exiton Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 HJELP: Forvirret angånde valg av Switch! Håper noen kan gi noen vettuge forslag på dette. Jeg har lest og lest, og ser på mpx.no, komplett.no, psdata.no etc... men klarer ikke bestemme meg! Switchen skal brukes til følgende: Dele NGT linje mellom 1 pc & Telio IP telefoni Skal kanskje sette opp en ftp server.. Bør fungere til små lanparty (3-6 brukere) Hvilken produsent er best? D-Link, 3com, Cnet...? Fungerer en billig D-link f.eks til Lanparty m/6 spillere? Prioritere trafikk? Har en rimelig switch mulighet til å prioritere IP Telefonien slik at jeg alltid er sikret god kvalitet selv om jeg laster ned m f.eks emule? Se f.eks på denne: 3Com OfficeConnect Switch 8 Plus (Traffic prioritization) Lønner denne seg fremfor en switch til samme pris m/f.eks 8 porter? Kan jeg like godt kjøpe en billig D-link på mpx til ca 250 kr, fremfor en annen som koster nesten 500? Noen har nevnt at Switcher er "dumme", dvs at de kun sender data videre uten å pakke etc.. Stemmer det? Kom gjerne med konkrete kjøpsforslag!!! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Switcher pakker ikke nødvendigvis data, nei, men 3Com'en virker som den riktige switchen for deg, ja! Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Cisco og Extreme Networks er de to beste Av de tre merkene du nevner er utvilsomt 3com det beste merket generelt sett. D-linken fungerer likevel flott til et lite LAN. Hvor mange porter du trenger må du jo bestemme selv. 1 for uplink, og resten til PC-er. Billige switcher kan ikke prioritere trafikk. Edit: så at den ene switchen kunne prioritere "real-time"-trafikk. Med tanke på at den er unmanaged, så har jeg min tvil om hvor godt det fungerer i praksis. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) Jeg tror faktisk ikke at du kommer til å merke noen forskjell på disse. Hvis du vil prioritere IP- telefoni, så kan 3comboksen være et lurt valg. Ellers er switsjer som bare står der og virker, særlig i mindre nettverk Noe annet blir det i "corporate"- situasjoner, men det er vel ikke tilfelle her? Selv har jeg god erfaring med 3Com her på jobben, samt SMC. Har hatt en billig Cnet switch også, og den har faktisk klart å "henge seg" ved et par anledninger. Ikke ofte, men det er litt dumt å måtte feilsøke sånt, fordi man ikke tenker på at det kan være switchen som lager problemer. I motsetninger til HUB- er som er stokk dumme, så filtrerer switcher data, de lærer seg IP- adressene som er koblet til de forskjellige portene, og sørger for at hver enkelt PC får bare de pakkene som den skal ha. I mindre nettverk har ikke dette noe for seg, egentlig, det kan faktisk bli litt trengere pga filtreringen. I større nettverk, i den tiden da HUB-er var rimelige og switcher svinedyre, brukte man switcher til å segmentere nettverket, slik at antall kollisjoner skulle gå ned. En annen fordel med switch er at hvis man blander 10 og 100 Mbit utstyr, så får man et blandet nettverk. Tradisjonelt var det slik at hvis man hadde 7 maskiner med 100 Mbit på en Hub, og så koblet til en 10 Mbit, så ble hele nettverket på 10 Mbit. Sånn er det ikke lenger, siden de fleste Huber har autosense, de også.. Dette ble en halv lærebok, nesten.. Endret 11. mai 2004 av CastorFiber Lenke til kommentar
exiton Skrevet 11. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2004 Edit: så at den ene switchen kunne prioritere "real-time"-trafikk. Med tanke på at den er unmanaged, så har jeg min tvil om hvor godt det fungerer i praksis. Henviser du til denne? 3Com OfficeConnect Switch 5 Plus? Hva med disse opplysningene fra produkt-siden? Har dette noe med prioritering å gjøre? Mener du at jeg likegodt kan velge en rimelig switch m/8 porter, og få mer for pengene? Five autosensing ports automatically detect the speed of the attached device to optimize network performance Traffic prioritization ensures that real-time applications take priority so they can run effectively Lenke til kommentar
exiton Skrevet 11. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2004 Jeg tror faktisk ikke at du kommer til å merke noen forskjell på disse. Hvis du vil prioritere IP- telefoni, så kan 3comboksen være et lurt valg. Har andre synspunkter på hvorvidt 3com plus switchen som nevnt ovenfor har noen "misjon" i forbindelse med IP telefoni? Er det noen gode alternativer jeg bør vurdere? Ser foreløpig ingen forslag... Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Til et så lite nettverk spiller det INGEN trille hvilken billig switch du kjøper. Jeg har god erfaring med cnet, smc, dlink, sunsway og unex switcher og bruker disse tildaglig i en eneste smørje i mitt hjemmenettverk. 3com derimot har jeg hatt DÅRLIG erfaring med, dette gjelder da officeconnect 8 ports switchen, da denne har en tendens til å henge seg. Har hatt 3 stykker og alle har hatt samme feil og disse er byttet ut i en av overnevnte merker. De merkene jeg bruker i dag har jeg absolutt ingen problemer med og de har heller aldri hengt seg. Cnet er det merket jeg absolutt har mest erfaring med og vi bruker 3 slike (2 8ports og 1 16 ports) når vi har LAN. Disse blir da belastet til vi nesten kan steke egg på de uten at de av den grunn har skapt problemer. Skal du ha noe med båndbreddebegrensning, som faktisk funker, må du nok opp i pris eller sette opp en gateway (clarkconnect eller lignende) som kan gjøre denne jobben. Lenke til kommentar
exiton Skrevet 11. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) Skal du ha noe med båndbreddebegrensning, som faktisk funker, må du nok opp i pris eller sette opp en gateway (clarkconnect eller lignende) som kan gjøre denne jobben. Takk for godt innlegg! Ifølge forum på www.telio.no har andre IP-telefoni kunder også god erfaring med NGT+Cnet+Telio, så det kan være at jeg går for dette... Hvilken av disse Cnet switchene mener dere er best? CNet Nway Switch 10/100 8P Eksternt power (kr. 319.-) CNet Nway Switch 10/100 8P internt power (kr. 469.-) Har det noe å si om cnet switchen har innebygd / ekstern strømforsyning. Tenker på det du sier om varme som du kan steke egg på.... Finnes det noen gode nettressurser angående gateway funksjonen du nevner? Jeg har ingen peiling på dette i utgangspunktet... Antar at Clarkconnect er softwarebasert løsning for priorietert styring av trafikken? Endret 11. mai 2004 av exiton Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) Vil tro at det er bedre med eksternt power, med mindre du flytter mye rundt på den og ikke vil ha masse ledning å drasse på. Kan bli litt varmt inni med internt power. Har forøvrig en CNet 5-porter, og den har fungert helt brillefint uten å henge seg i det hele tatt. Endret 11. mai 2004 av jorgenindahouse Lenke til kommentar
Plazmatrix Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Kjøp deg en 16 eller 24 porter, for da vil alle ha deg med på lan fordi da får alle plass i samme switchen... og så slepper du det med å linke switcher hele tiden, som skaper et ugunstig nettverks-miljø... Lenke til kommentar
bkvaloy Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 HJELP: Forvirret angånde valg av Switch! Håper noen kan gi noen vettuge forslag på dette. Jeg har lest og lest, og ser på mpx.no, komplett.no, psdata.no etc... men klarer ikke bestemme meg! Switchen skal brukes til følgende: Dele NGT linje mellom 1 pc & Telio IP telefoni Skal kanskje sette opp en ftp server.. Bør fungere til små lanparty (3-6 brukere) Hvilken produsent er best? D-Link, 3com, Cnet...? Fungerer en billig D-link f.eks til Lanparty m/6 spillere? Prioritere trafikk? Har en rimelig switch mulighet til å prioritere IP Telefonien slik at jeg alltid er sikret god kvalitet selv om jeg laster ned m f.eks emule? Se f.eks på denne: 3Com OfficeConnect Switch 8 Plus (Traffic prioritization) Lønner denne seg fremfor en switch til samme pris m/f.eks 8 porter? Kan jeg like godt kjøpe en billig D-link på mpx til ca 250 kr, fremfor en annen som koster nesten 500? Noen har nevnt at Switcher er "dumme", dvs at de kun sender data videre uten å pakke etc.. Stemmer det? Kom gjerne med konkrete kjøpsforslag!!! 8 ports switch fra Biltema funker som bare det Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Kan godt hende, men den er dyrere enn hva man betaler på komplett eller mpx. Dessuten ville jeg ikke stolt særlig på den, på samme måte som jeg ikke stoler på datautstyr hos europris... Lenke til kommentar
bkvaloy Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Kan godt hende, men den er dyrere enn hva man betaler på komplett eller mpx. Dessuten ville jeg ikke stolt særlig på den, på samme måte som jeg ikke stoler på datautstyr hos europris... Har brukt denne i 1 år nå på 3 pc'er og har ikke noen problemer med det, men hvis man får tak i tilsvarende billige vil jo det være bedre... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Noen som vet om denne duger: ZyXEL Dimension ES-108 - 8 ports switch 10/100 Er vel noe av det billigste som er mulig å få tak i... Jeg er på jakt etter en 8 porters switch, for et hjemmenettverk. Lenke til kommentar
petvar Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Watch the News : Hjemmebrannmur fra D-Link med bl.a. Traffic shaping (båndbreddebegrensning) og : Innebygd 4-ports 10/100Mbit/s switch for LAN-tilkobling 10/100Mbps WAN-port for kabel/ADSL modem-tilkobling 10/100Mbps DMZ-port Stateful Packet Inspection (SPI) Triple Data Encryption (3DES) Advanced Encryption Standard (AES) IP-Sec VPN (inntil 70 tunneller) PPTP, L2TP, IP-Sec VPN pass-through Denial of Service (DoS) Innholdsfiltrering Støtte for NAT/PAT/Routing eller transparent kommunikasjon Konsoll port/Web basert administrasjon - - - - - - D-Link DFL-200 "Securiwall" blir tilgjengelig i juni og vil koste rundt 2800 kroner med moms. Pyttsan Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Skal du ha noe med båndbreddebegrensning, som faktisk funker, må du nok opp i pris eller sette opp en gateway (clarkconnect eller lignende) som kan gjøre denne jobben. Takk for godt innlegg! Ifølge forum på www.telio.no har andre IP-telefoni kunder også god erfaring med NGT+Cnet+Telio, så det kan være at jeg går for dette... Hvilken av disse Cnet switchene mener dere er best? CNet Nway Switch 10/100 8P Eksternt power (kr. 319.-) CNet Nway Switch 10/100 8P internt power (kr. 469.-) Har det noe å si om cnet switchen har innebygd / ekstern strømforsyning. Tenker på det du sier om varme som du kan steke egg på.... Finnes det noen gode nettressurser angående gateway funksjonen du nevner? Jeg har ingen peiling på dette i utgangspunktet... Antar at Clarkconnect er softwarebasert løsning for priorietert styring av trafikken? Jeg ville kjøpt den med internt power, da slipper du å ødelegge eller kaste vekk en adapter. De med internt power bruker en standard strømkabel (slik som på pcen) og den er mye billigere å erstatte At en switch blir varm skjer jo kun når man har enorm trafikk på de, noe som lett skjer på et lan Til vanlig bruk er ikke temperaturen noe særlig over romtemp. Lenke til kommentar
bkvaloy Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Noen som vet om denne duger: ZyXEL Dimension ES-108 - 8 ports switch 10/100 Er vel noe av det billigste som er mulig å få tak i... Jeg er på jakt etter en 8 porters switch, for et hjemmenettverk. Bare kjøp det billigste du får tak i. Ikke så mye forskjell. Vanlige brukere merker ikke forskjell på disse. Alle tekniske spesifikasjoner er for profesjonelle brukere, og ellers de som har mye peiling og er kresne med tanke på ytelse osv... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Det er det jeg tenker... Som nevnt, en switch er en switch - rent teknisk er vel forskjellen minimal på de billige switchene. Men det var egentlig mest erfaringer med produsenten ZyXEL jeg tenkte på. Det er jo en stor produsent av nettverksutstyr, men jeg har liksom aldri sett switcher og slikt fra dem. Er kvaliteten grei? Lenke til kommentar
bkvaloy Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Jeg vet ikke hvordan kvaliteten er hos disse, men som sagt så kjøpte jeg min på Biltema, og den er god... uten at jeg har teknisk innsikt utenom at 4 PC'er er koblet sammen gjennom den switchen... Lenke til kommentar
bkvaloy Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Stateful Packet Inspection (SPI) Triple Data Encryption (3DES) Advanced Encryption Standard (AES) IP-Sec VPN (inntil 70 tunneller) PPTP, L2TP, IP-Sec VPN pass-through Denial of Service (DoS) Innholdsfiltrering Støtte for NAT/PAT/Routing eller transparent kommunikasjon Konsoll port/Web basert administrasjon Gidder du fortelle meg hva dette betyr petvar? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå