Gå til innhold

256MB SDRAM-brikke halvert?

Anbefalte innlegg

Jeg solgte nettopp en TwinMOS 256MB PC133 CL3 SDRAM-brikke på qxl. Brikken hadde jeg brukt selv i et par år på et i815-HK, den funket helt fint. Så ringer han som kjøpte den og forteller at han har prøvd den i 3 ulike maksiner (glemte å spørre om hvilke HK...), og at alle tre rapporterer bare 128MB på brikken!? Brikken har fire IC'er på den ene siden, og ingen på den andre siden. IC'ene var av merket hynix. Det originale klistremerket står også på brikken, der står det vitterlig 256MB...

Er dette mulig?

noen som har vært borti noe lignende?

Alle svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ingen feil på minnebrikka, har opplevd samme problem.

Mest sannsynlig er det maskinene disse er testet i som ikke takkler 256MB ensidige (4x64MB) brikker.

AIDA32 vil nok kunne bekrefte at det er 256MB-brikke selv om systemet bare finner 128..

Lenke til kommentar
Eller kanskje han han har forsøkt den i maskiner som skal ha PC100, det er stor forskjell på PC100 og PC133.

Trodde problemet kun oppsto hvis man prøvde på det motsatte...

Uansett, fyren ville ha halvparten av kjøpesummen tilbake siden brikken "viste seg å være bare 128MB". Tror ikke jeg går med på det, enten tar jeg den tilbake og refunderer hele beløpet, eller så får han beholde den for den prisen han har betalt.

Takker for alle svar! :roll:

Lenke til kommentar

Vet av erfaring at f.eks. Intels BX chipset kun støtter 128 MB single sided og 256 MB dual sided brikker. Siden brikken er 256 MB single sided finner chipsetet kun 128 MB. VIA's chipset fra den tiden støtter single sided 256 MB helt bra da.

Så fyren har mest trolig testet med HK med BX chipset.

Endret av johneinar
Lenke til kommentar

PC100/PC133 er ikke der feilen har vært men

organiseringen/type DIMMS brukt på minnebrikken.

Eksempel:

256MB 168 pin PC100 Single-Banked 16c 32x4 SDRAM DIMM

This module will not work with Intel 440LX/BX/GX chipsets or any other Intel memory controller. It does not mean that they won't work with Intel CPU's. It just works with motherboards that use non Intel chipsets Via and SIS.

256MB 168pin PC133 16chip 32x4 3.3v SDRAM DIMM

There is no performance difference between this module and one made with 32x8, just a cost difference.

Compatible with SIS Chipset 630/630E/630S, Via Apollo Pro133A VT82C694X, KT133A VT8363A, KT133/133E VT8363, KX133 VT8371, No Asus K7V or A7V

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...