LoS Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 De første testene som jeg posta bilde av er jo ikke nedklokket. Alle CPUene går på sin opprinnelige hastighet, bortsett fra Pentium M'en som er klokka fra 2.0 til 2.4. Sammenligne overklokkede prosessorer med standard klokkede prosessorer blir også helt meningsløst etter min mening. Sant nok, håper vi får se en høyere orginal klokket dothan da. Hvis den lå på 30 grader på 2.4Ghz så er ikke det ille, da har jo intel masse å gå på. Selv om underklokking av cpu'er faktisk tar kaka i forhold til å overklokke den. Som å sammenligne P3 1Ghz med P4 3Ghz ved å klokke ned til samme hastighet blir for dumt. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Ja, også AMD-prosessorene var klokket ned. Den temperaturen er også helt meningsløs, for den var målt i friluft. Var det ikke THG som prøvde seg med en tilsvarende spansk en når de målte temperaturen på Prescott? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Legg til 10 grader så er vi vel der, og ja, jeg ser jo at AMD var klokka ned og. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) Til opplysning så har Pentium-M "Dothan" 2.0GHz en veiledende pris på 637 dollar i kvanta på 1000, som er omtrent samme pris som en Athlon 64 FX-51 Man kan altså få 3 stk. Athlon 64 "Newcastle" 3000+ (2.0GHz, 512KB L2 cache) for samme prisen som 1 stk. Pentium-M "Dothan" 2.0GHz, og ingen skal komme å fortelle meg at "Dothan" er verdt 3 ganger så mye som "Newcastle" Endret 12. mai 2004 av snorreh Lenke til kommentar
LoS Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) Ja, toppmodeller er som regel veldig billig skjønner du edit: spesielt når det er splitter nye arkitekturer. Endret 12. mai 2004 av LoS Lenke til kommentar
Haanz Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Det ser nå veldig lovande ut. Om dette blir ein prosessor for folk flest er eg nøgd. Stive prisar er eg ekstremt mot. Eg forstår ikkje korleis Intel kan halde så mykje høgare prisar enn AMD... Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) Kan noen mene at en AMD FX53 er verdt mer enn 3 P4 2,8Ghz? Plz snorreh skjerpings. Dette er en BÆRBAR CPU, foreløbi. Den er en sykt kraftig, liten og den bruker mer kraft enn de andre bærbare CPUene. Vel Intel kan ha så høye priser fordi de tjener mer penger med å ha høye priser. Intel er en bedrift, og bedriftens jobb er å komme med så stort overskudd som mulig. Og det er den råeste bærbare (ikke slepbare) CPUen som finnes per dags dato. Endret 12. mai 2004 av Macfan Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 De første testene som jeg posta bilde av er jo ikke nedklokket. Alle CPUene går på sin opprinnelige hastighet, bortsett fra Pentium M'en som er klokka fra 2.0 til 2.4. Sammenligne overklokkede prosessorer med standard klokkede prosessorer blir også helt meningsløst etter min mening. Sant nok, håper vi får se en høyere orginal klokket dothan da. Hvis den lå på 30 grader på 2.4Ghz så er ikke det ille, da har jo intel masse å gå på. Selv om underklokking av cpu'er faktisk tar kaka i forhold til å overklokke den. Som å sammenligne P3 1Ghz med P4 3Ghz ved å klokke ned til samme hastighet blir for dumt. tvert imot, gir det ett meget interessant bilde av hvordan de forskjellige kjernene oppfører yter pr. mhz. Det er kanskje ikke like interessant for alle, men jeg synes iallefall at det var det Å klokke dem alle ned til samme frekvens gir ett MEGET godt bilde av hvor god arkitektur Dothan er bygget på...jeg savner dog en direkte sammenlikning med banias... Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 snorreh: Denne dothan cpu'en er for bæbare pc'er og har bare en fsb på 400 mhz. og singel 333 mhz ram og likevell slår den amd 64 i en del tester. og du kan ikke nekte på at det er bra at en cpu beregnet for bærbare pc'er slår topp modellen til amd? når den kommer med 533 fsb eller høyre og dual 400 mhz ram og med høyre hastigheter vil den nok blir en god del bedre, og vil nok kunne slå amd 64 lett. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Pentium-M "Dothan" 2.0GHz, og ingen skal komme å fortelle meg at "Dothan" er verdt 3 ganger så mye som "Newcastle" Tror vi kan si det samme om en Opteron 848 og en P4 2.8C også... Det er også en ca like meningsløs sammenlikning (siden de ikke brukes i konkurrerende systemer) Lenke til kommentar
rlz Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Som vi alle vet (?) så er snorreh AMD-fanatiker til det ytterste, og kommer hele tiden med argumenter mot Intel og for AMD. Jeg tror ingenting kan endre det. Det er bare å innse det snorreh; Dothan er et kjempeprodukt (og har som de fleste serier et dyrt topprodukt) så det hadde vært fint om vi diskuterte det fremfor å komme med AMD-propaganda hele tiden. Forstår ikke hvorfor du sammenligner Dothan med Newcastle, som er produkter fra to helt forskjellige segmenter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå