Gå til innhold

fsb a64

Anbefalte innlegg

Jeg driver og bygger ny pc om dagen og har anskaffet meg en 3200+.

Siden jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen når det gjelder pc,

kommer jo fort noen sørsmål jeg ikke greier å finne svar på på

egenhånd... :dontgetit:

Dette er f.eks et: Hvorfor er det ikke oppgitt FSB på a64 cpuene?

Hva er den?

Har og et Msi K8T jeg skal ha ram til,er det vits med dualram

når cpu opererer med en minnekanal?

Eller kan man kjøpe 2 like og ha det like bra?

Ser det er endel ram som er kranglete å få til å funke skikkelig

med dette.

Ble visst mer enn et spøørsmål det,,gitt.

Håper noen kan hjelpe meg med dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På alle vanlige CPU'er har det tidligere vært FSB. Hastighet på CPU har vært FSB* multiplier. FSB'en er tilkoblingen mellom CPU og resten av systemet, og all data til og fra CPU passerer FSB'en.

Slik er det ikke På Althlon64. Den har ikke FSB. I stedet er det 2 tilkoblinger til CPU: Minnebuss og HT-buss. Hastigheten på tilkobleingen mellom CPU og resten av systemet blir altså summen av hastighetene på minnebussen og HT-bussen(e). Hastigheten på CPU = HT-busshastigheten * multiplier. HT-bussen er normalt på 200MHz med QDR signaler. Altså 4 bit per pin per Hz. Om HT-bussen er satt til 800MHz datarate så er klokkehastigheten på den 800/4=200MHz. Hvis multiplieren på CPU'en er 10, så er hastigheten på CPU 10x200MHz = 2,0GHz

Lenke til kommentar
Aha!

Takk skal du ha!

Tåka begynner å lette her....

Kikker på ram nå.Tenkte 1gb,som jeg kan som jeg kan ha en stund.

Hvor kjapp ram er okai om jeg vil ha ltt å vokse i da?

Til MSI K8T?

Hva mener du med "å vokse i"?? :dontgetit:

Du bør ha minst PC3200 (400MHz DDR) for å kjøre stabilt med CPU og RAM synkront, i tillegg til at du får disse med stramme timings, men skal du klokke kan PC4000 (500MHz DDR) være et alternativ da du får litt mer å gå på, men til gjenjeld får du ganske slappe timings.

Lenke til kommentar
:no: Men må du ikke ha dual channel for å yte 800fsb? Jeg trodde minnen og cpu og hovedkortet kjørte på samme fsb. Og da måtte en ha dual ddr400 for å doble til 800 fsb. Eller er det noe nytt som gjør at du kan ha en minne brikke ddr400 og ha 800 fsb?? :no: Endret av jossy
Lenke til kommentar

Takk igjen.

Det kommer jo til å bli fikling når gytetia til ørreten setter inn...

JA, det blir klokking ,men sannsynlig ikke før til høsten.

Jeg mente litt å gå på,ja..

Kan vel overleve noe kjipere timingser over sommern....

Det er jo ikke sikkert man får 800fsb med 1 brikke,det jeg mener er:

Må det være Dual.twin,matched pairs?

Er de ikke bare testet sammen,eller er det mer hokus pokus med dem?

Kan jeg få 800 med to like brikker som ikke kommer i sammme pakke?

Kan vel det? ..finner ikke noe stoff om dette noe sted. :roll:

Lenke til kommentar

AMD Athlon64 bruker i hovedsak to busser fra CPU, én HyperTransport-buss, og én minne-buss. HT-bussen er en QDR-buss, mens minnebussen er en DDR, dvs minnet kjører std. på 400"MHz" (2x200MHz) og HT-bussen på 800"MHz" (4x200MHz).

AMD Athlon64 har ikke støtte for dual-channel RAM (enda :ermm: )

Lenke til kommentar
AMD Athlon64 bruker i hovedsak to busser fra CPU, én HyperTransport-buss, og én minne-buss. HT-bussen er en QDR-buss, mens minnebussen er en DDR, dvs minnet kjører std. på 400"MHz" (2x200MHz) og HT-bussen på 800"MHz" (4x200MHz).

Så det du sier at at de ikke kommer opp i 800 fsb? Eller at de gjør det med en minne brikke? (jeg snakker om cpu og hovedkort)

Lenke til kommentar
Så det du sier at at de ikke kommer opp i 800 fsb? Eller at de gjør det med en minne brikke? (jeg snakker om cpu og hovedkort)

Som sagt: Athlon64 har ikke FSB

....må vel ha to,vel...2. For å få 800...?

Da kan jeg jo bare kjøpe 2 like brikker da.

Den eneste grunnen til at du bør kjøpe to brikker er at 2x512 MiB er billigere enn 1x1GiB. Hastigheten blir akkurat den samme i begge tilfeller.

Så CPU'en din kommer med en MP på: 2200MHz / 200MHz = 11x

Liten korreksjon: Han har Athlon64 3200+. Den går sansynligvis på 2,0GHz og har 1MiB L2 cache.

Det har riktignok versert rykter om enklete 3200+'er i CG-stepping med 2,2GHz og 0,5MiB L2 cache, men disse skal være skjeldne og sansynligvis ikke være i salg her i landet. Hvis det skulle vise seg at han har fått en av disse skjeldenhetene så er det heldig. Den yter nemlig noen prosent bedre enn standardversjonen på 2,0GHz/1MiB.

Lenke til kommentar

Minnet er duble data rate (tror jeg det heter)DDR, dvs. PC3200=400mhz/2= 200mhz grunnleggende hastighet

Cpu kjører qdr, dvs: 800mhz/4=200mhz grunnleggende hastighet

Som du ser er den grunnleggende hastigheten den samme på cpu og minne, det er derfor vi sier at minnet kjører synkront med cpu (1:1)

Dual channel minne er ikke det samme som DDR.

Dual channel er bare at minnebrikkene jobber fortere internt mellom hverandre, og det er ikke snakk om store ytelsesøkningen. Men som sagt over kjøp Minst PC3200 minne, da vil cpu og minne jobbe best sammen.

Lenke til kommentar
Dual channel minne er ikke det samme som DDR.

Dual channel er bare at minnebrikkene jobber fortere internt mellom hverandre, og det er ikke snakk om store ytelsesøkningen. Men som sagt over kjøp Minst PC3200 minne, da vil cpu og minne jobbe best sammen.

Jeg tror mange ikke har skjønnt hva doble minnekanaler egentlig er. Doble minnekanaler har ikke noe med intern hastighet mellom minnebrikkene å gjøre i det hele tatt.

For å forklare 1 minnekanal først:

Dette er 1 tilkobling mellom minnekontrolleren og ram. På denne tilkoblingen kan det være fra 1 til 4 minnespor. Alle sporene er koblet sammen slik at kun en minnebrikke kan sende/motta data over denne tilkoblingen samtidig. Total maksimal båndbredde (MB/s) til alle minnebrikkene er den samme som maksimal båndbredde til 1 enkelt minnemodul. Om det skal leses/skrives til en annen minnemodul må først kommunikasjonen med den første minnemodulen avsluttes. På selve hovedkortet så betår tilkoblingen mellom minnekontrolleren og ram av 64 kobberledninger/spor for datatrafikk + mange ledninger med "jord" for å dempe signalstøy og noen ledninger til kontroll-signaler etc, totalt 168 ledninger.

Så, 2 minnekanaler:

Dette er 2 separate tilkoblinger mellom minnekontrolleren og ram. Hver av disse tilkoblingene har normalt fra 1 til 2 minnespor, (noen ganger opp til 4 på hver tilkobling på spesielle 2-4 CPU serverhovedkort). Hovedkort med 2 separate minnetilkoblinger har normalt 2 minnespor på den første minnetilkoblingen og 1 eller 2 minnespor på den andre. Altså totalt 3 eller 4 minnespor. Hver minnetilkobling (kanal) trenger 168 ledninger. Det går altså 168 lednigner til de 2 første minnesporene på hovedkortet og 168 ledninger til den 1 eller 2 siste minnesporene. Dvs. at et hovedkortet med doble minnekanaler har dobbelt så mange ledninger i området rundt minnet. Dette legges i 2 forskjellige "lag" oppå hverandre, f.eks den første minnekanalen på forrsiden av hovedkortet og den andre minnekanalen på baksiden. Når det leses og skrives til ram så sendes halvparten av dataene ut på den ene minnekanalen og halvparten ut på den andre. Dette gjør at man får sendt dobbelt så mye data som en enkeltkanal hovedkort ville gjort på samme tid. Tenk på det som en motorvei med 2 filer i stedet for en motorvei med 1 fil. Dobbelt så mye trafikk på samme tid.

Lenke til kommentar

Oi. :wow:

Nå er jeg ingeniør iforhold til hva jeg var igårkveld.

Sier ikke så mye. :roll:

Dette med matchede rambrikker:

Om man kjøper to like brikker ,en og en,er det noe særlig forskjell på det og et matchet par?

Jeg mener,er den eneste forskjellen at de er testet sammen,eller er det noe

mer som er gjort med de?

Lenke til kommentar
Dette med matchede rambrikker:

Om man kjøper to like brikker ,en og en,er det noe særlig forskjell på det og et matchet par?

Jeg mener,er den eneste forskjellen at de er testet sammen,eller er det noe

mer som er gjort med de?

Forskjellen er kun at de sies å ha vært testet sammen. (i praksis trenger produsenten kun å teste noen hundre (?) for å være rimelig sikker på at resten av rambrikkene også passer sammen).

Brikker som selges enkeltvis kan også fint brukes sammen om det er samme produsent og samme "batch".

Som regel fungerer det også fint med to brikker av forskjellig batch eller av to helt forskjellige produsenter, men ikke alltid. Med to matchede brikker er du garantert, men med to ikke-matchede brikker er du ikke garantert.

Symptomer på at det ikke fungerer kan være at systemet blir ustabilt på standart timinger slik at du må ha dårligere timinger på brikkene. I værste fall får du ikke bootet med begge brikkene i. Men slike komplikasjoner hører heldigvis til skjeldenhetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...