RiniaShqipetare Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Hei jeg trenger litt hjelp med VB, er nybeggyner og kan ikke så mye. Jeg har lyst til å lage en enkel program hvor jeg søker etter ord som er laget i en database. Har noen noe sånn script til med som ja kan se hvordan det gjøres??? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Hvilken database vil du bruke? Access? Vanlig text fil? Skal du søke etter data i en fil, eller i en textbox? Prøv å spesifiser litt nærmere hva du ønsker. Lenke til kommentar
RiniaShqipetare Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Jeg tenkte å bruke Ascess. Jeg skal søke etter ord og uttrykk som finnes i databasen. Som er blitt lagret fra før. Eks. jeg legger en ord i databasen s.eks. GSM når jeg tryker søk så vil jeg at jeg for en forklaring i hva GSM er. Eks. GSM bla bla bla bla. Det er sånn det skal fungere. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Jeg kan vise deg dette ved bruk av et eksempel. Lag en nytt prosjekt sammen med en kommandoboks ved navn cmdSearch og en tekstboks ved navn txtFind. Trykk så på Project -> References og let etter Microsoft DAO på listen som kommer til syne. Marker den høyeste versjonen og trykk OK. Så legger du denne koden inn i formen: Dim db As Database Dim tblData As Recordset Private Sub cmdSearch_Click() Dim Buff As String Buff = Search(txtFind.Text) If Buff = "" Then MsgBox "Couldn't find record", vbCritical, "Error" Else MsgBox Buff, vbInformation, "Data" End If End Sub Private Sub Form_Load() Set db = OpenDatabase(App.Path & "\DataBase.mdb") Set tblData = db.OpenRecordset("Data") End Sub Public Function Search(Find As String) As String tblData.MoveFirst Do Until tblData.EOF If LCase(tblData!Word) = LCase(Find) Then Search = tblData!Explanation Exit Function End If tblData.MoveNext Loop End Function Så lagrer du prosjektet i en mappe, hvor du så bruker Access til å legge inn en ny fil. I denne lager du en tabell med to felter, Word og Explanation. Så fyller du ut tabellen med hva du måtte ønske og avslutt med å lagre filen. Åpne prosjektet og trykk på F5. Skriv inn et ord i tekstboksen som befinner seg i kolonnen Word og trykk på Search. Nå skal teksten i Explanation dukke opp i en meldingsboks. Skriver du et ord som ikke eksisterer vil en meldingsboks fortelle at følgene ord ikke fantes. Håper dette hjalp. Lenke til kommentar
RiniaShqipetare Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 (endret) Hei Jeg klarer ikke å fikse det. Jeg prøver men får noen feil meldinger. Kan du lage det og sende til meg som .zip fil?? E-mail: [email protected] Endret 13. mai 2004 av RiniaShqipetare Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 (endret) Last ned ZIP filen her. Jeg har også sendt en email. Endret 13. mai 2004 av aadnk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå