Gå til innhold

Windows er tregt og henger seg

Anbefalte innlegg

Her om dagen fikk jeg et veldig plagsomt problem.

Bruker Windows 2000.

Etter å ha hatt maskinen på en del dager, så måtte jeg restarte den. Da den startet opp på nytt igjen, kom jeg ikke inn i Windows, men skjermen ble dekket av et blått felt med litt tekst. Husker ikke alt som stod der, men var blant annet at jeg burde sjekke maskinen for virus, kontrollere harddiskene osv. - åpenbart at noe var veldig feil.

Jeg skrudde av og startet på nytt. Etter laaang ventetid kom jeg endelig inn i Windows nå. Tok nærmere 10 minutter å laste ned desktop'en... Kjørt virusscan på det som er, men Norton (som er helt oppdatert) fant ingenting. Har også forsøkt med annet antivirus-program, men finner ikke noe.

Når jeg starer maskinen på nytt igjen, så blir jeg anbefalt om å sjekke c: og lar maskinen gjøre den jobben. Ganske fort får jeg beskjed om at: "File record segment 15348 is unreadable" og det etterfølges av hundrevis av identiske meldinger, bare tallet er endret. Det tar faktisk 4-5 timer (!) før den er ferdig med å telle alt sammen, og etter det skjer ingenting. Det bare stopper opp.

Da skrur jeg av maskinen og restarter igjen. Da velger jeg naturlig nok å trykke på en tast under oppstart sånn at c: ikke må kontrolleres igjen (kom jo ingen vei). Kommer inn i Windows - men alt er veldig hakkete, til tider henger/fryser Windows/IE seg og det blir i det hele tatt veldig slitsomt.

Jeg kommer heller ikke inn i sikkerhetsmodus. Blir bare svart skjerm.

Bestemte meg således for at jeg skulle forsøke formatere c: og legge inn Windows 2000 på nytt. Problemet da er at c: nektes å formatere. Jeg starter opp med cd'en i (har formatert noen ganger før, så vet hvordan), men når jeg trykker for formatering så kommer den seg aldri videre fra 0%. Hvis jeg velger å reparere den som allerede er installert, så stopper den på 20% og kommer ikke videre.... Har også forsøkt med "disk cleanup" av c: i selve windows, men den stopper også opp.

Det er veldig tydelig at noe er feil. Frykter at det er alvorlig, og jeg har absolutt ikke peil på hva jeg kan gjøre.

Tips? Er det virus? Tenkte på sasser, men finner ikke det...

I perioder går det greit å surfe og skrive på dataen, men plutselig slår den seg helt vrang... Heldig som fikk skrevet dette hvertfall, og håper både noen tar seg tid til å svare - og at jeg får mulighet til å lese det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gå inn i et kommando prompt og kjør følgende (uten ") " chkdsk c: /F/R " og så rebooter du.

Du som har litt erfaring innenfor windows er vel klar over at chkdsk under oppstart er en skikkelig KILLER .... ?

I værste fall forsvinner partisjonen, ta backup først

Uansett, er det bad sectors bør du satse på å få deg ny disk, fort...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...