JKJK Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 MÅ MAN virkelig rekomprimere videoen når man skal konvertere fra mpeg2 til VOB?! Jeg tar også opp tv-signaler med mitt hauppauge dvr 250 via svideo inngang (fra parabol). Dette blir komprimert direkte som mpeg2 i den kvaliteten og oppløsningen jeg vil ha det. Når jeg skal dra filene over i video dvd i nero kommer følgende feilmelding: Har prøvd ørten forskjellige programmer, men alle skal absolutt rekomprimere filene, noe som gir dårligere kvalitet og tar LANG tid. Det fungerer jo utmerket med SVCD å dra filene rett over for så å brenne dem uten rekomprimering, og det er jo samme komprimeringsteknologi som blir brukt (mpeg2) ?? Er det noen her, feks. en reddende engel som kan gi meg et hint om hvordan jeg skal konvertere disse filene UTEN REKOMPRIMERING ELLER RESIZING AV BILDET?! Har prøvd med følgende programmer uten hell: Cyberlink powerproducer 2 gold TMPEGenc+ Adobe premiere Nero vision express .... men alle skal rekomprimere! Jeg har postet akurat denne posten i en annen tråd, men fikk ikke noe svar, så jeg prøver igjen. Lenke til kommentar
gussen Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 NERO BURNIONG ROM DVD-video Hei, Det skal ikke være nødvendig å re-komprimere DVD-video fra MPEG-2 til VOB hvis MPEG-filen din er riktig satt opp. Jeg har selv ikke noe problem med dette i Nero når jeg lager MPEG-2 standard DVD video fra f.eks Ulead VideoStudio. Sjekk at videofilen din er satt opp som følger: MPEG-2, 720 x 576 pixler, 25fps (PAL), Variabel bitrate max 8000kbps - Det ser forøvrig ut som om at filen du prøver å brenne til DVD er av typen SVCD (ut fra navnet ihvertfall...). SVCD har følgende oppsett: MPEG-2, 480 x 576 pixler, 25fps (PAL) Variabel bitrate max 2600kbps. Kan dette være kilden til ditt problem? DV123 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2004 NERO BURNIONG ROMDVD-video Hei, Det skal ikke være nødvendig å re-komprimere DVD-video fra MPEG-2 til VOB hvis MPEG-filen din er riktig satt opp. Jeg har selv ikke noe problem med dette i Nero når jeg lager MPEG-2 standard DVD video fra f.eks Ulead VideoStudio. Sjekk at videofilen din er satt opp som følger: MPEG-2, 720 x 576 pixler, 25fps (PAL), Variabel bitrate max 8000kbps - Det ser forøvrig ut som om at filen du prøver å brenne til DVD er av typen SVCD (ut fra navnet ihvertfall...). SVCD har følgende oppsett: MPEG-2, 480 x 576 pixler, 25fps (PAL) Variabel bitrate max 2600kbps. Kan dette være kilden til ditt problem? DV123 jau... tenkte jeg skulle gå ned noe i kvalitet for å få mest mulig inn på DVD'en. Men dette går altså ikke?`capper nå i 480 x 576 (AR 4:3) med VBR (2000 average, 2500 max). Bruker WinTV for å cappe Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2004 alle sammen syng med: jkjk er en idiot... (les: dum). Eneste som måtte til var å endre FILNAVNET til video_ts.vob ... :blush: :blush: ...teste nå! Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 En fin side å lære om DVD-formater: http://www.videohelp.com/dvd Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) vel.. det fungerte første gangen, bortsett fra at den spilte filmene i omvendt rekkefølge av det jeg satte dem til. Prøvde så å "snu dem på hodet"... men da fikk jeg ikke noe bilde. SIkker bare en tilfeldighet. Uansett tipper jeg det vil funke hvis jeg får laget meny med avspillingsinstillinger. Noen som vet av programmer der man kan lage meny uten å gjøre noe med selve vob filene? edit: den guiden var ikke så ille MagneH Endret 12. mai 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
gussen Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 LAGE DVD-VIDEO Hei, Jeg anbefaler at du prøver ut "Ulead DVD MovieFactory, Disc Creator". Et supert program som lager menyer og mye morro lett som bare det. Laget selv en enkel meny-DVD på ca. 4 minutter her om dagen for avspilling i stue-spilleren! Deretter brenner du DVD rett fra MovieFactory, og du trenger aldri å bekymre deg mere om VIDEO_TS, VOB-filer, IFO-filer osv. Såre enkelt! LINK: Ulead => Movie Factory Prøv 30-dagersversjonen (gratis) før du laster ned fullversjonen (ca. 350,-). Med mindre du har en DVD-Recoder i stuen og ønsker å direkte-redigere opptak fra TV, trenger du bare å kjøpe standard-versjonen (halve prisen). "Disc Creator"-versjonen har en tilleggspakke for DVD-Recording. DV123 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 gussen: har Ulead DVD MovieFactory 2 SE som fulgte med hauppauge kortet. har ikke testa det enda... Skal gjøre det snart. Men jeg regner med at dette programmet også krever rekomprimering? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 (endret) Testet ulead programmet nå, og det skal SELVSAGT rekomprimere. Fatter det ikke! Jeg kapper foreløbig med disse innstillingene (noe midlertidig muligens): 480x576 VBR 2000bps (2500 peak) MPEG2 lyd, 44,1khz, 192kbps Output stream: DVD. Dette gir en mpg fil med sånn noen lunde greit kompromi mellom kvalitet og plass. Funker i alle fall sånn noen lunde til det jeg skal bruke det til (mulig jeg skal gå opp litt i bitrate). Finnes det virkelig ikke DVD programmer her i verden som ikke skal rekomprimere?! Når jeg programmet fikk gjennomgå rekomprimeringsritualet sitt, ble videofila større enn utgangspunktet, og med MYE dårligere kvalitet. Det kan da ikke være meningen at det skal være slik!?? Har prøvd å satt dvd movie factory til å ikke rekomprimere kompitable filer, men det hjelper IKKE. Selv om oppløsningen og bitraten er dårligere på SVCD formatet enn DVD formatet, er det jo samme komprimeringsteknologi, så jeg fatter ikke hva som er det store problemet! DVD spillere har da ikke problemer med å spille av i lavere bitrate eller oppløsning! Når jeg renamet filene til vob manuellt og dro over i nero var kvaliteten akurat slik jeg ville ha den. Uansett om jeg prøver å ta opp i standard DVD kvalitet, maser fortsatt nero om at jeg skal bruker vision express... men det skal jo selvsagt rekomprimere også! Dusør til den som knekker denne gåten! Endret 13. mai 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Rekomprimering skjer fordi du har valgt noe som ikke er DVD-kompatibelt. Hverken video eller lyd følger standarden, og da må det konverteres. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Du kan ikke bare brenne "hva som helst" som DVD-format. Det MÅ være i riktig høyde/breddeformat og riktig bitrate på lyden. Ellers godtas det rett og slett ikke og må omkomprimeres til rett størrelse. Du kommer ikke unna det uansett. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 14. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2004 velll.. men som sagt ovenfor, så har jeg også prøvd å tatt opp etter standarden, men programmene vil fortsatt rekomprimere, og kvaliteten blir da rævva. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 ja jeg tror du må bruke PAL-oppløsninga, som er 720x576. Et annet triks kan være å lagre lyden separat fra videoen, siden muxinga (sammenspleisinga av video+lyd) MÅ av en eller annen grunn skje like før brenningsprosessen. Har også lest en plass at DVD-video ikke bør ligge på en datarate under 3mbps Å lage DVDer er noe j***a drit med sukker på. DVD+/- -problematikken er bare toppen av isberget hva kompatibilitetsproblemer angår. Jeg kan nå følgende programmer: *TMPEGenc+ *Adobe premiere *Sonic MyDVD *DVDlab *DVD Architect *Ulead DVD Moviefactory *DVDit! Av disse er DVDlab det beste, MEN gjennomsnittlig er programmene noe forbannet drit når det kommer til å mekke DVDer. Har slitt veldig med å finne et program som faktisk kan simple oppgaver som: legge kommentatorspor på (ekstra lydspor), widescreen-materiale sammen med fullscreenmateriale, lyd og animasjon i menyene osv osv..... Mulig nyere versjoner har fått støtte for dette, men da vi prøvde i vinters var det absolutt ingen lys i tunnelen og mange løsrevne hår og stanging i veggen og raserianfall osv osv. Det verste er ikke nødvendigvis at programmene er drit dårlige, men at du har kastet bort kanskje tilsammen 2 måneder av livet ditt på å lære noe drit du aldri får bruk for. Kondolerer sammen med DJ-JK jeg.... Husk å ALDRI ta på deg oppgaven å brenne en DVD for noen, da de sannsynligvis aldri i livet kommer til å så mye som tenke på alle de timene du bruker på å lage en middelmådig meny med middelmådig komprimering. Lenke til kommentar
gussen Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 DVD FORMATER: Skal du brenne en DVD-fil til en DVD-plate må altså videofilen din være formattert som følger: MPEG-2, 720x576pix 25fps (PAL), Variabel bitrate max 8000kbps Det nytter i utgangspunktet ikke å blande formater ved f.eks å lage DVD-fil med 480x576 pixler og VBR 2000kpbs for å lage en standard PAL-formattert DVD. MEN - Her er en link til en side som forteller deg hvordan du kan legge flere SVCD-filmer inn på en DVD-plate og spille den som DVD-fil, i DVD-spilleren din. PS: Det er en del jobb... LINK: SVCD to DVD DV123 Lenke til kommentar
gussen Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 "... gjennomsnittlig er programmene noe forbannet drit når det kommer til å mekke DVDer. Har slitt veldig med å finne et program som faktisk kan simple oppgaver som: legge kommentatorspor på (ekstra lydspor), widescreen-materiale sammen med fullscreenmateriale, lyd og animasjon i menyene osv osv..... Mulig nyere versjoner har fått støtte for dette, ..." DVD DESIGN/AUTHORING Hei, Jeg ser du sliter med å finne programvare for å lage DVD-plater med avanserte menyer. "Rolls Royce"-programmet for DVD-menyer og DVD-brenning er Ulead DVD WorkShop. Dette programmet er proff-versjonen fra Ulead og har mottat en mengde priser for beste programvare. har selv prøvd ut denne programvaren, og et enkelt og fint brukergrensesnitt lar deg gjøre alle de tingene du lister opp, pluss en mengde andre - f.eks DVD-9 dual layer, surround sound emulation, dynamiske menyer, lagvise bilder, fri meny-ayout, flere lyd og musikk-spor, teksting osv. LINK: Ulead DVD WorkShop DV123 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 14. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2004 (endret) takk for alle svarene! Har begynt å innsett at det enkleste må evt være å cappe i så høy kvalitet som over hodet mulig, for så å la DVD programmene komprimere det selv (men, ja det er en dårlig løsning). Ang. menylagingen er jeg relativt fornøyd med Cyber link power producer 2 gold, men dette programmet har plutselig begynt å kræsje, og jeg finner ikke ut hvorfor Men jeg fatter ikke hvorfor oppløsningen absolutt skal være 720x576, da mange av de DVD programmene jeg har prøvd støtter andre oppløsninger også... det er bare at de absolutt skal rekomprimere alt selv Har også prøvd det sonic programmet, men det dugde ikke til noe spes. det heller. DVD er oppskrytt! Men for å vinkle problemet litt annerledes: Finnes det andre alternativ enn WinTV for mitt hauppauge dvr 250 ? Kanskje det finnes programmer som tar opp direkte til vob eller lignende. Får ikke opp den guiden btw... Endret 14. mai 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
gussen Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 PINNACLE PCTV Rave Hei, Pinnacle PCTV Rave koster ca. 350,- og tar opp TV rett i - Standard DVD - Standard SVCD - Standard VCD - Brukerdefinert Da er det bare å brenne DVD-filen (.MPG) rett til DVD etterpå. Ikke noe re-komprimering. Som sagt, glem VOB, IFO og alt det der - ihvertfall til du har fått til å brenne noe fornuftig...! Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 alle sammen syng med: jkjk er en idiot... (les: dum). Eneste som måtte til var å endre FILNAVNET til video_ts.vob ... :blush: :blush: ...teste nå! Jkjk er en idiot, idiot, idiot... Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2004 PINNACLE PCTV Rave Hei, blablablablablabla.... vell... det gjør kortet mitt også. og jeg tror jeg nevnte ovenfor at jeg klarte å svi uten rekomprimering ,så lenge jeg brukte standard DVD instillinger. Men skal se litt på den guiden om å svi flere SVCD'er på èn DVD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå