Daniel Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Får ny pc snart, og jeg lurte på om jeg burde partisjonere harddisken? Leste en tråd som sa noe om å ha en partisjon for Windows, og en for sidevekslingsfiler? Stemmer det? Lenke til kommentar
Tom80 Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 C: 10-15Gb på os (windows, winamp osv) D:resten (eller eks D: 20GB filmer, E: 20GB spill / musikk osv kommer an på hvor stor harddisk. ) Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Det kan være greit å ha en partisjon hvor du bare har windows slik at du slipper å slette alt du har hvis du må formatere. Men husk å ikke lag den for liten, 10> er å anbefale. Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Får ny pc snart, og jeg lurte på om jeg burde partisjonere harddisken? det er lurt å ha spill og filemer og sånt på en partisjon og OS på en annen partisjon... for da hvis pcen kræsjer trenger du bare og instalere os på nyy og ikk formatere spill og filmer disken din.... Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Støtter det å ha windows og programmer på egen partisjon. Mye enklere seinere når du må reinstallere Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 11. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) Det blir 2x120GB. Hadde uansett tenkt å lagre alt av spill og film o.l. på den jeg ikke har OS på, og winamp og sånt på OS-disken. Er det egentlig noen vits da? Endret 11. mai 2004 av nerdVANNA Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) Du slipper å formatere 110 Gig for mye hvis noe skulle skje med windows installasjonen.... Endret 11. mai 2004 av Dr.Gonzo Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Er som flere her har sagt en kjempefordel om du setter en engen partisjon til OS. Du trenger da ikke så veldig mye plass, jeg bruker 3 gig og det holder i massevis. Sett swap'en til en annen partisjon. Har dessuten et morsom triks som gjør at alle programmer installerer seg utenfor OS partisjonen: Først oppretter du en folder på D: (eller hvilken som helst partisjon men husk hvilken) med navn "Program Files" (eller "Programfiler" hvis du vil ha det på norsk) og en folder med navnet "Common Files" i denne mappa. Deretter åpner du regedit også går du til "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion" høyreklikker på "CommonFilesDir" og velger modify, der skriver du inn D:\Program Files\Common Files (hvis du vil ha den en annen plass så forandrer du bare på dette). Gå deretter ned til ProgramFilesDir og gjør det samme med den bare at her skriver du inn D:\Program Files Sånn så har du "bare" OS'et på C:\. En del driverfiler osv vil fremedeles havne der men det er plass nok. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Det KAN jo hende han IKKE skal ha Windows også da... arrr. Men som han spurte om: Sidevekslingsfil.. du MÅ ikke ha en egen partisjon til dette, det bruker ikke jeg, siden min sidevekslingsfil bare er 512 - 1024 mb. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Er det ikke like greit å ha en partisjon for windows og installerte spill/programmer da? Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Er det ikke like greit å ha en partisjon for windows og installerte spill/programmer da? Smak og behag.. Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Det KAN jo hende han IKKE skal ha Windows også da... arrr. Men som han spurte om: Sidevekslingsfil.. du MÅ ikke ha en egen partisjon til dette, det bruker ikke jeg, siden min sidevekslingsfil bare er 512 - 1024 mb. Han skriver nå om Windows i posten sin da Ellers har du rett - helt poengløst å ha en egen partisjon for sidevekslingsfila. Grunnen til at jeg foreslo å putte den et annet sted enn OS partisjonen (hvor den havner default) er fordi jeg alltid tar ett image av en fersk installering (Ghost eller Drive Image) og da er det en fordel om OS partisjonen er så liten som mulig. Ellers har jeg lest at det er litt ytelse å hente på å ha sideveksligsfila på en annen disk enn disken som har OS partisjonen. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Det KAN jo hende han IKKE skal ha Windows også da... arrr. Men som han spurte om: Sidevekslingsfil.. du MÅ ikke ha en egen partisjon til dette, det bruker ikke jeg, siden min sidevekslingsfil bare er 512 - 1024 mb. Han skriver nå om Windows i posten sin da Ellers har du rett - helt poengløst å ha en egen partisjon for sidevekslingsfila. Grunnen til at jeg foreslo å putte den et annet sted enn OS partisjonen (hvor den havner default) er fordi jeg alltid tar ett image av en fersk installering (Ghost eller Drive Image) og da er det en fordel om OS partisjonen er så liten som mulig. Ellers har jeg lest at det er litt ytelse å hente på å ha sideveksligsfila på en annen disk enn disken som har OS partisjonen. Jaja, han skriver om Windows ja, men det betyr ikke at det er et bra OS. Hahaha.. nå er jeg litt ute å kjøre.. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 11. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2004 Jaja, han skriver om Windows ja, men det betyr ikke at det er et bra OS. Ikke nødvendigvis bra, nei. Men jeg skal ha pc'n til å spille på. Uansett, takk! Tror jeg partisjonerer C: til en på 5GB for Windows og en med resten. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Jaja, han skriver om Windows ja, men det betyr ikke at det er et bra OS. Ikke nødvendigvis bra, nei. Men jeg skal ha pc'n til å spille på. Uansett, takk! Tror jeg partisjonerer C: til en på 5GB for Windows og en med resten. Gentoo er GamerOS bare så du veit det.. men skal slutte med Linux-misjoneringen min jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå