Gå til innhold

Nytt AMD 64-system

Anbefalte innlegg

Jeg har holdt meg til intel helt til nå, men i dag har jeg blitt overbevist om å gå litt nærmere inn på AMD 64. Jeg har lest litt rundt om kring, og har tenkt meg følgende:

Jeg skal IKKE klokke noenting som helst.

Jeg skal ha pcen i løpet av sommeren og gidder ikke vente til høsten med å kjøpe. Jeg har venta et halvt år allerede.

CPU: AMD Athlon 64 3000+ 2GHz (Bør jeg velge boxed eller kjøpe en egen kjøleløsning? Blir jo dyrere, men om det blir bråkete med boxed så er jo ikke det noe kult.)

RAM: Corsair 2x512mb twinx pc3200LL (er denne egnet? Må jeg ha ECC?)

Hovedkort: vente på nforce3 250 (gb-versjonen). Jeg har forøvrig INGEN peil på hvilken produsent jeg bør velge her. But then again; det vet vel ingen før det er kommet på markedet.

GFX:Sapphire radeon x800pro

Jeg tenkte meg egentlig P4 2.8ghz + Abit IC7-G med dual channel. Men dual-channel får jeg jo ikke på den AMD-platformen her. Jeg kunne ha ventet til socket 939, men da må jeg jo vente på at Athlon 64 kommer i denne versjonen. Det vil vel kanskje ikke skje før til høsten, og jeg vil ikke vente så lenge. Jeg skal ha pcen i sommer en gang. Så da er det kanskje liten vits i å kjøpe 2x512 dual-ram brikker? Like greit å kjøpe 1x1024? Må jeg ha ECC-ram også til nforce3 250gb? I tilfellet: hvilken ram bør jeg velge?

Håper noen kan være snille og hjelpe meg. Etter at jeg fant ut at jeg måtte gå inn i amd 64 så blei jeg plutselig stående på bar bakke; det er intel jeg har undersøkt og fulgt utviklingen på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt et par mnd igjen til midtsommers, så jeg tror jeg ville ventet med å ta rådene for god fisk. Det er ikke godt å si hva som lønner seg om såpass (i pc verdenen) lang tid.

PC3200LL er jo greit. Lav latency er alltid greit å ta med i beregningen. Dog sparer du er par kroner på å kjøpe OCZ med like lav latency.

Athlon64 3000+ har bare 512 L2 cache. Ville nok tatt 3200+ som sitter med 1mb cache.

Hovedkortene er bare å vente på test på. Som du sikkert vet har det nesten vært umulig å skille de forskjellige kortene som eksisterer nå kun på ytelse.

GPUen du har valgt tror jeg blir en hit om 2mnd så jeg ser ikke noen grunn til å velge noe annet her.

Vent å se er mine siste ord.

DrE

Lenke til kommentar
Jeg har holdt meg til intel helt til nå, men i dag har jeg blitt overbevist om å gå litt nærmere inn på AMD 64. Jeg har lest litt rundt om kring, og har tenkt meg følgende:

Jeg skal IKKE klokke noenting som helst.

Jeg skal ha pcen i løpet av sommeren og gidder ikke vente til høsten med å kjøpe. Jeg har venta et halvt år allerede.

CPU: AMD Athlon 64 3000+ 2GHz (Bør jeg velge boxed eller kjøpe en egen kjøleløsning? Blir jo dyrere, men om det blir bråkete med boxed så er jo ikke det noe kult.)

RAM: Corsair 2x512mb twinx pc3200LL (er denne egnet? Må jeg ha ECC?)

Hovedkort: vente på nforce3 250 (gb-versjonen). Jeg har forøvrig INGEN peil på hvilken produsent jeg bør velge her. But then again; det vet vel ingen før det er kommet på markedet.

GFX:Sapphire radeon x800pro

Jeg tenkte meg egentlig P4 2.8ghz + Abit IC7-G med dual channel. Men dual-channel får jeg jo ikke på den AMD-platformen her. Jeg kunne ha ventet til socket 939, men da må jeg jo vente på at Athlon 64 kommer i denne versjonen. Det vil vel kanskje ikke skje før til høsten, og jeg vil ikke vente så lenge. Jeg skal ha pcen i sommer en gang. Så da er det kanskje liten vits i å kjøpe 2x512 dual-ram brikker? Like greit å kjøpe 1x1024? Må jeg ha ECC-ram også til nforce3 250gb? I tilfellet: hvilken ram bør jeg velge?

Håper noen kan være snille og hjelpe meg. Etter at jeg fant ut at jeg måtte gå inn i amd 64 så blei jeg plutselig stående på bar bakke; det er intel jeg har undersøkt og fulgt utviklingen på.

Alt ser fint ut, rammen passer helt utmerket. Det er bare Opteron/nåværenede FXer som trenger reg/ecc ram.

MSI sin 250gb verson har fått meget bra kritikk, men er også en av de få som har blitt testet. Hvilken produsent du velger har egentlig ikke så mye å si dersom du ikke skal overklokke, men skulle du få lyst så er i hverfall MSI sin verson ganske rik på muligheter.

Når det gjelder CPU ville jeg kanskje gått for en 3200+, men forskjellen er ikke så store (det er ikke prisen heller), ville valgt en egen kjøler, selv om den boxede er veldig god. Denne er en av de beste, samtidig som den er kjempe stille: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123495&cks=PRL

Siden du ikke skal overklokkke er det strengt talt ikke nødvendig, men med det utstyret du kjøper deg kan du trygt sette cpu opp noen mhz, noe du som sagt over kan få lyst til etter hvert.

Grafikkkortet blir i tillegg helt konge.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Det er fortsatt et par mnd igjen til midtsommers, så jeg tror jeg ville ventet med å ta rådene for god fisk. Det er ikke godt å si hva som lønner seg om såpass (i pc verdenen) lang tid.

PC3200LL er jo greit. Lav latency er alltid greit å ta med i beregningen. Dog sparer du er par kroner på å kjøpe OCZ med like lav latency.

Athlon64 3000+ har bare 512 L2 cache. Ville nok tatt 3200+ som sitter med 1mb cache.

Hovedkortene er bare å vente på test på. Som du sikkert vet har det nesten vært umulig å skille de forskjellige kortene som eksisterer nå kun på ytelse.

GPUen du har valgt tror jeg blir en hit om 2mnd så jeg ser ikke noen grunn til å velge noe annet her.

Vent å se er mine siste ord.

DrE

Takk for innspill!

Til de som mente jeg burde kjøpe 3200+ istedetfor 3000+:

Jeg har lest litt mer rundt om kring, og fant denne artikkelen. Det fremgår av den at det er en ganske marginal forskjell fra 3000 og 3200, og uansett klarer 3000 å konkurrere med p4 3.2ghz. Jeg er ikke villig til å betale ekstra for ekstra cache. Det tror jeg ikke lønner seg om man setter kostnadseffektiviteten i høysetet. Jeg må nemlig prøve å holde meg på samme budsjett som intel-systemet jeg satte opp.

Intel:

P4 2.8 800fsb boxed ca kr 1650

Abit IC7-G ca kr 1350

SUM: kr 3000

AMD:

AMD Athlon 64 3000+ non-boxed ca kr 1700

Zalman 7000A-CU ca kr 400

nForce3 256gb hovedkort ca kr 1400? (aner jo ikke noe om dette enda)

SUM: kr 3500

Prisen går opp litt etter litt, og jeg må kutte et sted. Et slikt sted å kutte er fra 3200 til 3000. Men kanskje jeg har tatt i litt på hovedkortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...