ax3 Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Jeg skal kjøpe meg et nytt digitalkamera i disse dager, da det forrige jeg hadde ble stjålet på en ferietur. Jeg har sett på to forskjellige kamera, Fujifilm Finepix 2800 Zoom, og Sony DSC-S75. Dette er to forskjellige kamera i litt forskjellige prisklasser. Jeg ønsker gjerne tips og erfaringer fra begge modellene. Hos en lokal forhandler får jeg Fuji sin modell for 5500,- og Sony sin (demobrukt, med 64MB minnebrikke i tillegg til den som følger med kameraet til, 7500,- ) Jeg vet prisene ligger endel lavere på diverse web-shopper. (er det evt. andre kamera i prisklassen 5000-7500 som dere mener er bedre enn disse to?) Hjelp meg å velge kamera! Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Hei Er i samme situasjon som deg. Skal ha meg nytt kamera til mellom 4000 og 6000. Har vurdert Fujifilm 2800 dette sel dei for øyeblikket for 4430 kr + frakt hos flexi-data. Den andre kandidaten eg har er Nikon 885. Desse to ser egentlig ikkje så veldig forskjellige ut, men det viktigaste plusset til nikon er at det er 3,3 mpixel mens Fuji er på 2. Men så er jo Fuji sitt kamera utstyrt med 6x optisk zoom, og det fristar i allefall meg veldig mykje sidan det digitale kameraet eg har for øyeblikket manglar optisk zoom. Har en kompis som har kjøpt Nikon 885 og han er i allefall meget godt fornøgd, og når eg ser på bildekvaliteten er det ikkje så veldig masse å utsette på den heller! Men sjekk innom http://www.pcpro.no, der trur eg at dei har lagt ut digitalkameratesten til Kai Thon som tek med det meste av kamera på markedet! Lykke til med valget! Lenke til kommentar
ax3 Skrevet 8. april 2002 Forfatter Del Skrevet 8. april 2002 Hei, i tillegg til Kai Thon sine tester har jeg også to andre kilder som jeg bruker hver gang jeg kjøper meg digicam, http://www.imaging-resource.com. Det går fram at Nikon har endel dårligere fargegjengivelse, men at de (Nikon og FujiFilm)fungerer omtrent like dårlig i svak belysning. Siden man får Sony DSC-S75 helt ned i ca 6700 på web, er dette et kamera jeg fåreløpig veier litt høyere enn de andre to overnevnte, da det gir knivskarpe bilder, og har mye av de samme kvalitetene som det kameraet som ble vurdert til noe av det beste i 2001, storebroren S85. En ting som irirterer meg litt med det kameraet, (og andre) er at det har ganske lang oppstartstid før bilder kan tas, og det tar endel tid fra man trykker ned, til bilder blir tatt, slik at man mange ganger mister genuine øyeblikksbilder, og det bildet du har i søkeren i det du trykker av, ofte varierer stort med det du før som resultat, spesielt i situasjoner med mye bevegelse. Kjenner noen av dere til kamera i denne prisklassen med gode egenskaper på dette omerådet? Når det gjelder Nikon C 885 vs. FujiFilm F 2800 Zoom, kommer som oftest Fujifilm best ut i tester hvor disse to kameraene kniver. F.eks den nye på http://www.dinside.no. Dette er som oftest pga. 6X zoom på Fujifilm sin modell. Zoom betyr mye for enkelte, mindre for andre, men 6X zoom, DET finner du sjelden på kamera i denne prisklassen!! Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Enig med deg i det med zoom'en ja...:smile: No har eg solgt mitt noverande kamera (1.3 mpixel)så eg må berre finne ut ka eg vil ha! En kompis har Nikon 885, og dei bilda han har tatt har no etter mitt syn vore av meget bra kvalitet! Det einaste er jo at det kun har 3X zoom! Problemet med Fujifilm 2800 er den elektroniske søkaren. Det blir jo omtrent som å sjå på den vanlige skjermen i mindre format. Dette fungera visstnok heller dårlig i svakt lys. Eit anna minus er jo at det ikkje følger med ladar til dette kameraet, samt at det for min del hadde vore greiast med eit kamera som brukar CF kort sidan eg har en printer med kortlesar til CF. Så eg har funne ut at dersom eg kjøper ladar og adapter for SM til printeren så nærma den samla prisen seg prisen på Nikon 885. Det skal ikkje vere enkelt...:smile: Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Fujifilm 2800 er ubrukelig å bruke i dårlig belysning, feks. innendørs om kvelden. Man ser ingenting i søkeren, blir for mørkt. Ellers tar kameraet sylskarpe bilde (også i dårlig belysning)med et kjempebra objektiv. Zoomen er også helt konge. Lenke til kommentar
jogga Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 La meg se om jeg forstår det riktig. Fujifilm 2800 tar helt bra bilder selv i dårlig belysning. Problemet er bare at du ikke ser særlig godt hva du tar bilde av? Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Helt riktig oppfattet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå