dannyd Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Sitter og vurderer og kjøpe meg en brukt pc. Ser at det fort kan være noen kroner og spare på dette. I den anledning er det en god del ting jeg lurer på. 1. Er det noe spesiellt man børe være oppmerksom på ved kjøp av brukt pc? Tenker på "feller det er fort gjort å gå i. 2. Hva er normal pris på brukt pc utstyr? Tenker da på %av ny pris? 3. Hva kan man gjøre om man ikke har muligheten til å få sett det før man kjøper? Har man noen form for garanti på det man mottar? Eller har man rett og slett "driti på draget" om det ikke virker som det skal? Dette er altså generelle spørsmål om kjøp av brukt utstyr. Alle tips mottas med stor takk. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) 1. Kjøp lokalt og unngå fårhåndsbetaling. Betal når du får varen, ikke før og helst ikke etter heller for selgeren sin sikkerhet. Da unngår dere at noen svindler penger fra den andre part. Hvis du kan få varen demonstrert hjemme hos selger, eller han kommer hjem til deg og hjelper deg å sette den opp så er du sikret at varen fungerer. Be om kvittering eller kopi av kvittering slik at du kan benytte reklamasjonsretten på produktene senere uten å "plage" selgeren. 2. Det kommer an på hvor gammelt utstyret er. Jeg vil anta noe slikt: 0 år: ca 90% av ny pris 1 år: ca 80% av pris på tilsvarende nytt utstyr 2 år: ca 70% av pris på tilsvarende nytt utstyr 3 år: ca 60% av pris på tilsvarende nytt utstyr Eksempler: En Pentium4 2,8GHz CPU som ble kjøpt i fjor for 2500 kr kunne blitt solgt for 2250kr like etter kjøpet i fjor. Nå som den koster 1500kr går den for ca 1200kr brukt. Neste år kan man sikkert kjøpe tilsvarende bra CPU for 1000kr og da vil jeg foreslå en bruktpris på rundt 700kr. Året etterpå går nok tilsvarende nye CPU'er for ca 500kr og da blir bruktprisen ca 300kr. Varer som er skikkelig "in" slik som laptop'er og LCD-skjermer har normalt ganske høy bruktpris (ofte ca 100% av tilsvarende utstyr om det finnes). Utstyr som er skikkelig "ut" går for desto lavere pris. F.eks CD-rom-spillere, CRT-skjermer og ISA-kort går gjerne for rundt 50% av prisen på tilsvarende nytt utstyr. 3. Se punkt 1. Endret 11. mai 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
jossy Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Kjøpe brukt pc? Det ville ikke jeg ha gjort! Om den ikke er helt ny da Lenke til kommentar
xico Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 jeg kjøpte da en Whitebox CL1557 på qxl brukt ... Den fungerer skammfett :-) var litt i tvil jeg og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå