Napoleon Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Quote: On 2002-04-08 16:01, Hondaen skrev:Hmm... du bør være litt forsiktig med å si at reglene for dc gjelder for ac. De gjelder hvis du har en ren omsk last ved en ideel sinuskurve. Med en gang den sinuskurven får en litt annen form ( kan være fordi den er laget av en vekselretter ) så må du bruke et multimeter som kan finne arealet ( integrere )på den stygge sinuskurven og dermed finne spenningen, slike mulitimetere er påstemplet true rms; da får vi effektivverdien du kan sammenligne med en DC spenning. Har du en spole eller kondensator så kan du bare glemme bruke i =u/r, dette vet du vel, siden reaktansen er avh. av frekvens. Stygge sinuskurver får vi spesielt med psu til datamaskiner, er brolikeretteren som lager noen spikes ( høye spenningspulser ),belaster sinuskurven kun ved øveste punkt og lager noe vi kaller overharmoniske. Overharminiske er et kapittel for seg selv, kan gi svært høye spenninger i enden på kabler, tap/varmgang i transformatorer/motorer, belaster N leder i tn-cs nett som slår ut vern og mye mer.. Finne overharmoniske krever fourieranalyse, matematikk som er litt vanskelig. Jaja...poenget er at man bør være varsom når man regner på ac/dc :smile: He he... Du har nok rett, jeg viste vel egentlig om dette men tenkte ikke stort over det. Jeg går jo på ungdomskolen fortsatt! Men jeg er veldig interesert i alle forskjellige formler for utregning av varme, effekt, osv. Hondaen sier at vann har en kapasitet på 4160 ws/grad, men hvor mye er det f.eks. på Gull, Kobber, Aluminium, osv. Og det gjør ingenting om det er Einstein formler dere kommer med! Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Quote: He he...Du har nok rett, jeg viste vel egentlig om dette men tenkte ikke stort over det. Jeg går jo på ungdomskolen fortsatt!Men jeg er veldig interesert i alle forskjellige formler for utregning av varme, effekt, osv. Hondaen sier at vann har en kapasitet på 4160 ws/grad, men hvor mye er det f.eks. på Gull, Kobber, Aluminium, osv. Og det gjør ingenting om det er Einstein formler dere kommer med! Hondaen mente 4180J/kg*K vann: 4180J aluminium: 900J hydrogen: 14340J jern: 449J kobber: 385J Gull: 129J Sølv: 236J som du ser her har hydrogen høyest varmekapasitet, MEN IKKE PRØV Å VARME OPP DENNE GASSEN!!! Da kan det hende at du aldri våkner igjen... Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Quote: On 2002-04-07 21:42, Skrue skrev:Om du øker spenningen noen volt, vil strømtrekket selvsagt reduseres, men jeg tviler på at du kan gå særlig høyere enn 15-20volt! Ikke for å være stygg her, men hvilke sokker er det du har røyket? Ikke at jeg har superduperpeiling på peltier-elementer, men regner med at motstanden inni er ganske stabil, og da vil strømmen gå opp når spenninga går opp. det sier jo seg selv...? Er i alle fall ikke mye dær motstanden går opp når spenninga går opp. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Quote: Ikke for å være stygg her, men hvilke sokker er det du har røyket?Ikke at jeg har superduperpeiling på peltier-elementer, men regner med at motstanden inni er ganske stabil, og da vil strømmen gå opp når spenninga går opp. det sier jo seg selv...?Er i alle fall ikke mye dær motstanden går opp når spenninga går opp. indre motstanden vil øke når Tempen øker...dette resulterer at I går ned... Lenke til kommentar
Novec Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Mulig jeg slenger meg på litt seint, men effektangivelsen på et peltierelement (i dette tilfellet 156W) betyr bare hva det maksimalt kan transportere vekk. Strømforbruk er en kombinasjon av dette og elementets effektivitet, noe som ikke er like greit å vite. Regn med ca. 30% ekstra når du skal velge strømforsyning, så har du litt å gå på. For de fleste vil ikke peltierkjøling merkes på strømregningen. Det systemet jeg i utgangspunktet hadde planlagt for OX ville kostet over 5000,- i året, bare i strøm, og da har jeg regnet med 100% effektivitet... Må nok trappe ned litt, men det blir gøy læll! Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 8. april 2002 Forfatter Del Skrevet 8. april 2002 Quote: On 2002-04-08 21:47, CannoliBoy skrev:For de fleste vil ikke peltierkjøling merkes på strømregningen. Det systemet jeg i utgangspunktet hadde planlagt for OX ville kostet over 5000,- i året, bare i strøm, og da har jeg regnet med 100% effektivitet... Må nok trappe ned litt, men det blir gøy læll! 5000 i året?!? Tok en kjapp tur innom Prosjekt OX og skumleste, men kunne ikke se noe om de 5000 kronene der... Blir j**li nysgjerrig! Selv om det kanskje blir litt i drøyeste laget å gjennomføre i praksis, kan du vel skrive litt om ideen, vel :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå