Gå til innhold

Abit, ræva hovedkort? nei, NÅ ER DET FIKSA, nesten!

Anbefalte innlegg

Jeg har Abit k7 lite raid!

Har oppdatert bois, men det viste seg at det hjalp svært lite.

Den søker etter hdd i 40sek (80gb WD), som funker helt fint i den andre maskina...

Den søker gjennom drivere i 15 sek...

(jeg brukte BootVis til å finne ut dette)

har formatert og defragmentert 10'talls ganger...

Etter jeg har sett ca 10 - 20 minutt på en film, klikker den uten at jeg kan gjøre noe... det kommer bare en pipelyd fra kabinettet... (ikke ctrl-alt-del heller nei)

av og til klikker den også i spill..

tempraturen på cpu'en har aldri vært over 50, så det r ikke det som er problemet... CPU: AMD XP 1800+

For at IDE devicene skal funke, må jeg putte IDE kablene inn motsatt vei (DVS. blå side inn i hdd, og sort i hk)... Er det ikke no galt med HK da? Kan jeg ikke klage på komplett da og få et nytt hovedkort?

Det burde ikke være CPU speed'n som senker ned pc'en eller "u"stabiliserer den...

PLEASE, somebody help me! :cry:

(PS: nå er det fiksa, men bare Skjermkortet som henger seg nå:) (tror jeg) )

SJEKK UT NESTE SIDE!!

[ Denne Melding var redigert av: Avidi på 2002-04-09 22:17 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Abit har aldri vært kjent som noe produsent av dårlige hk, og etter det du forteller høres det ut som om et eller annet er alvorlig FEIL.

Kan det tenkes at du har plugga harddisken din i raid kontrolleren, og ikke i den ordinære ide kontrolleren? Og at dette gjør at pc'en må ordne og styre masse med raid oppsett og aktivere promise kontrolleren og sånn?

Har du prøvd å bytte ide-kabelen?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-07 21:33, Avidi skrev:

Jeg har Abit k7 lite raid!

Har oppdatert bois, men det viste seg at det hjalp svært lite.

Den søker etter hdd i 40sek (80gb WD), som funker helt fint i den andre maskina...

Den søker gjennom drivere i 15 sek...

(jeg brukte BootVis til å finne ut dette)

har formatert og defragmentert 10'talls ganger...

Etter jeg har sett ca 10 - 20 minutt på en film, klikker den uten at jeg kan gjøre noe... det kommer bare en pipelyd fra kabinettet... (ikke ctrl-alt-del heller nei)

av og til klikker den også i spill..

tempraturen på cpu'en har aldri vært over 50, så det r ikke det som er problemet... CPU: AMD XP 1800+

For at IDE devicene skal funke, må jeg putte IDE kablene inn motsatt vei (DVS. blå side inn i hdd, og sort i hk)... Er det ikke no galt med HK da? Kan jeg ikke klage på komplett da og få et nytt hovedkort?

Det burde ikke være CPU speed'n som senker ned pc'en eller "u"stabiliserer den...

PLEASE, somebody help me!
:cry:

For meg ser d ut som du bruker 80 pin kabler

Alså raid,Den blå enden skal ned på hovedkotets ide 3 eller 4, Jeg tror du har satt ide kabelen feil vei

Lenke til kommentar

Dette er ikke abit sin feil. Det er en feil mellom via southbridgen og wd disken. Det du må gjøre høres ganske skummelt ut, men det er å kutte leder 1 og 2 i ide kabelen din.

Men det skal da være sagt at de fleste av de som har dette problemet har abit hovedkort.

Lenke til kommentar

Har du noname ram i maskinen kan dette gi stort utslag. Mitt gamle abit kt7a-raid ville ikke engang starte med noname. Satte inn en apacer brikke, da starta den opp, men med prosesser som brukte mer en denne brikken slo maskinen seg av. Kjøpte så en ny brikke apacer. fjerna noname brikken og alt ble fint.

Oppdaterte biosen på hovedkortet og hadde ikke kræsj etterpå.

Forsøk om dette kan være til hjelp for deg.

Om ikke send en SAKLIG og godt forklart mail til komplett om hva du har gjort med hovedkortet og spør hva du ksal gjøre. De vil sikkert ha det inn og du får sikkert igjen et nytt hovedkort om ikke det er din egen skyld til at ting ikke virker.

Det kan for sikkerhets skyld lønne seg å lese igjennom bruksanvisningen en ekstra gang for å se om du har koblet noe eller gjort noen innstillinger feil. Kanskje noen jumpere eller no står i en uheldig stilling?

ps. er det kjølevifte på hovedkortet sjekk at denne går rundt. Det kan hende denne blir for varm og det derfor låser seg. Kan også lønne seg med en liten rengjøring om den er full av mikrokaniner (dvergarten av de mer kjente hybelkaninene)

[ Denne Melding var redigert av: Stonescream på 2002-04-08 19:23 ]

Lenke til kommentar

NEI! jeg har ikke satt den i raid..

har fått hjelp til å sette sammen!

har prøvd 4 forskjellige ide kabler.. som funker helt normalt på den andre maskina (med den blå i hovedkortet!!!!

(jeg fikk med kabler som var ferdig kuttet!! det hjalp ikke en dritt).. så jeg tror forsatt det må være noe alvorlig feil en plass! (etter jeg oppdaterte bios har den begynt å klikke når jeg holder på med vanlige ting (søke på intenrett) huff huff!!

jeg har lest bruksanvisningen mange ganger!! jeg har vært utrolig nøye OG forsiktig!

kan jeg ikke klage til komplett nå da?

( :smile: takker for all hjelp!! :smile: )

AMX Athlon XP 1800+

Abit K7 Lite Raid

256 DDRam

80 GB Western-Digital HDD

Hercules Kyro 2 :/

www.Avidi.tk

[ Denne Melding var redigert av: Avidi på 2002-04-08 20:13 ]

Lenke til kommentar

Hadde samme feil på min pc (KR7A). Treg boot og låsing og rare feilmeldinger i Windows XP. Fikk til og med problemer med å installere XP på nytt.

Løsningen var å slette alle partitionene på disken og innstallere alt på nytt, for så å opprette de andre partitionene fra XP.

Denne rare feilen klarte ikke scandisk å detektere... ikke engan norton utilities. Men etter repartitioneringen funker alt utmerket.

Prøv det... Håper det kan hjelpe deg oxo :smile:

Lenke til kommentar

har erfart "samme" feil muligens, vertfall brukte mitt abit kort 30-40 sek. på å finne disken, andre ganger fant den den ikke i det hele tatt, løsningen min var enkel, jumper på hdd, høres kansje litt newbies ut men det var verfall mitt problem.

Lenke til kommentar

FOr å svare på inlegget over, så kan jeg si at wd diskene skal enten stå på cs, eller uten jumper (kan sette den på pin 2 og 3 på den nedere raden fra høyre) hvis disken står alene på den ide kanalen.

Hvis den står sammen med en annen disk eller cd'rom/brenner så velger du enten master eller slave (overraskende?? :wink:)

[ Denne Melding var redigert av: bludern på 2002-04-08 21:29 ]

Lenke til kommentar

Alle som har Abit Hovedkort med raid,som bruker raid Ide port,(I Win2000/XP)må slå av Device 0 til None.Ikke velg auto der,da søker den ikke etter primery HD ide port,og da starter windows mye raskere.Og hvis man har firwall i tillegg,avslutter windows mye treigere.

Min pc med Norten firewall tok - 34.5 sec til å avslutte windows.

Uten Norten firewall tok det - 9.8 sec til å avslutte windows.

Så Programmer har også mye å si.

Lenke til kommentar

Avidi: Har du bare trøbbel trøbbel trøbbel med pc'en bør du ikke utelukke at pc'en er "ødelagt" av statisk elektrisitet. Ikke for å skuffe deg. Etter hvert.. funker den ikke hvis du har prøvd alt, prøv å få byttet hovedkortet. Skriv saklige og overbevisende email'er til supporten til leverandøren (komplett data osv.) Beskriver du problemet godt, klarer du kanskje skaffe deg litt trust. Vær fornuftig, si ditt og datt.. at du har prøvd "alt" (fornuftige greier).

Leverandøren kommer sikker til å be deg sende inn PC-en til dem. Forhåpentligvis bytter de hovedkortet gratis for deg, pga. det "var defekt når du fikk det". Du kan jo allikevel aldri vite om kortet var ødelagt når du fikk det, eller blei det. Porto'en må du nok betale selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...