Gå til innhold

Tables vs. divs


Anbefalte innlegg

Leser at det er mange som klager tabeller. Det er greit med frames og i frames. Men nå er det galt med tabeller også :ermm: ? Hvorfor.

Lurer på hva det neste er som blir FY FY :cry:

Og hvordan får men bygd den opp med kun div'er? Skal det ikke være tabeller på siden i det hele tatt?

 

Trenger litt mer informasjon om det greiene her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forumet har en søk funksjon. Dette er vell tatt opp noe sånt som uendelig antall ganger.

Men det går ikke på at tabeller ikke er bra.

Tabeller er for å presentere en større mengde data strukturert. Som excell ser ut.

Div+css er for å lage layout.

 

Så enkelt er det, ikke gjør det motsatt (tabell for layout) så er du i boks.

Lenke til kommentar
Forumet har en søk funksjon. Dette er vell tatt opp noe sånt som uendelig antall ganger.

Men det går ikke på at tabeller ikke er bra.

Tabeller er for å presentere en større mengde data strukturert. Som excell ser ut.

Div+css er for å lage layout.

 

Så enkelt er det, ikke gjør det motsatt (tabell for layout) så er du i boks.

Men jeg lurer på hva som er ulempen. Har faktisk prøvd å søke i forumet.

Lenke til kommentar
Ulempen: Det er FEIL.

Om du kjører bil, så kjører du ikke på venstre side av veien. Ikke fordi det nødvendigvis er noen ulempe med det, men det er feil. Ikke lov. Nå er det ikke lover på hvordan du skal lage nettsider, men du kan tolke dette som en uskreven lov.

Jeg skal ikke si at jeg er uenig. Men det har vært ganske poppulært å bruke tabeller. Og det er kun nå i det siste jeg har hørt at det er fy fy. Men men. Da er det bare å legge om sidene min da.

 

selv om jeg er lit usikkerpå vordandet skalgjøres.ÅÅÅ...har joakkurat brult masse tid på å lære php jo.. Men.. Det er jo ALLTID no nytt :no:

 

Har dere noen gode eksempler på sider som er laget med kun divs.

Lenke til kommentar

Mange fine grunner her til å bruke div's og ikke tabels, men jeg syns at noen flere brude legges til:

 

- Selve html koden blir mindre, dvs mer brukervenlighet for deg som lager siden

- Siden blir nogelunde raksere å laste (fordi det er mindre tekst i .html fila)

- Det ser så mye bedre ut, kodemessig

- Det er anbefalt av W3.org

- Lettere å se på kodinga hva som er hva

- Mye lettere å designe den delen av siden (den boksen, den linken osv)

- CSS and XHTML is the future!

 

Har sikkert sagt noen punkter 2 ganger her, men tror det skal dekke det som er viktigst! :p

Lenke til kommentar

Skjekk signaturen min :woot:

 

Det er ulogisk, i forhold til standarder, å bruke tabeller som layoutverktøy. Tabeller er meint å vise tabulær data - ingenting anna. Dessuten, for å gi et kjappt eksempel på kor masse meir rotete koden blir med tabeller:

 

<table>
<tr>
<td>Her kommer litt innhold</td>
</tr>
</table>

Og

<div>Her kommer litt innhold</div>

Vil produsere nøyaktig det samme resultatet, om du ser bort ifra CSS styling...

Lenke til kommentar

men. jeg kan å bruke tables i html. og linke til de via en button. men det får jeg ikke til i css ved bruk av div's.

 

hvordan kan man bruke Target= ( html) i et css script ?

 

sorry trådstarter.

litt offtopic men jeg må bare spørre.

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke si at jeg er uenig. Men det har vært ganske poppulært å bruke tabeller. Og det er kun nå i det siste jeg har hørt at det er fy fy. Men men.

Populært ja, mest på grunn av dårleg CSS støtte i nettlesarar da internettboomen kom. Men det er no seks, sju år sidan, mykje har skjedd med CSS støtten (f.eks er Netscape 4 ikkje lenger blant oss) og mange av dei mindre talentfulle webkreatørane som sverga til tabellar har mista jobben. Da er det like greit at "den nye vinen" forkastar gamle dogme og lærer seg forskjellen mellom innhald og layout først som sist :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...